”Ja niin he kävelivät sen iltapäivän, kävelivät hiljaa niin kuin
ihmiset, joilla ei ollut varaa puhtaaseen omaantuntoon, koska he eivät voineet
maksaa askelistaan.”
Aava, Elli, Viola – kolme naista, kolme kohtaloa,
kaikki erilaisia mutta sittenkin toistensa kaltaisia: Aavalla taidehistoria, Ellillä
arkkitehtuuri, Violalla kielet, mutta ei paikkaa maailmassa kenelläkään. Aavan
tulevaisuus on piirtynyt kuvioiksi alastomalle vatsalle, Ellin kaulalle
kiertyviksi näkymättömiksi sormiksi, Violan sijaisuuksien, palkkatukien ja
työelämävalmennuksen surulliseksi viidakoksi.
Nyt Aava on nainen, jonka on oltava ainakin laihin, koska
ei voi olla pätevin: tietokoneen käyttöjärjestelmät ovat muuttuneet niin, ettei
kauan sitten aloitettua gradua saa enää koneesta ulos. Elli puolestaan piirtää
neurologilla kolmiulotteisia kuvia, jotka eivät muistuta mallia, eivät
ollenkaan. Ja Viola – Viola ”meditoi,
kunnes kauniit sanat risteilivät hänen päässään, kaikki ne erikieliset sanat,
joita hän oli joskus rakastanut.” Mutta ”paremmassa baarissa” hän sanoo
aina olevansa kielenkääntäjä – nimeää itsensä tavalla, joka antaa hänelle
normeihin sopivat kehykset.
Joka viikko naiset menevät tanssitunnille, antavat
kehonsa afrikkalaisten liikkeiden rytmiin. Violalle keho on kuitenkin jotenkin hallitsematon,
Aavalle jatkuvan itsetarkkailun kohde, Ellille hidas, myöhästelevä. Vain
opettaja, kaukaa toisenlaisesta tullut Florence, tekee virheettömiä hyppyjä.
Mutta Florencen täydellisten liikkeiden vastakohtana ovat vakavat, lähes
tuskaiset kasvot.
Kiitos kirjastolle!
Oman elämänsä häilyvissä kehyksissä askeltavat naiset päättävät
auttaa Florencea, jonka arvelevat olevan apunsa tarpeessa. Sillä kuten Viola
sanoo: ”--- minä en ainakaan suostu elämään maailmassa, jossa vain rikkaat ovat
hyviä.” Niin alkaa yritys olla hyvä.
Aava, Elli ja Viola ovat nyky-yhteiskunnan näkymättömiä: niitä, jotka eivät mahdu valmiisiin rajoihin. He ovat työttömiä, osallistumisella tavoitettavan täysivaltaisuutensa menettäneitä. Rahaa ei ole kuin Aavalla, mutta Aavankaan raha ei ole omaa. Tarve tehdä ja osallistua – olla hyvä – ei kuitenkaan poistu.
Ruumillisuus, suhde omaan kehoon, tulee teoksessa vastaan kaiken aikaa: Pyrkimyksessä auttaa Florencea avun kohteena on nimenomaan tämän keho. Ja tanssitunnin jälkeen Aava pesee itsensä hartaasti, Elli vimmaisesti hangaten, Viola kevyesti – Aava purkaa kehoonsa tarpeensa tavoitella täydellisyyttä, Elli kantaa kehossaan kärsimänsä pahan, ja Viola ei näe itseään, mutta kaipaa lasta kantaakseen. Ehkä keho on se, jonka kautta voi kokea olevansa olemassa, kun kaikki muu ympärillä on liian hämärää. Mutta myös keho, ruumis, herättää pelkoa: naiset pelkäävät ruumiitaan ja ruumiit naisia, joita ne kehystävät. Onko kehon epätäydellisyys myös elämän epätäydellisyyden ja vajauden kuva?
**********
Seuraan säännöllisesti kustantamoiden uutuuskatalogeja etsiäkseni lukulistalleni myös kiehtovimpia uutuuksia, mutta aina joku kirja jää sittenkin huomaamatta. Onneksi ovat kuitenkin antoisien kirjastoretkien sattumanvaraiset kohtaamiset, jotka saavat tarttumaan sellaisiinkin kirjoihin, joita ei ole osannut odottaa tai kaivata.
Viimeisin kirjastoretkeni tartutti käteeni tämän Riikka Takalan uutuuden
Ole hyvä (2014). Pieni kirja värikkäine kansineen ja kultaa huutavine
nimineen houkutteli koskettamaan ja kääntämään esiin myös takakannen. Päätös
valita kirja mukaanotettavaksi syntyi nopeasti: takakannen teksti lupaili puheenvuoroa monista yhteiskuntamme kipukohdista, mm. hyvän tekemisen vaikeudesta ja työttömyydestä. Lopussa teksti kiteytti teoksen näin: ”Yhteiskunnallinen
ja suorapuheinen romaani näyttää tämän päivän Suomen, jossa elää usko, että
hyvälle ja ahkeralle löytyy töitä. Ei löydy.”
Tämä oli minulle hämmentävä kirja, vaikeakin. Viimeisen sivun jälkeen tunsin tiettyä tyhjyyttä, kyvyttömyyttä hahmottaa lukukokemustani – ja suruakin, epätietoisuutta. Selvää on, ettei Ole hyvän ole tarkoitus helliä lukijaansa, vaan ennen kaikkea ottaa kantaa ja herättää ajatuksia, näyttää kuinka vaikea ja monimutkainen paikka maailma on. Teos todellakin on tärkeä puheenvuoro niistä monista kipeistä ja vaikeista asioista, joille yhteiskuntamme ei pitäisi kääntää selkäänsä vaan näkevä katse: se nostaa esille työttömyyden, toiseuden ja yhteenkuulumattomuuden kipeät tunteet ja samalla myös yksinhuoltajuuden, lapsettomuuden ja maahanmuuttajakokemuksen. Se osoittaa, kuinka monella tavalla yhteiskunnassamme on mahdollista syrjäytyä, joutua ulkopuolelle hyvien kehästä: on vaikeaa olla hyvä maailmassa, jossa ”hyvän” käsite on liian usein kova ja poissulkeva, tai ainakin tuskallisen hämärä. Ei ole ollenkaan yksiselitteistä, mitä "hyvä" lopulta tarkoittaa. Tapa, jolla teos käsittelee tätä hankalaa käsitettä, on monitasoisuudessaan erittäin ansiokas.
Teoksen ilmaisussa on pientä rosoa – so. sellaista ronskiutta, jota tällainen sadan – kahden sadan vuoden takaisissa tunnelmissa liihotteleva lukija hieman vieroksuu – mutta ei niin paljon, että se häiritsisi tärkeää tematiikkaa. En tosin oikeastaan osaa sanoa, ”pidinkö” kirjasta vai en: olen lähinnä hämmentynyt, kysymyksiä täynnä. Mutta se, että Ole hyvä ei päästä lukijaansa helpolla, on ehdottomasti tunnustettava ansioksi: ajatuksia aktivoidessaan se toimii juuri kuten kantaa ottavan kirjan kuuluukin. Se ei myöskään anna vastauksia vaan lähinnä näyttää. Niin – ehkäpä tämä on nykyaikaista yhteiskunnallis-psykologista realismia, joka pökerryttävällä voimalla kuvaa liiankin monta kipukohtaa samalla kertaa. Ja kyllä: "hyvän" problematiikka tuntuu monilla erilaisilla tasoillaan myös kovin tutulta. Me näemme maailman väistämättä oman ympäristömme kehyksissä, ja nämä kehykset rajaavat myös sitä tapaa, jolla käsitteet käsitämme. Kiitos Riikka Takala, että kirjoitit tämän tärkeän, hämmentävän teoksen!
********************
Riikka Takala: Ole hyvä. Romaani, 152 s. Atena 2014.
Tämä kirja kiinnostaa minua kovasti: olen teoksen muistiin merkinnyt, mutta en ole saanut vielä luettavaksi hankittua.
VastaaPoistaKyllä tämä kannattaa lukea! Kirja on pienuudessaan hyvin monitasoinen ja -tahoinen. Mielenkiinnolla odottelen, mitä tästä kirjoittelet!
PoistaTämä oli kiinnostava kirja, ja myös kirjoituksesi oli kiinnostava. On aina hyvä, että kirja puhuttelee ja jättää kysymyksiä.
VastaaPoistaKyllä, juuri näin: on hyvä, että kirja herättelee kysymyksiä. Tällaiset kirjat jäävät mieleen pitkäksi aikaa ja virittelevät ajatuksia vielä viiveelläkin.
Poista