Lena Anderssonin romaani Omavaltaista menettelyä on niitä kirjoja, joita lukiessaan ymmärtää miksi kirjoja oikeastaan lukee: siksi, että ”sanoilla ei ainoastaan sanota asioita vaan myös tehdään asioita”. Andersson tekee sanoillaan jotakin, joka vahvistaa kirjallisuuden olemassaolon perusmerkityksen: kertoo tarinan, joka antaa lukijoille kiteytettyä ymmärrystä itsestään, toisesta ja maailmasta. Samalla Andersson näyttää, kuinka riipaisevan riippuvainen ihminen on rakkaudesta ja kielestä.
Eräänä päivänä runoilija ja esseisti Ester Nilsson saa tehtäväkseen pitää esitelmän taiteilija Hugo Raskista. Jo kirjoittaessaan Esteristä alkaa tuntua, että hän kuuluu yhteen aiheensa kanssa. Ehkä Ester rakastuukin jo omien sanojensa voimasta, sillä tavatessaan Hugon tilaisuudessa, jossa esitelmänsä pitää, hän on jo kuin tunteidensa kahleissa. Alkaa rakkaustarina, joka on – kenties alusta alkaen – tuhoon tuomittu.
Tarve tulla rakastetuksi
on ihmisyyden perusta: ”Etsimme
rakkautta, jotta tuntisimme että joku näkee meidät.” Rakkaus on elämämme
valo, mutta samalla kaikki sen pimeä, sillä se vetää ihmisen itseensä kuin musta
syöveri: olemme valmiita antamaan sille jopa minuutemme. Vai olemmeko? Hugo ei
osaa antaa itseään, ei osaa rakastaa, tähyilee vain kohti vapautta, mutta
osaako myöskään Ester? Ester on valmis kieltämään itsensä, kieltämään sen minkä
tuntee ja tietää. Onko se sitten itsensä antamista, rakastamista? Osaako
Esterkään antaa muuta kuin oman pakottavan tarpeensa saada rakkautta? Onko
toisen todellinen kohtaaminen lopulta mahdottomuus?
Kuitenkin
rakastuminen on totaalista: kaikki muu paitsi rakastaminen lakkaa olemasta
merkityksellistä. Rakastava on rakastettunsa vallassa ja armoilla, sillä se,
joka haluaa enemmän, on aina heikompi. Samalla rakastunut on silti myös
häikäilemättömän itsekäs: rakkaus tahtoo omistaa, saada toisen omaksi,
sellaisena kuin tahtoo tämän nähdä. Rakastunut näkee koko maailman ainoastaan
oman rakkautensa valossa, ajattelee ajatuksia, jotka ovat väistämättä täysin
subjektiivisia. Tosiasiat lakkaavat olemasta tosiasioita. Toisaalta rakastunut
itsekin tietää, etteivät hänen ajatuksensa vastaa todellisuutta – mutta ”tiedon ja toivon ikuisessa taistelussa toivo
voitti, koska tiedon omaksuminen olisi tullut liian kalliiksi ja toivossa oli
helpompi elää.”
Mitä rakkaus
siis oikeastaan on? Pelkkää kieltämistä, näkemättä jättämistä? Nieltyjä
kysymyksiä ja itsensä peittämistä? Kevytmielisenä hypähtelevää turhaa toivoa?
Kenties kaikkea tätä, mutta sittenkin se on myös puhtaan sydämen puhdas tunne. Rakkaus on
mieletöntä, tuhoavaa, kaikennnielevää, mutta myös puhdasta, aitoa, todellista.
Kaiken takana on rakastuneen rehellinen tarve saada rakastaa ja olla
rakastettu, ja Ester on rakastuneen hauraudessaan sittenkin kaunis,
pökerryttävän aito ja todellinen.
Omavaltaista menettelyä on romaani
rakkaudesta, mutta se on myös romaani kielestä. Ja kuten kaikki, myös rakkaus
on valitettavan sidottu sanoihin ja niiden tuskalliseen epätäsmällisyyteen.
Ihmisellä ei ole muuta mahdollisuutta maailmansa käsittelemiseen kuin kieli,
mutta tämäkin mahdollisuus on lopulta rajallinen, epätäydellisyydessään
riittämätön. Samalla tavoin kuin rakkaus, myös kieli jättää Esterin sittenkin
yksin, avuttomaksi. Rakkaus ei riitä, kieli ei riitä.
Rakastunut käsittelee, pyörittelee, tunnustelee rakkauttaan loputtomiin, ja juuri kieli on se lohdullinen väline, jolla rakkauttakin voi yrittää ymmärtää. Mutta ”kuten kaikki rakastuneet, Ester Nilsson painotti liikaa kielen sisältöä ja sanojen kirjaimellisuutta ja liian vähän kohtuutta ja kokonaisarviointia.” Ehkäpä toisaalta onkin näin: ”Niiden [sanojen] ei ole tarkoitus edustaa todellisuutta kielen ulkopuolella.”
Omavaltaista menettelyä on erinomainen romaani. Se on sellainen kuin hyvän romaanin pitää ollakin: kysymyksiä ja ajatuksia herättävä. Lukija huomaa asettuvansa keskusteluun kertojan kanssa: nyökkäilemään, hämmästelemään, odottamaan lisää. Sanomisen tapa on teoksessa enemmän kuin kohdallaan – muoto palvelee sisältöä niin kuin pitääkin. Anderssonin ilmaisu on mykistävää: täsmällistä, tiivistä, kompuroimatonta. Tyhjiä sanoja ei ole. Huikeinta on kuitenkin se, että kaikki on niin totta: rakastunut ihminen voi olla äärettömän typerä, mutta kaikessa typeryydessään sittenkin hämmentävän paljas ja aito. Mainittakoon vielä, ettei teoksen rakkauskäsitys ehkä ole se suloisin, mutta kylläkin mielen kerroksia aktivoiva.
Rakastunut käsittelee, pyörittelee, tunnustelee rakkauttaan loputtomiin, ja juuri kieli on se lohdullinen väline, jolla rakkauttakin voi yrittää ymmärtää. Mutta ”kuten kaikki rakastuneet, Ester Nilsson painotti liikaa kielen sisältöä ja sanojen kirjaimellisuutta ja liian vähän kohtuutta ja kokonaisarviointia.” Ehkäpä toisaalta onkin näin: ”Niiden [sanojen] ei ole tarkoitus edustaa todellisuutta kielen ulkopuolella.”
Omavaltaista menettelyä on erinomainen romaani. Se on sellainen kuin hyvän romaanin pitää ollakin: kysymyksiä ja ajatuksia herättävä. Lukija huomaa asettuvansa keskusteluun kertojan kanssa: nyökkäilemään, hämmästelemään, odottamaan lisää. Sanomisen tapa on teoksessa enemmän kuin kohdallaan – muoto palvelee sisältöä niin kuin pitääkin. Anderssonin ilmaisu on mykistävää: täsmällistä, tiivistä, kompuroimatonta. Tyhjiä sanoja ei ole. Huikeinta on kuitenkin se, että kaikki on niin totta: rakastunut ihminen voi olla äärettömän typerä, mutta kaikessa typeryydessään sittenkin hämmentävän paljas ja aito. Mainittakoon vielä, ettei teoksen rakkauskäsitys ehkä ole se suloisin, mutta kylläkin mielen kerroksia aktivoiva.
Omavaltaista menettelyä on osoitus
siitä, että toisinaan myös keskittyminen ”vähään” riittää: syvällinen,
monitasoinen tarina ei välttämättä edellytä laajaa henkilögalleriaa tai
ajallista pituutta, vaan saattaa riittää, että kirjailija keskittää huomionsa
yhteen ainoaan, oman lyhyen aikansa kestävään ihmissuhteeseen. Monet nykyromaanit (joskin vanhemmatkin) pursuilevat henkilöitä ja
sivupolkuja ja - näitä yhtään moittimatta - on välillä virkistävää lukea kirjaa, joka pursuilemisen
sijasta menee hyvin syvälle siihen, mistä se keskittyy kertomaan.
Teos näyttää myös sen, että tärkeimmät asiat sopii kyllä sanoa yhä uudestaan ja uudestaan:
yksipuolinen rakkaus ei ole aiheena uusi, mutta taitavasti kerrottuna siitä saa
yhä uusia koskettavia ja syvällisiä tarinoita. Omavaltaista menettelyä
sopii luettavaksi kaikille sydämensä joskus
särkeneille tai muuten rakkautta turhaan toivoneille, mutta myös mielen
avartajaksi niille, jotka ovat onnistuneet pysymään onnellisina. Aika
monelle siis, otaksun. Lukijalle, jolle sisällön ohella myös muoto on
keskeinen osa
esteettistä lukuelämystä, teos tarjoaa kokonaisvaltaisesti voimakkaan
kokemuksen. Sanat sekä maailma niissä ja niiden takana on loputtoman
kiehtova
tutkimisen aihe. Myös kerronnan hetkittäinen polkuilu taiteenfilosofian puolelle
rikastaa sekin jo entisestään rikasta lukukokemusta.
Lopuksi vielä yksi siteeraus, joka kenties kiteyttää koko tarinasta jotakin olennaista:
Lopuksi vielä yksi siteeraus, joka kenties kiteyttää koko tarinasta jotakin olennaista:
”Rakkaus tarvitsee sanoja. Sanattomaan tunteeseen
voi luottaa vain lyhyen hetken. Pitkällä aikavälillä ei ole rakkautta ilman
sanoja eikä pelkästään sanoilla.”
Ei - ei ole rakkautta ilman
sanoja, eikä rakkautta pelkästään sanoilla. Samalla tavalla ei ole myöskään
erinomaista kirjaa ilman sanoja, eikä pelkästään sanoilla: tarvitaan sanat,
joilla rakentaa tarinan merkityksellinen maailma, mutta myös ajatus - tunne -
maailman takana.
Lainasin kirjan kirjastosta, mutta minun täytynee hankkia se myös omaksi: tuntuu, että tahdon taas taitella hiirenkorvia, vedellä viivoja, piirrellä huutomerkkejä - ja ennen kaikkea lukea kirjan uudestaan. Näin huikeita romaaneita ilmestyy valitettavan harvoin. Toisaalta ne ovat juuri siksi kuin kimmeltäviä helmiä: hohtavat kirjallisuuden syvyyttä ja elinvoimaa. Tätä kirjaa ei voi olla rakastamatta.
Lainasin kirjan kirjastosta, mutta minun täytynee hankkia se myös omaksi: tuntuu, että tahdon taas taitella hiirenkorvia, vedellä viivoja, piirrellä huutomerkkejä - ja ennen kaikkea lukea kirjan uudestaan. Näin huikeita romaaneita ilmestyy valitettavan harvoin. Toisaalta ne ovat juuri siksi kuin kimmeltäviä helmiä: hohtavat kirjallisuuden syvyyttä ja elinvoimaa. Tätä kirjaa ei voi olla rakastamatta.
******************************
Lena Andersson:
Omavaltaista menettelyä. Romaani rakkaudesta. Suom. Sanna Manninen. Romaani,
214 s. Siltala 2014.
Hienoa lukea, että kokemuksesi tästä kirjasta on ollut antoisa ja sykähdyttävä. Ihan varmasti tämä on teos, josta hyvin monet pitävät, vaikka itse en millään onnistunut tästä hurmioitumaan. Yritin kyllä, yritin kovastikin, mutta ei vaan iskenyt, vaikka periaatteessa niin kai olisi pitänyt käydä.
VastaaPoistaHöpsis, ei millään muotoa olisi pitänyt niin käydä - taidat kyllä viitata tällä lähinnä siihen, että teos olisi periaatteessa voinut olla mieleinen myös sinulle, etkä niinkään lukukokemuksesi "vääryyteen" :) Minusta kirjoituksesi kirjasta oli avartava, vaikka olinkin itse siitä niin hurmaantunut! Tämä tosiaan varmasti on niitä teoksia, jotka jakavat mielipiteitä: toiset pitävät kovasti ja toiset eivät ollenkaan - onkohan kirja kenenkään mielestä "ihan kiva"? Jännä juttu muuten sekin, että toisinaan tosiaan tuntee kummaa halua pitää kirjasta, eikä sitten kuitenkaan pidä. Mutta niin, miksipä pakottaa itseään väkisin pitämään!
PoistaTämä on jakanut mielipiteitä. Minunkin mielestäni kirja on huikean hyvä: tarkkanäköinen, lempeällä tavalla ilkeäkin. Anderssonin luomat hahmot ovat osin epämiellyttäviä, mutta niin inhimillisiä. Ja kuinka hyvää kieltäkin tässä on!
VastaaPoistaKiitos kommentistasi ja kiva kun olet löytänyt tänne! Huomasinkin, että myös sinä olet kirjoittanut tästä kirjasta jo aiemmin keväällä. Tämä oli todellakin "huikean hyvä" kirja, ehdottomasti yksi parhaita viime vuosina lukemiani uutuuksia. Anderssonin kieli on upeaa: vahvaa ja täyttä.
PoistaOlen juuri lukenut tämän kirjan ja pidin siitä kovasti. Olet Katja analysoinut kirjaa ja rakastumista tosi hyvin. Kysymyksiä ja ajattelua heräsi minullakin. Aion raapaista jotakin omaan blogiini varmaankin seuraavaksi, kunhan vähän ensin juhlitaan juhannusta.
VastaaPoistaKiitokset kommentistasi Marjatta! Mielenkiinnolla odottelen, minkälaisia ajatuksia ja kysymyksiä omaan kirjoitukseesi kiteytät :) Mukavaa juhannusta!
PoistaTuo kirja jäi mieleeni pitkäksi aikaa. Sen tunnelma valtasi mukaansa.
VastaaPoistaKiitos kommentistasi Ulla! Todellakin tämä on kirja, joka jää mieleen pitkäksi aikaa - ehdottomasti parhaita uusia kirjoja, joita olen viime vuosina lukenut. Tunnelma on tiivis ja vahva, tekeekin jo mieli lukea kirja pian uudestaan!
Poista