”Täällä lapsi on kasvanut yksin kuin taivaan lintu.”
Katala kesäflunssa vaati viltin, teetä ja ennen kaikkea
rakkaan sydänystävän hellää hoitoa – onneksi hamsterin hyllystä löytyy myös
näitä suloisia sielunsisaria, joiden seura on aina mitä parhain parantaja.
Tämän flunssamokoman selätti iki-ihana metsälintunen Iris rukka ja ah, kaikki ne puhdistavat kyyneltulvat, jotka hänen
hurmaava seuransa taas kerran kirvoitti.
On kirjoja, joiden lukeminen tuntuu herättävän koko monikerroksisen
minuuden, tavoittavan syvän sisimmän kaikkien mieleen kertyneiden kerrosten
alla. Lapsuudesta asti rakkaat sydänystäväkirjat tuntevat lukijansa kuin läpikotaisin,
kantavat tarinoissaan lukijansakin tarinat. Ehkäpä kyyneleet kumpuavatkin
paitsi tarinan omasta koskettavuudesta myös kaikista niistä hetkistä, joina
kirjaa on lukenut – miten monta minua pienestä tytöstä aina äidiksi asti onkaan
tämänkin kauniin ja herkän kirjan kokenut. Sydänystäväkirjojen hellä hoito
perustuukin kenties juuri siihen, että ne osaavat silittää ja helliä juuri
oikealla tavalla ja yltävät syvälle, syvälle sydämeen asti.
Iris, luonnonlapsi, kasvaa veden äärellä, tuulessa ja
metsäpoluilla. Sielu on vapaa ja rajaton, kahleita vailla. Mutta eräänä päivänä kaikki muuttuu: Metsälinnun vapaus kasvattivanhempien luona päättyy,
kun helsinkiläiseno kutsuu Iriksen kaupunkiin koulua käymään. Iris,
metsien vapaa lintu, joutuu äkkiä vangituksi ”sivistyksen” ahtaisiin rajoihin
ja tapoihin – kaupunki on pienelle linnulle kuin ahdistava häkki. Mutta toisaalta,
häkin ovet ovat myös auki ja kaupunki antaa myös uutta, avaa näkymiä maailmaan,
joka on avara, mahdollisuuksia täynnä.
Tarinan kuvat ovat piirtyneet mieleeni lähtemättöminä:
Iris tuulen tuivertamana metsäpirtin rannalla ja kohta jo hienojen serkkujensa
tanssiaisissa, kömpelönä ja kummallisena, mukaankuulumattomana; Iris vaivoin
kasvatettavaksi taipuvana vapaana sieluna, suuresti ja syvästi tuntevana; Iris yksinäisenä,
orpona lapsena, jolle ei tahdo sydäntä riittää, mutta sentään Ullan rakastettuna
ystävänä; ja ah – Iris kuuntelemassa oopperaa haltioituneena ja kohta jo laulamassa
Preciosan roolia kauniina ja ihanana, silmissä ennennäkemätön säihke. Niin,
kuvat ovat hyvin tutut, mutta silti – tai juuri siksi – ne on katseltava aika
ajoin uudestaan. Ja aina, aina ne avautuvat eteeni yhtä suloisina.
”Tyttö oli todella erikoinen. Seisoessaan siinä yksinkertaisessa
puvussaan siron, huolitellusti puetun serkkunsa rinnalla, hän herätti huomiota,
vaikka ei ollutkaan kaunis. Hänessä oli sielua ja henkevyyttä ---”
Sielua ja henkevyyttä! Suloa ja syvyyttä! Sydämen
puhtautta ja sielun vapautta! Luonnonlapsen aitoutta ja taiteilijan herkkyyttä!
Monivivahteisuutta ja säröisyyttä! Kuinka häntä voisi olla rakastamatta! Ja
kyllä: samat tunteikkaat kohdat koskettavat yhä uudestaan, niin suru kuin onni
syöksee silmiin vuolaat kyyneleet. Irikseltä viedään ensin kaikki, kaikki,
mutta voi, lopussa sittenkin valkenee.
Iris rukka
noudattelee satujen kaavaa, ja kerronnassa Iris rinnastetaankin Tuhkimoon. Myös
Iris on orpo, yksinäinen tyttö, jonka tarina kulkee osattomuudesta eheytymiseen
oman itsensä löytämisen ja rakkauden kautta. Ja kuten Tuhkimolla, myös
Iriksellä on omat satujen haltiattarensa, jotka pitävät hänestä huolen –
antavat jopa puvun tanssiaisiin. Lopussa Iristä ei nouda prinssi, vaan isä,
mutta samankaltaisuus sadun Tuhkimon kanssa on tässäkin ilmeinen: isä vie
Iriksen kotiin, pois kylmien ja halveksivien vieraiden luota. Sitä, miksi isä
on ollut poissa niin kauan, ei tarvitse (lapsi)lukijalle selittää, riittää että
sen kirjoittaa rivien väliin. Tärkeintä on, että isä tulee ja ottaa mukaansa,
sulkee rakastavaan syliinsä.
On oikeastaan mielenkiintoista, että muistan kirjan
lapsuudestakin vain ihanana – onhan siinä valtavan paljon surua ja menetystä.
Ehkä Iriksen valo on kirkastanut kaiken, puhtaan sydämen voitto
puhutellut lapsen mieltä niin, että tämä ihana sankaritar on jättänyt
lukijansakin sydämen lämpimäksi ja vahvaksi, tulevaan luottavaksi: lopulta
kaikki aina sittenkin valkenee. Ja voi, juuri näin pitää hyvän lastenkirjan
tehdäkin – jättää lukijansa rohkeaksi ja luottavaiseksi. (Toimii sitäpaitsi erinomaisen
hyvin isommallekin lukijalle, oli flunssa tai ei.)
Anni Swan oli erittäin taitava ja lahjakas kirjailija: satujen haltiatar, jonka kerronta on kaunista, vivahteikasta
ja (lapsi)lukijaa arvostavaa. Toki myös teoksen kasvattava sanoma on
ilmeinen: Swan kietoo tarinaansa eettistä eetosta hyväntekemisestä, sivistyneisyydestä
ja oikean ja väärän problematiikasta, onpa mukana hitunen luonnonsuojeluaatettakin. Ja mikä ihana lumo onkaan sadan vuoden
takaisessa ajankuvassa! Kerta kaikkiaan ihana kirja!
Ja ei – ei sydänystäviään pidä liiaksi tutkia, niitä
pitää rakastaa vain!
"Ja ei – ei sydänystäviään pidä liiaksi tutkia, niitä pitää rakastaa vain!"
VastaaPoistaKuinka ihanasti kirjoitettu, kauniisti sanottu.
Iiris-rukka on ihana kirja, Anni Swanin tuotannosta yksi parhaista. Itselleni sille vetää vertaa Pikku Pappilassa ja Ulla ja Mark -teokset.
Kiitos kommentistasi Aino! Mukavaa että löysit tänne - onnistuin minäkin sitten vuorostani suunnistamaan sinun kirjoituksiisi :)
PoistaIris-rukka on todellakin ihana kirja, yksi näitä rakkaita sydänystäviäni. Olen kauan sitten pienenä tyttönä lukenut muutkin Anni Swanin kootut ja muistaakseni pidin silloin niistä kaikista. Juuri Iris on kuitenkin jäänyt erityisenä sydänystävänä mukana kulkemaan, aina aika ajoin täytyy häneen palata. Mutta kyllä myöskin muut Anni Swanin teokset odottavat lukulistalla uusintalukua, myös nuo mainitsemasi Pikku Pappilassa ja Ulla ja Mark. Aina toisinaan iskee tyttökirjatuuli ja täytyy lukea useampi ihanuus perätysten, onneksi näitä suloisia kirjoja riittää :)
Kiitos aivan ihanasta kirjoituksesta. Paremmin ei voisi Iris rukkaa kuvata. Kaikkea hyvaa sinulle taalta Englannista, missa kaipaan Suomen luontoa ja vapautta.
VastaaPoistaKiitos ihanasta kommentistasi! Iris rukka on todella suloinen metsien lintunen, kaikessa säröisyydessään niin puhdas ja aito. Kaikkea hyvää myös sinulle sinne maailmalle, kulkekoot Suomen humisevat metsät mielessäsi mukana :)
Poista