Minä synnyn
marraskuisena iltapäivänä, jona sataa lunta. On se hetki, kun alkaa juuri
hämärtää, ja jossakin palaa ehkä pieni tuikkiva adventtikynttilä. Nimen saan
heti joulunpyhien jälkeen, samana päivänä kun täytän kuukauden. Nimi kantaa
mukanaan syntymäni vuosikymmentä ja itäistä naapurimaata, myös ”alati puhtautta”
ja haaveellisuutta kuten paljon myöhemmin postikortista luen. Maailmassa on
talvi, mutta minun elämässäni on juuri alkanut varhaiskevät. Lumi, joulu ja
hämärä jäävät minuun sieluntiloina ja mielenmaisemina, jonakin jota kannan
mukanani aina. Ne kaikki merkitsevät minulle ehkä yhä kuin syntymää, alkua,
rauhaa. Sitä, että minä olen. Että elämä on hellä ja hyvä.
Luulen, että tästä tulee kirjoitus, joka karkaa siitä kirjasta
josta se kertoo. Tämä on kuitenkin luettava kirjan ansioksi: arvelen, että Pepi
Reinikaisen teos Elämänkaarikirjoitus ja
ihmisen vuodenajat (2007) on liikahduttavin kirja, jonka olen aikoihin
lukenut. Olen lukenut useita erinomaisia kirjoja, mutta tästä tekee erityisen juuri
se, että tämä saattaa merkitä Käännettä ja Oivallusta – hetkeä, jona tulen
äkkiä huomanneeksi, että itsestään kirjoittaminen on sittenkin tärkeää, ehkä
jopa tärkeintä. Ei, en tule luopumaan muista kirjoittamiseen liittyvistä
ajatuksistani ja tahdoistani enkä myöskään täyttämään kamariani kertomuksilla
(vain) itsestäni, mutta muiden ajatusteni ja tahtojeni rinnalle on nyt
kohoamassa uusi: kyllä, haluan kirjoittaa myös omaelämäkertaa – itselleni,
lapsilleni, lapsenlapsilleni, lapsenlapsenlapsilleni. En tiedä milloin sen lopulta
teen, mutta tiedän että teen sen joskus (tämäkin, niin kuin kaikki kirjoittaminen,
tarvitsee ja ansaitsee aikaa, ja vaikka minulla sitä on, sitä myös kuluu). Juuri
tämän kirkastuneen ajatuksen kunniaksi annan tänään itselleni luvan eksyä
itseeni. Se, että teen sitä kaiken aikaa, on tietenkin selvää – kirjoittuuhan
kamariini kaiken aikaa myös muistoja, tunnelmia, sen sellaista – mutta tänään teen sen vielä
selvemmin, omaelämäkerrallisen kirjoittamisen ja elämää kantavien tarinoiden tähden. Siksi, että me kaikki olemme ja kannamme tarinoita.
Kun täytän seitsemän,
olen käynyt koulua jo koko syksyn. Koulussa on punakantiset pulpetit, ja niiden
kannessa sellainen syvennys johon saa laittaa kynän. Minulla on heppareppu ja rannekello
ja kaulassa ikioma avain. Siistien kirjainten kirjoittaminen on välillä vaikeaa,
kynäni vastustaa viivoja mutta tahtoisin että osaisin tehdä kaunista. Aapisessa
on Anni ja Esa ja pupu ja siili, ja yksi lähellä istuva poika on matikantehtävissä
tosi nopea (en muista kasvoja enkä nimeä, muistan vain orastavan ajatuksen
ihmisten kiehtovasta erilaisuudesta). Uskontotunnilla piirretään enkeli, ehkä
ennen Mikkelinpäivää, ja joulukuuksi luokan seinälle tehdään suuret joulukuuset,
joihin jokaisena päivänä liimataan yksi jouluinen kuva. Jonakin ihanana päivänä luen
mummun jo aiemmin antamasta Satuaapisesta Sika Sippurahäntää ihan itse (oikeasti
tarinan nimi on Porsas Urhea, mutta minä taidan sanoa sitä Sika Sippurahännäksi).
Ja sitten: päivä, jona ensimmäinen kesäloma alkaa, maistuu auringolta ja
tuulelta ja liian kylmältä vedeltä, sitruunalimsalta jonka pullossa on musta
etiketti ja se sellainen hassu korkki.
Me merkityksellistämme itseämme tarinoilla. Kerromme
itsestämme itsellemme ja myös toisillemme. En tiedä, olisimmeko ilman tarinoita
edes olemassa. Minäkin olen aina kertonut tarinaa itsestäni, itselleni ja
toisillekin, etsinyt ehkä samalla elämäni kaarta ja tarkoituksia. Kuitenkaan en
kai koskaan ole vakavissani ajatellut kirjoittaa erityistä omaelämäkertaa
(niin kuin täälläkin jo sanoin) – en ennen kuin nyt. Ja nyt mietin miksi en:
olisihan myös omaelämäkerran kirjoittaminen kirjoittavalle ihmiselle mitä
luontaisin pyrkimys ja valinta. Ehkä olen ajatellut, että on jotenkin arvokkaampaa
kirjoittaa jotakin muuta, käyttää aika fiktioihin ja muuhun ”oikeaan”. Että oman
minuuden prosessointiin riittävät kyllä päiväkirja ja ne sisäiset ja joskus
jaetutkin tarinat. En tiedä. Mikä on sanojen paino ja arvo? Mistä on tärkeintä
kirjoittaa? Sen tiedän, että kaikki kirjoittaminen jäsentää ihmisyyttä ja
maailmaa oma ihmisyys ja maailma mukaanlukien. Ja että kaikki sanat, joilla on
annettavaa lukijalleen – vaikka vain sille samalle, joka ne on myös
kirjoittanut – on jokin tehtävä, tarkoitus.
Neljätoistavuotiaana
minulla on Intian Basaarista ostettu hame, musta ja pitkä ja helmasta
hapsuinen. Hienompaa ja oikeampaa vaatekappaletta ei voisi olla. Iltaisin
kuljen ystävän kanssa pitkiä kävelylenkkejä ja parannan maailmaa pahuudelta ja
katastrofeilta. Parasta musiikkia soittavat pitkätukkapojat, se muu on
pinnallista hömppää (vaikka sitä onkin kiva tanssia diskossa). Osaan itsekin
äristä mutta siitä menee ääni käheäksi, syön kurkkupastilleja ja toivon että se
auttaa (ei auta, joten ehkä lopetan). Etsin itseäni: ostan maihinnousukengät ja haaveilen Scarlettin
krinoliinihelmoista. Kirjoitan romaania pojasta, jolla on ongelmia. Romaani ei
koskaan valmistu, vaikka sillä on hyvin vaikuttava alku: ”Sinä aamuna olivat
puiden oksat varisten painosta raskaat.” Ehkä se ei valmistu juuri siksi: en
kykene tavoittamaan samaa taiteellista tasoa enää tarinan edetessä. Päiväkirjoihin
riittää kyllä kirjoitettavaa, alkava täysi kevät kuohuu.
Olen kirjoittamisen opinnoissani parhaillaan omaelämäkerrallisen
kirjoittamisen äärellä, ja olen lukenut tämän teoksen osana kyseistä
opintojaksoa. Merete Mazzarellan teos Elämä sanoiksi osui sattumoisin (tai ehkä alitajuisesti tiedostaen!) tämän
jakson alle ja viritteli jo ajatuksia oikeaan suuntaan. Huomaan, että ajatus
omaelämäkerrallisesta kirjoittamisesta tuntuu yllättäen yhä kiehtovammalta ja
kyllä, myös tärkeämmältä. Siltä, että itsensä kirjoittaminen itselleen on ehkä myös
kaiken lähtökohta, ponnahduslauta. Ja ei, kyse ei ole itseihailusta, vaan
ihmisyydestä ja kertymisestä: yksityisestä ja yleisestä, tarinoiden
ainutlaatuisuudesta ja rinnastumisesta. Ja eihän omaelämäkertaa ehkä ole edes
tarkoitettu toisten luettavaksi, ainakaan useampien kuin muutamien läheisten. Omelämäkerta
on tärkeä ennen kaikkea kirjoittajalle itselleen, oman elämän ymmärtämiseksi, mutta
se saattaa olla äärettömän arvokas myös läheisille, sukupolvien ketjulle – onhan
se kertomus siitä kaikesta, mitä sukupolvi toisensa jälkeen mukanaan kantaa. Niin kuin Reinikainen tähdentää, oma elämäntarina alkaa jo ennen itseä: koko meidän elämämme on
yhtä kertyvää tarinaa ja me kannamme mukanamme monia, monia kertomuksia, sekä tietoisia
että tiedostamattomia.
Myös teoksessa Kirjoittamisen taide ja taito on hieno artikkeli omaelämäkerrallisesta
kirjoittamisesta – niin, ehkäpä minun ajatuksiani alkoi ihanasti tuuletella jo
se: Päivi Kosonen ravistelee teoksessa omaelämäkerralliseen kirjoittamiseen
liitettyjä kielteisiä ja väheksyviä käsityksiä ja sanoo, että myös tällainen
kirjoittaminen omaa taiteellisia tavoitteita. Hän muistuttaa, että myöskään
omaelämäkertaansa kirjoittava kirjoittaja ei ainoastaan merkitse muistiin, vaan
myös etsii oikeaa tapaa ilmaista se, mitä tahtoo sanoa. Reinikainen tähdentää kyllä
kirjassaan myös sitä, että omaelämäkerrallisen kirjoittamisen kohdalla ei tule
tarkertua muotoon vaan keskittyä sisältöön, etenkin alkuvaiheessa. Tämäkin
näkemys on erittäin oikea, mutta ei sulje pois sitä, että kirjoittajalla voi
olla sanojensa asettelussa myös taiteellisia pyrkimyksiä – vaikkapa vain
itseään varten.
Kaksikymmentäyksivuotiaana
minä opiskelen toista vuotta suomen kieltä ja kirjallisuutta ja haaveilen
kirjoittamisesta, johon en uskalla ryhtyä koska pelkään epätäydellisyyttä. Lukiovuosina
kirjoittajuuttani ravitsivat äidinkielen aineet, joiden vapaita rajoja nytkin ehkä
kaipaan – yliopistossa sellaisia ei enää kirjoiteta, on vain esseitä, sen
sellaisia, eikä niiden ehkä sovi karata taiteellisiksi. Omaehtoisesti en osaa
tarttua, en tohdi. Sitäpaitsi minulla taitaa olla korulausetauti. Täydellisyydentarvetauti. Keijukaistauti
(taudin kuva on epämääräinen, mutta merkitsee suunnilleen taipumusta kirjoittaa
aina ohi arkihavaintojen). Mutta lähteväthän ne
(lähtevätkö?), kun en kirjoita kuin jokseenkin asiallisia opintokirjoituksia ja
satunnaisesti päiväkirjaa, vaikka ei kai sitä edes lasketa. Kuitenkin haaveilen
kirjoittavani ainakin erään onnellisen kirjan, sitten joskus kun osaan. Kirjalle
olisi jo onnellinen nimikin.
Reinikainen kertoo, että elämänkaarikirjoitus perustuu
pitkälti elämänkaaripsykologiaan ja käsityksiin ihmisen eri elämänvaiheista
erityisteemoineen ja tehtävineen. Hän on kehitellyt elämänkaarikirjoituksen useiden
vuosien työkokemuksella, työskenneltyään satojen kirjoittavien naisten ja
miesten kanssa. Elämä jaksottuu elämänkaarikirjoituksessa vuodenaikoihin ja
edelleen seitsemän vuoden jaksoihin: kevääseen, kesään, syksyyn ja talveen
lukeutuu kuhunkin neljä seitsenvuotisjaksoa. Ja niin, on jaotteluita ja
kaavoja, jotka tuntuvat kankeilta ja keinotekoisilta, mutta tämä ei ole
sellainen: ainakin minusta tuntuu, että elämäni soljahtelee melko somasti
näihin seitsenvuotisjaksoihin. Ja ei, ei minun(kaan) elämäni toista niiden
”kaavaa” sellaisenaan, mutta jokaisen jakson ytimessä on jotakin hyvin syvää ja
totta. Ennen kaikkea jaksot ovat pohtimisen ja kirjoittamisen apuvälineitä.
Kaksikymmentäkahdeksanvuotiaana,
kun kevät päättyy ja kesä alkaa, olen maisteri, vaimo ja äiti. Olen nuori
aikuinen ja kyllä, onnellinen. Työnnän vauvaa vaunuissa ja luen hänelle jo
kirjoja, keskityn hetkeen samalla kun toivon sen jatkuvan kauan. En kaipaa
töihin, juuri nyt haluan olla ennen kaikkea äiti. Silti ajattelen, että jatkan
opintojani kunhan vauva vähän kasvaa: opiskelen kotiäitiyden ohella kirjastonhoitajaksi. Perhe ja kirjat, niin, niiden keskellä haluan elää. Tulevaisuus on kaukainen mutta
kirkas ja valoisa. Saattaa olla, että jossakin mieleni syvyyksissä haaveilen
yhä myös (monenlaisesta) kirjoittamisesta, mutta en ole varma uskallanko sitä
edes itselleni tunnustaa – tuskin riittäisin itselleni.
Niin: olen ensimmäisessä inventaariovaiheessa, siinä
jossa puntaroidaan tähän asti koettua ja mietitään tuleviin vuosiin kohdistuvia
toiveita ja mahdollisuuksia. Reinikainen kertoo, että nelikymppiset ja sitä
nuoremmat kirjoittajat tuntevat tarvetta käydä läpi elämänsä käännekohtia ja
selvitellä tulevan kohtaamista, pohtia unelmien ja tavoitteiden toteuttamista.
Kuusikymppiset ja sitä vanhemmat sen sijaan haluavat kirjoittaa tarinansa
lapsilleen ja lapsenlapsilleen. (Olenko kesäni keskellä jotenkin
varhaissyksyinenkin, kun ajattelen jo myös
lapsia ja lapsenlapsia?)
Kolmekymmentäviisivuotiaana
olen juuri, hieman ennen syntymäpäivääni, saanut kirjastonhoitajan opinnot
valmiiksi. Lapsia on jo hyvän aikaa ollut kaksi, ja olen antanut alkukesäni
heille: opinnot ovat edenneet hitaasti lasten kasvaessa. Huomaan olevani
oikeanikäinen ja edelleen onnellinen. Olen myös aloittanut sen
”oikean” kirjoittamisen, lopultakin, ja päätän jatkaa: nyt en tahdo enää pelätä
epätäydellisyyttä, koska – niin – muutakaan täydellisyyttä kuin epätäydellisyys
ei ole. Tekeleet ovat mitä ovat, mutta kestän sen ainakin hetkittäin. Osa jää
kesken mutta osa ehkä kypsyy (ja jää silti kesken: alan ehkä ymmärtää myös sen, että kesken
jää väistämättä kaikki, myös valmis).
Reinikainen sanoo, että keskikesä on haasteiden aikaa:
omat rajat tulevat vastaan, lapset kuohuvat ehkä jo murrosikäänsä, tulee tarve
yksilöityä ja itsenäistyä ja erikoistua, ehkä jopa kriisi. Samalla se on
kuitenkin jakso, joka antaa uusia mahdollisuuksia elämän syvenemiseen: ikä mahdollistaa
jo aiempaa syvemmän kehittymisen ihmisenä ja henkiseltä elämältään rikkaana
yksilönä. Ehkä juuri siksi, näiden henkisesti rikkaiden mahdollisuuksien
vuoksi, tämä ikä tuntuu minusta niin hyvältä ja oikealta. Vähät siitä, että
hiuksissa on jo harmaata. Että kasvoilla ja kaulassa näkyvät jo elämän kurtut.
Että kämmenselätkin kurtistuvat. Pinnan alla on kuitenkin rikkaampaa
ja hehkeämpää kuin koskaan. Luulen myös, että sama suuntaus jatkuu. Elämä ei
ole haahkanuntuvavuode, mutta se on silti hyvä ja oikea – silloinkin, kun siinä
käännähtely särkee selkää.
Niin: on yhä keskikesä.
Tuntuu oikealta hetkeltä, siltä että astelen niissä vuosissa jotka juuri nyt
ovat minulle oikeat ja hyvät. Uusia kirjastonhoitajia ei juuri tarvita ainakaan täälläpäin, mutta ehkä silläkin on tarkoitus (optimistinen fatalisti uskoo uupumatta elämän tarkoituksenmukaiseen kulkuun). Minun päiväni täyttyvät perheestä, kirjoista ja kirjoittamisesta, satunnaisista
etätöistä ja opinnoista, kaikenlaisista ajatuksista ja mielenliikahduksista,
kenties kirkastuvista suunnitelmista. Nopeampi ihminen olisi varmasti saanut näillä
saroilla aikaan jo enemmänkin, mutta minä taidan olla luontaisesti
hidasliikkeinen, sellainen pitkään kypsyttelevä. Olen monet kerrat ajatellut
että hitaus on vika, mutta nyt arvelen jo, että se saattaa sittenkin olla myös
hyve. Että maailma tarvitsee sekä nopeita että hitaita ja että on hyvä rakastaa
itseään juuri sellaisena kuin on. Silitellä itseään vaikka sillä, että kirjoittaa
itsestään pienen lempeän tarinan. Ja kyllä, elämä on yhä kesken niin kuin kaikki kirjoituksetkin ja niin se tulee ehkä
aina olemaan, niin kauan kuin sitä jatkuu, mutta ehkä kaiken kiehtova rikkaus onkin juuri siinä, keskeneräisyydessä. Täyteen kesään on
vielä muutama vuosi aikaa. En tiedä mitä ajattelen, kun täytän
neljäkymmentäkaksi, mutta uskoisin, että kaikki on edelleen hyvin. Että elämäni
kaari on hellä ja hyvä, yhä. Että sinä päivänä sataa ehkä myös lunta. Sataisikohan,
jos oikein toivon. Mutta ei, ehkä en lennähdä niin kauas vielä, onhan kesän keskikohta
vasta. Toivon kuitenkin, että aikanaan saan kohdata sekä hehkuvan syksyn että hyvän ja kirkkaan
talven, kaikki ne avautuvat vastaukset.
Suosittelen tätä teosta lämpimästi ja sydämellisesti
kaikille, jotka haluavat pohtia omaa elämäänsä ja sen tarinoita – riippumatta siitä, tahtooko
elämästään myös kirjoittaa. Tekee hyvää pysähtyä jo menneiden vuodenaikojen
hetkiin ja ehkä myös viivähtää hetki ajatuksessa tulevista. Juuri tähän
pysähtelyyn teos antaa konkreettisia apuvälineitä, eikä kyse ole kirjoittamisen
paperinmakuisesta kuivaharjoittelusta vaan aidosti tärkeiden asioiden
pohtimisesta ja – jos niin haluaa – myös näistä asioista kirjoittamisesta. Minä
lainasin tämän kirjastosta, mutta aion etsiä kirjan myös omaan hyllyyni: toivon,
että minulla riittää kesää, syksyä ja talvea, joina voin tähän yhä uudestaan
palata. Tämän lukeminen teki todella, todella hyvää.
”Paras
tae tulevaisuuden suhteen olisi elää mahdollisimman rikkaasti tämä päivä, tämä
hetki – menneisyyden kokemuksia hyödyntäen.”
Näin kiteyttää Pepi Reinikainen.
Minä kiitän häntä erittäin hienosta ja viisaasta kirjasta.
Minä kiitän häntä erittäin hienosta ja viisaasta kirjasta.
[Myöhempi tarkennus:]
Mitä sanoinkaan
siitä, että kaikki jää aina kesken. Tästä jäi
puuttumaan lukuohje: Kursivoidut
katkelmat, jotka kirjoituksissani yleensä ovat lainauksia luetusta kirjasta, ovat tällä kertaa otteita orastavasta omaelämäkerrastani (jota ei tämän enempää
tai valmiimpaa vielä juurikaan ole). Vapautan siis kirjan
kirjoittajan näistä hahmotelmista ja hullutuksista. Pepi Reinikaiselta
suoraan lainatut lauseet ovat paitsi kursivoituja myös sitaateissa.
********************
Pepi Reinikainen: Elämänkaarikirjoitus ja ihmisen
vuodenajat. 236 s.
Kirjapaja 2007.
Kirjapaja 2007.
Tuo alun sitaatti on jotain kauneinta, mitä muistaan pitään aikaan lukeneeni <3
VastaaPoistaKiitos Leena <3 Huomasin juuri, että minulta jäi kirjoituksessani kertomatta, että nämä kursivoidut katkelmat eivät tällä kertaa ole lainauksia kirjasta. Voi kirjoitelmien keskeneräisyyttä... Lisäsin kirjoituksen loppuun ”lukuohjeen”. En tiedä, onko myös kirjan kirjoittaja ostellut maihinnousukenkiä ja haaveillut krinoliinihelmoista ym. hupakkoa, mutta varmuuden vuoksi vapautan hänet mokomasta ;)
PoistaVoi Katja, olen sanaton. Sinun postauksesi tekevät aina niin hyvää sielulleni. Sinussa asuu sanan voima. sellainen, joka hehkuu, suorastaan sädehtii ympärilleen puhdasta valoa ja energiaa!
VastaaPoistaP.S. Ensimmäisen jouluni aikoihin minäkin olin noin kuukauden ikäinen :)
Voi kiitos kauniista, hellivästä kommentistasi Kaisa Reetta <3 Minä olen sanaton sinun sanasi luettuani. Sanon vain, että sieluhoitoa ja säteilyä ovat sinunkin kirjoituksesi ja kaikki ne ihanat kuvat <3
PoistaJa PS. Ihanaa! Syntymäpäivämme ovat lähekkäin ja nimipäivääkin taidamme viettää samana päivänä... <3
Voi te ihanat marraslapset -- tai sanonpa, että voi me ihanat marraslapset! ♥ Minäkin olin ensimmäisenä joulunani kuukauden ikäinen (ja muutaman päivän siihen päälle).
PoistaAistinkin teistä sellaisia syviä pohjavirtoja, ja sellaisen syvällisen ja syvästi pohdiskelevan ja filosofisen otteen elämään, joka on skorpionille niin kovin tyypillinen. Sanon taas kerran: voi kirjasiskot! ♥
Katjan upeaan tekstiin palaan, kunhan nukun ensin. Hyvää yötä ja huomenta! ♥
Oi Sara, sinäkin <3 Kyllä, olemme ihania marraslapsia, marrassisaria, marrassyvyyksiä!
PoistaMinun aurinkoni on virallisen horoskoopin mukaan osunut jousimieheen, mutta taannoin luin että tähdet ovat aikojen saatossa liikahdelleet ja olen sittenkin skorpioni... Vaan miten lienee, mikä meitä selittäneekään, tähdetkö vai marraskuu vai molemmat... Miten vain, mutta syntymämme hetkeä me kannamme kyllä mukanamme aina <3
Ja niin, pohdiskelijoita taidamme tosiaan olla kaikki... Sinä olet ja Kaisa Reetta, te molemmat ihanat hengettäret <3 Kiitos ihanasta kommentistasi Sara-siskonen ja lämpimästi tervetuloa takaisin kamariini aina kun ehdit!
Minä pelkään joskus aikaa. Vaikkei pitäisi, ja enhän ole vielä edes täysi-ikäinen! Myös kaipaan menneisyyttä (omaani tai entisaikaa). Vaikka jokaisenhan ihmisen kuuluisi olla pelkäämättä huomista ja iloita tästä päivästä. Pyrin siihen.
VastaaPoistaSuunnittelin viime keväänä alkavani kirjoittaa omaelämänkertaa. En ole vieläkään aloittanut... Ja kasvan koko ajan ja kirjoitettavat asiat lisääntyvät.
Kiitos kommentistasi Pearl Clover! Aika on merkillinen matkakumppani, aina sitä vähän arkaileekin. Muistan omankin nuoruudenaikaisen nostalgiani, sen kuinka hetkittäin olisin tahtonut palata ajassa taaksepäin, lapseksi... Ja oi niin, tuo entisaikojen kaiho - minäkään en ole tainnut päästä siitä vieläkään, vaikka jo osaan nähdä myös omassa ajassamme paljon hyvää. Aikaa on hyvä tarttua kädestä, kulkea sen kanssa ystävänä. Kyllä aika kantaa, vaikka itseä välillä pelottaa.
PoistaJa voi, kirjoita! On arvokasta tallentaa itsensä muistiin <3
Katja, onpa kauniita henkilökohtaisen elämän tekstejä!
VastaaPoistaLuin juuri jostain lehdestä pitkän artikkelin Pepi Reinikaisen vetämistä elämänkaarikirjoituskursseista. Kuulosti todella kiinnostavalta. Ryhmissä, joissa tekstejä käsitellään yhdessä, saattaa noustaa esiin tärkeitä asioita, joita kirjoittaja ei ole yksin huomannut.
Tämä kirja alkoi myös houkuttaa.
Kiitos kommentistasi ja lämmittävistä sanoistasi Marjatta! Tämä on todella hyvä kirja sekä yksinäisen pohdiskelun ja kirjoittamisen tueksi että johdatukseksi mahdollista ryhmää varten. Uskon, että myös Reinikaisen vetämät kurssit ovat hyviä ja antoisia! Kirjassaankin hän kuvaa hienosti ryhmien antia - sitä kuinka esim. eri-ikäiset kirjoittajat ovat toisilleen suuri rikkaus ja kuinka ylipäätään on rikkaus saada jakaa prosessi toisten kirjoittajien kanssa. Kirjoitetut tekstit lukee ryhmissä ilmeisesti vain Reinikainen itse, mutta mm. teemoja käsitellään yhdessä, mikä varmasti avartaa näköaloja. Suosittelen kirjaa lämpimästi!
PoistaKatja, nuo kirjoittamasi pätkät ovat niin kauniita, niin valmista tekstiä, joten jatka jatka jatka. Reinikaisesta nyt viis (anteeksi Reinikainen), mutta sinä Katja olet tähti. Tuikkiva selainen. Kirjoittamasi kautta nähty maailma on kaunis, seesteinen ja hyviä merkityksiä täynnä.
VastaaPoistaTämäkin tekstisi on niin innostava. Rakastan kykyäsi pitää paloja elämästä kuin sydäntä kämmenellä.
Omppu, kommenttisi on päiväni valo - kiitos ja sydän. Sinä silittelet sanojani niin hellästi ja lempeästi että ne hämmentyvät. Tahtoisin osata sanoa jotakin mutta en osaa, on pakko olla hiljaa. Mutta näethän että hymyilen sinulle haltiattareni, joka itse olet sanojen ihana tykkituli - oi olet! <3
Poista