Kuink’ ihanan, kuink’ ison maan olin periä
saava!
On aika mun maani, aika mun peltoni aava.
J. W. von Goethe
Tällä sitaatilla aloittaa Kristina Carlson romaaninsa Maan ääreen (1999), ja minä pysähdyn
näihin sanoihin pitkäksi aikaa ennen kuin jatkan. Pysähdyn aikaan, sen aavaan
avaruuteen. Siihen, onko ajan ääri niin kuin maan.
Aamulla aika aukeaa edessäni. Se on tyhjä ja
korkea kuin Siperian taivas.
Aika on tila, johon teot rakentavat huoneet. Minä
olen kynnyksellä.
Makaan selin omaan elämääni.
Oma kirjani, antikvariaatista.
Melkein varmaksi yhä muistan, että tämä
voitti aikanaan Finlandia-palkinnon – tarkistan asian ja totean muistikuvani oikeaksi.
En lukenut tätä silloin enkä edes pian. Kirjan nimi jäi kuitenkin mieleeni, kenties jo silkkaa kauneuttaan ja lisäksi siksi, että siinä on jotakin hyvin houkuttelevaa, kutsuvaa. Nyt, tämän lopultakin luettuani, ajattelen taas entistä varmemmin, että
kirjat tulevat luoksemme juuri silloin, kun on niiden oikea aika.
Eivät aiemmin, eivät myöhemmin. Luulen, että minun oli hyvä
lukea tämä vasta nyt, noin viidentoista vuoden viiveellä – että ajan ja maan ääret
ovat minussa nyt ehkä toisenlaiset.
Kun Vera sanoi ”kerro”, hän tahtoi tietää
kaiken minusta niin kuin nainen haluaa. Jokaisen tarinan alla kulkee toinen
tarina, jota ei kerrota.
Palkintonsa tämä on kyllä ansainnut. Maan ääreen on vuosituhannen taitteessa kirjoitettu tai ainakin
julkaistu kirja, ja nykypäivän kiihkeän kierron mukaan se on kai jo vanha.
Mutta ei, nuori tämä on. Maan ääreen kantaa vuosiaan kevyinä, niin kuin niitä ei
olisikaan, ja jostakin syystä minä ajattelen, että tämä tekee niin vielä kauan.
Että tämä on juuri niitä, jotka kestävät aikaa. Siksikö, että aika on aava? Ehkä
niin. Melkeinpä rohkenen ajatella sanaa klassikko. Sitä, että tämä tulee vielä
kirjoitetuksi tulevaisuuden kirjallisuushistorioihin – niihin, joita
runsaudenpulassa on kenties tarkkaan rajattava. Mutta niin, tämä on vain tunne,
en lähde eksymään järkisyihin, en nyt.
Missä Siperia on? Siperia, Amurinmaa,
onnenmaa. Kyllä minun pitäisi tietää. Olen kaksi
kertaa Lennartin ikäinen. En minä ole vielä vanha. Varpaitani kuitenkin särkee
enkä saa yöllä unta.
Elokuu, syyskuu, lokakuu, kolme syksyistä kuukautta vuonna
1871 ja ympärillä kaksi piipahdusta vuosiin 1878 ja 1879. Nahodka ja Helsinki,
Siperia ja Suomi. Siinä tarinan ajallis-paikalliset raamit. Lisäksi sananen
aluksi ja lopuksi. Kaksi kertojaa, ylioppilas Lennart Falk ja lääkäri Theodor
Gantz. Kaksiko? Entä se, joka on Lennartin
sukua ja matkusti Nahodkan
leveysasteille, mutta toiselle puolelle maailmaa, tilikirja ja vihko mukanaan?
Kuka antaakaan sanat ja kenelle?
Onko muistaminen tarinan kertomista
itselleen?
Entä
Missä kertomuksen totuus on?
Ja toki, tarinalla on tapahtumansa, on ehkä totuutensakin.
On kysymys siitä, kuka Lennartin koetti murhata. Mutta tämän kysymyksen ylle
kohoavat kovin vahvoina ne muut, paljon syvemmät ja suuremmat kysymykset. Niin,
ehkä juuri siitä tiedän, että luen hienoa kirjaa. Ovathan suuret kysymykset
hienointa mitä kirjallisuus voi antaa ja se, että saan kohdata tämän
kirkastuneen ajatukseni, saa minut tuntemaan riemua, ehkä jopa onnea. Onko kuin
itseään etsinyt ajatus olisi taas kiteytynyt.
Ehkä väliin jää tyhjiä sivuja, aukkoja,
joihin pudotetaan se mikä on
ikävää ja tuskallista.
ikävää ja tuskallista.
Lennartissa on jotakin samaa kuin Joel Haahtelan Leossa
– sellaista maailman tuuliin puhaltavaa hentoa henkeä, joka tarvitsee juuri
tällaisia hienojen kirjailijoiden antamia ääniä. Lennartilla on heikko tahto, mielen nopeat ailahdukset
ilosta alakuloon. On kohteeton
kaipaus, ja ehkä juuri siksi hänestä ei ole tarttumaan eikä ryhtymään. Todellisuus
ja oikea elämä juoksevat hänen edellään. Metrin päässä tai peninkulman päässä, samantekevää.
Ehkä Lennart toimii kuitenkin myös väärin? Rakkaudessa hän
harhailee, tekee ehkä virheitäkin. Entä isän rahat, niin. Ne allekirjoitetut paperit. Jotenkin osaan silti ajatella häntä vain
eksyneenä, omia ääriään etsivänä keskeneräisenä ihmisenä. Ihmisenä jolla
on lapsellinen, varautunut, innostuva,
luottavainen, toiveikas, tärkeilevä, huomionkipeä, rakkaudennälkäinen,
epäluuloinen sielu!
Eikö sellainen ihminen väistämättä herätä myötätuntoa? Kysymyksiä ihmisenä olemisen kipeydestä?
Eikö sellainen ihminen väistämättä herätä myötätuntoa? Kysymyksiä ihmisenä olemisen kipeydestä?
Ja se rakkaus. Se, että kokemattomana
kuvittelin rakkauden valoksi, joka kirkastaa ja tekee minut ehjäksi. Mutta
ehkä miehen ja naisen suhde kiikkuu
taivaankappaleiden keinussa. Ehkä se ei muuta voi.
Voiko toinen ihminen yltää niin syvälle,
että hän näkee minusta enemmän kuin itse näen? Onko rakkaus erityinen näkemisen
kyky? Vai etsiikö nainen miehen silmistä vain vastausta omaan kysymykseensä:
Rakastatko sinä minua? Silloin me olisimme toisillemme pelkkä peili, josta
näkee oman kuvansa.
Olemmeko me?
On kaksi naista. Ja mies
kahdelle naiselle, vaikka minusta ei ole tarpeeksi edes itselleni. Vera ja
Alexandra. Vera, jonka olemuksessa on
poispyrähtävää levottomuutta, ja kuitenkin hänen katseensa on suora ja vakaa. Alexandra, joka elää kahta elämää,
sitä mikä on pakko ja sitä mitä hän tahtoisi, eikä se ole helppoa. Jos
sanon enemmän, sanon ehkä jo liikaa. Ei siis enempää, ei heistä. Mutta tämä,
vielä tämä:
Haluaisin pyytää anteeksi, mutta en tiedä,
mitä pyytäisin anteeksi.
Sitäkö että rakastin vai sitä että rakastan.
Niin, Lennart. Ehkä
se on sinun kysymyksistäsi vaikein.
Ja elämä ja kuolema. Se että sinulle ei riitä yksi elämä, eikä kaksikaan, koska et tiedä mitä haluat.
Siitäkö se johtuu? Jos ei halua
mitään, tahtoo kaikkea. Entä mitä tapahtuu, kun ihmisen hento kajastus ylittää
ajan ja maan äären? Jääkö hänestä jälki, toiselle siirtyvät särkevät varpaat? Tarina,
joka voidaan kenties rakennella niistä palasista jotka on, tilikirjoista ja vihkoista?
Niin,
Täytyykö minun vastata kysymykseen, mikä oli
Lennart Falkin
lyhyen elämän merkitys?
lyhyen elämän merkitys?
Onko
ihmisen elämä ehkä sittenkin vain sattuman oikullisten korttien varassa? Onko, vaikka kaiken niin koettaa merkityksellistää, etsiä vastauksia niistä kohtaamisista, jotka elämä kohdalle tuo?
Ajattelen tätä lukiessani jälleen kerran myös
historiallisen romaanin rajoja ja rajattomuutta. Sitä, kuinka erilaisia hienot
historialliset romaanit voivat olla ja kuinka niissä silti on aina jotakin
yhteistä – samalla kertaa sekä menneisyyden että ajattomuuden
ääntä ja tuntua, valoa ja pimeää.
Tämä historiallinen romaani on yksityiskohdista vapaa.
Historia leijuu tarinassa, se on sekä hämärä että kirkas kehys, jossa tarina
tapahtuu. Onko tämä historiallinen romaani ensinkään? Onko, vaikka se tapahtuu
jossakin joka on mennyt? Ehkä minä jään miettimään tätä kysymystä, ihailemaan
tätä kirjoittamisen taidokkuutta, jolla Carlson asettelee henkilönsä historiaan
kuin keinahtelevaan veteen.
Ja vielä: Carlsonin kieli on kirkasta, ja minulle tulee mieleen runo
– ei koristeellinen vaan kuulas. Sanat seuraavat toisiaan samanaikaisesti sekä
yksinkertaisina että syvinä. Ne kantavat mukanaan suuria ajatuksia, sellaisia
kuin tämä:
Väitetään, että kuolemansairaaksi julistettu
näkee menneen elämänsä kirkkaassa valossa. Entäs ihminen, joka julistetaan
eläväksi?
Maan ääreen on
sadanyhdeksänkymmenenkahden sivun kokoinen. Enkä minä taaskaan voi kuin ihmetellä
sitä, miten pieneen tilaan voi saada mahtumaan niin paljon: elämän ja
kuoleman ja rakkauden, kaikki ne kysymyksistä suurimmat.
Niin. Maan ääri. Reuna. Putoamispiste. Ajatukseni kulkee äären
mukana, etsii sen rajoja ja toista puolta. Ehkä tavoittaa mielikuvan jostakin,
jossa jokin päättyy mutta astuu silti vain yli. Palaa takaisin alkuun, Goetheen.
Kuink’ ihanan, kuink’ ison maan olin periä
saava!
On aika mun maani, aika mun peltoni aava.
On aika nostaa oma
katseeni. Katsella kohti näitä peltoja.
Muistaa, kuinka Gantz ajatteli,
että nuorena päättynyt elämä
on tyhjä malja, johon minä ja jokainen muukin
elossa oleva voi ammentaa toiveensa ja loputtomat jos-sanalla alkavat
lauseensa.
Kysyä, olisiko mahdollista
elää niin, että jos-lauseiden paino katoaisi.
Ehkä palata ajatukseen äärestä. Iloita siitä, mitä hyvä kirjallisuus tekee.
Ehkä palata ajatukseen äärestä. Iloita siitä, mitä hyvä kirjallisuus tekee.
***************
Kristina Carlsson: Maan ääreen. Romaani, 192 s. Otava
1999.
Pakahduttavan hieno kirjoitus! <3 Olen halunnut lukea tämän kirjan vaikka kuinka kauan, mutta olen laillasi lykännyt lukemista jatkuvasti eteenpäin. Nyt tiedän varmaksi, että minua on odottamassa melkoinen helmi. Erityisesti tuo Haahtela-vertaus ihastutti! Tässä on kirja, jonka haluan lukea jossakin aivan erityisessä hetkessä.
VastaaPoistaKiitos Katja! <3
Kiitos kommentistasi Sara! Tämä on hieno kirja, sellainen syvä ja kysymystentäyteinen. Ehkäpä tämä kohtaa sinutkin juuri oikealla hetkellä... Toivon - ei, rohkenisinkohan ihan uskoa - että tämä sykähdyttää sinuakin... Odottelen erityistä hetkeäsi ja ajatuksiasi <3
PoistaOn tosiaan kerrassaan upea kirjoitus. Niin paljon hienoja kysymyksiä ja ajatuksia, että niihin suorastaan hukkuu (myönteisessä mielessä). On myös pakko tunnustaa, että luin tämän jo pian tämän ilmestymisen jälkeen, mutta suurin osa lukemastani on unohtunut.
VastaaPoistaJOS muistaminen on tarinan kertomista itselleen, niin en varmaan ole tätä Carlsonin tarinaa itselleni kertonut, olen vaan(!) lukenut sen ja siksi unohtanut. Hienoja ajatuksia ja jäin nyt päällimmäisenä miettimään sitä, että jos JOS ei olisi ollenkaan olemassa minkäänlaisena vaihtoehtona, mitä se tarkoittaisi? Minkälaista elämä silloin olisi? Voisiko sitä ollakaan?
Suurimmasta osasta lauseistasi syntyi vastaavia kysymysketjuja tekstiäsi lukiessani. Kyllä, olen nauttinut herkkupalan.
Tämä on kirja, joka hukuttaa kiehtovaan kysymysryöppyyn... Ah, miten ihanaa onkaan lukea hyvää ja syvää kirjallisuutta! Mutta niin, ehkä kirjojen jättämä muistijälki liittyy myös hetkeen, jona ne lukee. On hetkiä, joiden myötä ne helpommin unohtuvat ja hetkiä, joiden myötä ne muistaa. Aika kyllä hämärtää paljon, myös hetkistä riippumatta.
PoistaJa niin, tuo jos... Nyt taas muistin, että jos-sanan syvyydet ovat niin suuret. Että on sellaisia jos-lauseita, jotka surevat, ja sellaisia, jotka mahdollistavat. Luulen, että jos-lauseissa on lopulta voimaa, jota tarvitsemme. Jos opimme niistä. Jos luomme niillä mahdollisuuksia. Jos osaamme käyttää niitä oikein. Jos. Jos. Jos.
Kiitos kommentistasi Omppu! Siitä, että ajatukseni sai taas lennähtää... Ne taitavat toisinaan olla vähän tällaisia, lentohaluisia.
Katja, kiitos tästä hetkestä! <3 Tulin juuri kaupungilta ja istahdin tähän koneen ääreen kahvikupin kanssa... Häly ja kiire ja tohina häipyivät jonnekin kauas kun luin tekstiäsi. Tulen illemmalla vielä uudemman kerran blogiisi, sillä kirja alkoi toden teolla kiinnostaa ja viehättää minua. Siihen saakka vain: kiitos <3
VastaaPoistaKiitos kommentistasi Kaisa Reetta <3 On aina niin ihanaa, jos kirjat kohtaavat uusia lukijoita... Kiehtoo ja kutittelee, miten toiset ne kokevat... Oi, olisikin hienoa lukea sinun ajatuksiasi tästä <3
PoistaPalasin ja luin tämän taas... Hurjaa. Tämmöinen elämä, rajojen etsiminen ja rakkauden kahtalaisuus -se, että rakkaus voi onnen lisäksi tuottaa myös määrättömästi surua... Miten suuria asioita tämä kirja käsitteleekään!
VastaaPoistaSinun sanasi loistavat. Jouduin taas huokailemaan tätä lukiessani! <3
Oi Kaisa Reetta, kiitos - minä ja sanani iloitsemme, kun saimme sinut ja ihanat sanasi tänne taas <3 Ja voi, odotan kyllä niin, mitä tästä ajattelet jos tämän joskus luet... Minulle tämä oli hieno kirja, niin suuria kysyvä - ehkä jopa helmi <3
Poista(Olen kovasti pyöritellyt sitä ajatusta helmikirjastosta, hahmotellutkin sitä jo, mutta en pääse itseni kanssa sopuun: nyt itsensä kanssa riitelee jo sydänkin... Tuntuu, että luen enimmäkseen helmiä. Ehkä se on vain hyvä tunne, mutta tässä kohtaa myös hankala... Huomaatko: en osaa suhtautua tähän niin kuin ihana sinä <3)