Keskiviikkona
postilaatikkoon pudotetussa Parnassossa (3/2014) oli Johanna Venhon artikkeli ”Lukijan viettelemisestä”. Artikkelin
alaotsikkona kuuluu kiivastakin keskustelua aika ajoin herättelevä kysymys ”Voiko kirjoittamista oppia?” Venho
luotaa artikkelissaan siihen (etupäässä angloamerikkalaiseen) kirjateollisuuden
haaraan, joka suorastaan tulvii oppaita kirjoittamisen opettamiseen ja
oppimiseen. Artikkeli oli minusta hyvin mielenkiintoinen – olenhan itsekin
tahollani pohtinut tätä kysymystä kerran jos toisenkin ja toki myös
tullut pohdinnoissani jonkinlaiseen (ainakin toistaiseksi voimassa olevaan)
tulokseen. Ajattelen, että kirjoittamista voi – ja pitääkin – oppia, mutta
opinpolku voi eri kirjoittajilla olla hyvinkin erilainen. Tärkeintä minusta(kin)
on joka tapauksessa – yllätys yllätys – lukeminen ja kirjoittaminen.
En itse ole toistaiseksi
juurikaan lukenut varsinaisia kirjoittamisen oppaita, mutta kylläkin
kirjoituksia kirjoittajuudesta ja kirjoittajana/kirjailijana olemisesta. Toki
olen lukenut myös muutamia opastavia opuksia, mm. Mika Waltarin ikivihreän
klassikon Aiotko kirjailijaksi?, mutta
ns. ”tehtäväkirjojen” harjoitukset eivät ole minua juurikaan kiinnostaneet,
enkä ole kokenut niitä tarvitsevani. Tekeminen opettaa parhaiten, mutta
tehtävänsä voi ehkä laatia myös itse. En myöskään tähän asti ole osallistunut minkäänlaiseen kirjoittajakoulutukseen, vaikka kirjoittaminen onkin minulle myös tavoitteellinen harrastus.
Syksyllä olen kuitenkin
aloittamassa ensimmäiset kirjoittamisen opintoni ja olen innoissani: uskon, että avoimen yliopiston opinnot ovat mielenkiintoiset, monipuoliset ja antoisat, ja luovat ajatuksiini uusia liikehtiviä ratoja. Tunnustan silti,
että olen aiemmin ollut kirjoittamisen opintojen suhteen myös skeptinen: olen
miettinyt juurikin tuota kysymystä ”voiko kirjoittamista oppia” tai pikemminkin se
on ollut muodossa ”voiko kirjoittamista opettaa”. Sittemmin olen
kuitenkin todennut, että luultavasti voi – tosin ehkä kyse ei ole niinkään kirjoittamisen opettamisesta sinänsä kuin
välineiden tarjoamisesta oman kirjoittamisen ja syntyvien tekstien
tarkasteluun. Omaa
ääntä ja sanottavaa kukaan tuskin voi toiselle antaa, mutta
rohkeutta ja työstämisen välineitä kyllä. Esimerkiksi erilaiset kirjoittajaopinnot ja -ryhmät saattavat hyvinkin saada omille teksteille helposti sokeutuvia silmiä avautumaan ja – mikä ehkä tärkeintä – tarjota tärkeää vertaistukea sitä kaipaaville.
Myös oppaista ja muista kirjoittamista käsittelevistä opuksista saattaa parhaimmillaan saada uutta intoa ja puhtia puuhiinsa, ikään kuin
kirjallista vertaistukea siis. Kirjoittajat, jotka itse opettavat – kuten Venho
– saavat oppaista varmasti myös lisää ideoita omien, väistämättä ehtyvien ajatustensa jatkoksi.
En kuitenkaan usko, että kirjoittajakoulutus saati –oppaat olisivat kenellekään oikotie
onneen. Ne molemmat voivat olla parhaimmillaan hyvin antoisia, mutta eivät ne välttämättä taivaita avaa. Teknisestikin
taitavan kirjoittajan voi lopulta olla hankala kirjoittaa, ellei hänellä ole sanottavaa
– tärkeintä siis varmasti on, että haluaa kirjoituksellaan
jotakin sanoa. Mutta ei pelkkä sanomisen vimmakaan yksin riitä, jos kehittyä
tahtoo. Rohkenisin väittää, että täytyy myös tuntea kirjallisuutta ja olla halukas oppimaan yhä
paremmaksi kirjoittajaksi, vaikkapa sitten niitä opasopuksia lukemalla ja/tai
kirjoittajakoulutuksiin ja -ryhmiin osallistumalla - mutta ennen kaikkea kirjoittamalla, kirjoittamalla ja kirjoittamalla sekä lukemalla, lukemalla ja lukemalla.
Kirjoittajakoulutusta ja oppikirjojen lukemista kylläkin myös kritisoidaan. Venhokin sivuaa aihetta artikkelissaan kysymällä "tuottaako kirjoittajakoulutus ja oppikirjojen lukeminen vain kirjallisia broilereita" ja vastaamalla, että kärjistys on turha. Broilerikeskustelu viittaa tässä kirjoittajien liialliseen tekniseen taitavuuteen, joka tuottaa turhan viilattuja, lukijoille etäisiä teoksia. Toisaalta olen kuullut sellaistakin rutinaa, että "kaikki" kirjoittavat koulutusten takia nykyään samalla tavalla, so. tasaisen tasapaksuja ja ennen kaikkea helppolukuisia tarinoita. Voikin olla, että jotkut koulutustahot pyrkivät muokkaamaan oppilaistaan mukavalukuisia lukuromaaneja tehtailevia sanailijoita, jotka välttävät teoksissaan turhaa "vaikeutta". Tällaisille romaaneille on siinä tapauksessa kuitenkin varmasti tarvetta: ne vastaavat luultavasti suoraan kysyntään. Osa koulutuksista taas saattaa hyvinkin tähdätä myös tekniseen taituruuteen, mutta en nyt ihan broilereista ehkä puhuisi: parhaimmillaan koulutuksissa kehittyy varmasti kirjoittajia, joilla on kykyä ja halua myös ravistella kirjoittamisen rajoja ja tuoda kirjallisuuteen jotakin uutta - useimmiten kuitenkin lähinnä luomisen ilosta eikä vain teknisen kikkailun itsetarkoituksessa. Vai onko esimerkiksi Kriittistä korkeakoulua käynyt Maija Muinonen muka joku tehotuotettu ja kikkaileva broileri? Ei todellakaan, vaan hienon esikoisteoksen kirjoittanut sanataiteilija - Mustat paperit (2013) ei suinkaan suotta kerännyt sitä kiitosta, jota se sai. Ja enpä tiedä, en ehkä sentään menisi nimittelemään broileriksi yhtään ketään. Enkä kyllä ihan tasapaksuksikaan. Omalla äänellään ja omalla tavallaan jokainen kirjoittaa, vaikka opastusta matkan varrella saisikin.
Kirjoittajakoulutusta ja oppikirjojen lukemista kylläkin myös kritisoidaan. Venhokin sivuaa aihetta artikkelissaan kysymällä "tuottaako kirjoittajakoulutus ja oppikirjojen lukeminen vain kirjallisia broilereita" ja vastaamalla, että kärjistys on turha. Broilerikeskustelu viittaa tässä kirjoittajien liialliseen tekniseen taitavuuteen, joka tuottaa turhan viilattuja, lukijoille etäisiä teoksia. Toisaalta olen kuullut sellaistakin rutinaa, että "kaikki" kirjoittavat koulutusten takia nykyään samalla tavalla, so. tasaisen tasapaksuja ja ennen kaikkea helppolukuisia tarinoita. Voikin olla, että jotkut koulutustahot pyrkivät muokkaamaan oppilaistaan mukavalukuisia lukuromaaneja tehtailevia sanailijoita, jotka välttävät teoksissaan turhaa "vaikeutta". Tällaisille romaaneille on siinä tapauksessa kuitenkin varmasti tarvetta: ne vastaavat luultavasti suoraan kysyntään. Osa koulutuksista taas saattaa hyvinkin tähdätä myös tekniseen taituruuteen, mutta en nyt ihan broilereista ehkä puhuisi: parhaimmillaan koulutuksissa kehittyy varmasti kirjoittajia, joilla on kykyä ja halua myös ravistella kirjoittamisen rajoja ja tuoda kirjallisuuteen jotakin uutta - useimmiten kuitenkin lähinnä luomisen ilosta eikä vain teknisen kikkailun itsetarkoituksessa. Vai onko esimerkiksi Kriittistä korkeakoulua käynyt Maija Muinonen muka joku tehotuotettu ja kikkaileva broileri? Ei todellakaan, vaan hienon esikoisteoksen kirjoittanut sanataiteilija - Mustat paperit (2013) ei suinkaan suotta kerännyt sitä kiitosta, jota se sai. Ja enpä tiedä, en ehkä sentään menisi nimittelemään broileriksi yhtään ketään. Enkä kyllä ihan tasapaksuksikaan. Omalla äänellään ja omalla tavallaan jokainen kirjoittaa, vaikka opastusta matkan varrella saisikin.
Niin, minulla ei tosiaan toistaiseksi ole omakohtaista kokemusta kirjoittajaopinnoista, vaan kaikki niitä koskevat ajatukseni perustuvat luetun ja kuulostellun pohjalta rakentuneisiin vaikutelmiin. Nähtäväksi jää, tulenko syksyllä alkavien opintojeni lisäksi hakeutumaan oppiin myös toisaalle. Joka tapauksessa olen sitä mieltä, että opinhalu on kaiken kehittymisen äiti - opettelee sitten itsekseen tai opettajien johdolla.
Ja kylläpä vaan se Waltarikin jo aikoinaan sanoi, että
”Ihmeen harvat tulevat
ajatelleeksi, että kirjaileminen samoin kuin jokainen muukin ammatti edellyttää
harjaantumista ja välttämättömiä perustietoja. Ei ole olemassa synnynnäisiä
kirjailijoita. Lahjakkuuden korvaamattoman avun ihminen voi ehkä omata jo
syntyessään, mutta pelkkä lahjakkuus ei suinkaan riitä kirjailijaksi
tulemiseen. Toisten on helpompi oppia kirjoittamaan, toisten vaikeampi, mutta
kirjoittamisen taito on jokaisen kirjailijan itse itselleen kehitettävä.”
(Mika Waltari 1935: Aiotko
kirjailijaksi? – oma painokseni on vuodelta 1994, lainaus sivuilta 16-17.)
Waltarin aikoina ei tainnut vielä juuri
kirjoittajakoulutusta tai –oppaita olla, vaan jokaisen kirjailija oli ”yleensä
itse opittava ammattinsa” (mt., s. 17). Waltarin oma opus olikin varmaan monelle
kirjailevalle lukijalleen tarpeen - ja on yhä. Nykyään on kuitenkin moni asia toisin: kirjoittajakursseja ja opaskirjoja on jo monenlaisia ja
varmasti myös monentasoisia. Osa opastuksesta saattaa hyvinkin olla - kuten kritiikki toisinaan kuuluu -
sitä ”rahat pois vaan eikä mitään vastinetta” -ainesta. Mutta osa on varmasti myös oikeasti antoisaa ja hyödyllistä. Oppijasta riippuu, minkälaista opastusta kokee tarvitsevansa.
Siteeraan loppuun vielä Venhon haastattelemaa käsikirjoittaja ja romaanikirjailija Vepe Hännistä:
Siteeraan loppuun vielä Venhon haastattelemaa käsikirjoittaja ja romaanikirjailija Vepe Hännistä:
”Totuus on, että
ihminen katsoo aina mieluummin huonon tarinan, joka on hyvin kerrottu, kuin
hyvän tarinan, joka on huonosti kerrottu.”
Tämän itsekin allekirjoitan! Ihannetilanne
on, että luettavassa kirjassa (tai katseltavassa elokuvassa/näytelmässä) sekä kerronta että sisältö ovat esteettisesti puhuttelevia. Mutta jos
toisesta on joustettava, niin tarinasta. Tämä perustuu varmasti siihenkin, että
useimmat tarinat ovat jo tuhannesti kerrotut, mutta sanomisen tapa voi aina
olla uusi.
Suosittelen
Venhon artikkelia kaikille kirjoittamisesta kiinnostuneille - se sivuaa samoja
tuttuja totuuksia siitä, että kirjoittamista oppii lopulta parhaiten lukemalla
ja kirjoittamalla, mutta on myös hyvinkin kelpo kooste oppaiden annista ja
herättelee mukavasti myös omia asiaa koskevia ajatuksia.
Ajattelemisiin ja kirjoittelemisiin siis - kirjoittaminen on mielenkiintoista matkantekoa!
PS. Ehkäpä pian
otan paremmin esille myös tuon jo hitusen siteeraamani Waltarin klassikko-opuksen –
muistan kuinka sitä lukiessani keräsin itseeni kuin ikiaikaista viisautta.
No nytpäs löysin tämän :)
VastaaPoistaOlemme olleet samojen aatosten äärellä Venhon artikkelin jälkeen. Avoimessa minunkin kirjoittajakouluni, jos niin voi sanoa, on alkanut. Jokaiselta kurssilta ja opinnoista on varmasti jotakin hyötyä. Aina on terveellistä asettuan jonkin uuden äärelle, ottaa vastaan ja sitten sulatella. Hauskaa, että olet päättänyt lähteä kokeilemaan kirjoittamisen opiskelua. Se on kiinnostavaa! Onnea opintoihin, sulavaa kynän lentoa sinulle!
Itselleni tärkeimmät kurssit ovat olleet sitten kuitenkin muut kuin yliopiston järjestämät, mutta jokaisen on hyvä löytää oma tiensä. Eikä sillä tiellä ole loppua. Kirjoittaminen on aina ollut osa minua ja identiteettiäni -tärkeä osa, joka tavalla tai toisella kulkee aina mukana.
Lämmin kiitos kommentistasi ja kiva kun jaksoit tutkimusretkeillä :) Ja juuri näin: tekee hyvää asettua uuden äärelle, tunnustella uusia tunnelmia. Odotan opintojani innolla ja mielenkiinnolla - uskon, että ne ovat antoisat ja avaavat taas uutta. Kiitokset myös onnentoivotuksista, jospas se kynä lennähtelisi!
PoistaJa varmasti on muitakin hyviä ja antoisia kursseja kuin nämä avoimen yliopiston kurssit! Minun matkani tällä opintosaralla vasta alkaa, saa nähdä mitä kaikkea se mukanaan tuo. Jatkakaamme tätä kiehtovan myllertävää matkantekoa!