Aina rehellinen, ei koskaan falski.
Taiteen tehtävänä on paljastaa kohteestaan
jotakin salattua.
Olet lintu ja lentelet, kokeilet, et
takerru.
On kirjailijoita, joiden sanoja hengittää. Ihan oikeasti
hengittää. Joiden sanoissa on omaan hengitykseen sopiva rytmi niin että
rintakehä lukiessa liikehtii sanojen mukaan tai sanat rintakehän mukaan, pakottomasti
ja luonnollisesti. Kirjailijoita, joiden sanojen äärellä jälleen kerran
ymmärtää myös sen, että tärkeintä kirjallisuudessa on elämys ja kokemus ja se miten
kirjallisuus on jotakin ihmiseltä ihmiselle, miten kirjallisuuden kautta
jaetaan ihmisenä ja maailmassa olemisen kipua ja kauneutta ja samalla kaikki se
mitä kielellä, kertomisella, voidaan tehdä, niin, miten kaikki muu kirjallisuuden ympärillä on sitten
jotakin muuta, tärkeää sekin mutta muuta.
Haahtela on yksi niistä, joiden sanat ovat minulle
sellaisia, hengitystä. Hänen tekstinsä on hidasta ja mietteliästä, hieman
surumielistä, sillä ei ole kiire, ei minnekään, se etsii ja kysyy, pysähtyy
pohtimaan, tulee viereen ja vähän niin kuin silittää. Tällä kertaa Haahtelan
teksti on ehkä myös jotenkin eri tavalla runsasta, melkein jo mietin että ehkä liiankin
mutta en tiedä, ehkä ei sittenkään, onhan elämäkin – hetkien, ajatusten,
olemassaolon, maailmoiden runsautta.
Mistä maailmat alkoivat?
Pimeydestä, hiljaisuudesta, kun mikään ei liikkunut.
Niin. Ehkä maailmat alkavat hetkistä, joskus sattumanvaraisistakin. Vaikka 1950-luvun
lopusta, lumisateesta ja nuoresta lakkipäisestä pojasta, Visasta. Juuri
nähdystä elokuvasta, siitä miten poika äkkiä tuntee halua maalata, kertoa, miten
mielessä herää päihdyttävä ajatus:
minulla on tässä maailmassa aivan erityinen tehtävä.
Maailmat alkavat, kasvavat. Ja ihminen etsii itseään,
itsestään ja ajastaan, ihmisistä ympärillään ja maailmoista, pala palalta, ehkä tohtii myös ihmetellä,
kysyä, olla tietämättä ja jos, niin hyvä niin. Sitä se on, elämä, eikö olekin, itsen etsimistä maailmoista ja tämän kaiken loputonta ihmettelyä, ehkä myös väistämätöntä ulkopuolisuutta, mahdottomuutta kuulua ihan
kokonaan joukkoon.
Visa makasi täkin
alla ja ajatukset tulivat ja menivät, pilvien lailla. Hän oli syntynyt tähän
maailmaan ja hänelle oli annettu elämä. Hän keräsi matkan varrelta mitä löysi,
kokosi siitä itsensä. Hän etsi kaikkea minkä tunsi omakseen, kokosi maailmalle
hajonnutta palapeliä. Koskaan ei tiennyt mistä seuraava pala löytyisi, mutta jokaisen
palan myötä hän koki riemua, tunsi kuinka se loksahti paikalleen, löysi pienen
ja tärkeän paikkansa hänen sisältään.
Ajattelen ihmisiä, joita Visa kohtaa, heidän
merkityksiään, sitä miten me kaikki kohtaamme elämässämme monia ihmisiä, monia
sellaisiakin jotka meiltä myöhemmin katoavat mutta jotka silti jollakin tavalla
meihin myös jäävät. Ajattelen sitäkin, että olemme ehkä kaikki täynnä
keskenjääneitä kertomuksia, joista myöhemmin koetamme saada valmiita –
koetamme, kunnes ehkä ymmärrämme, että valmista ei tulekaan tai että valmista
olikin jo, niin valmista kuin voi olla.
Tyhjyyden kammo.
Eikö jokainen joudu kohtaamaan sen tunteen, väistämättä, ainakin se joka tekee
taidetta. Eikö ihminen näe kovasti vaivaa peittääkseen tyhjyyden kammon, kutoo
verkon ympärille,
ompelee piiloon sen mitä ei kestä katsoa.
ompelee piiloon sen mitä ei kestä katsoa.
Ajattelen myös taidetta ja taiteenfilosofiaa, sitä
minkälaisia oppeja taidetta ympäröimään mahtuu vai mahtuuko, sitä että taide on
etsimistä, aina, ja sitäkin että sen pitää etsiä oma tiensä kaikista tarjolla
olevista opeista huolimatta, kerta toisensa jälkeen, koska vain sillä tavalla
se voi olla taidetta, aitoa ja rehellistä, etsimistä. Ajattelen, että meidän
kaikkien on etsittävä palaset siihen mitä olemme ja mitä elämässämme teemme ja
koetettava koota niistä itsemme ja oman elämämme näköinen kokonaisuus. Että meillä
kaikilla on monta opettajaa ja silti juuri se oma etsimisen tiemme, riippumatta
siitä mitä me teemme ja etsimme.
Visa tunsi, ettei
maalaaminen ollut enää uuden luomista vaan pikemminkin vanhan paljastamista,
sumun maalaamista pois maiseman edestä,
näkyväksi tekemistä.
näkyväksi tekemistä.
Kun suljen kirjan, minussa on hieman epämääräistä, muotoaan
hakevaa melankoliaa. Haikeutta, jossa viipyilee elämän pienuus ja suuruus, ajan
väistämätön kiitävyys, sekin että ihmisen elämä on ehkä väistämättä
pohjimmiltaan yksinäistä, koska kukaan toinen ei elä samaa elämää kuin ihminen
itse.
Nyt, kirjoittaessani, ulkona paistaa talviaurinko, maisemassa on kirkasta valkeutta. On kaunista, mutta kaipaisin silti pilviä, lumihiutaleiden
hiljaista putoilua. Tuntuu, että sellainen maisema olisi oikea juuri nyt. Talvipäivä on kuitenkin lyhyt, aurinko pakenee jo, ja lumen ylle lankeaa pian hämärä, ehkä käärin haikeuteni siihen.
Mistä maailmat
alkavat? Minne ihminen lähtee, lähteekö minnekään?
Mikä on tämä matka, jolla on
elämän nimi?
Olet lintu ja lentelet, et takerru,
kokeilet...
Lentele. Älä
takerru. Kokeile. Maailmat alkavat.
****
Joel Haahtela: Mistä maailmat alkavat. Romaani, 301 s. Otava, 2017.
Suosittelen lempeän melankolian ja taiteilijaromaanien ystäville, joille kirjallisuuden lukeminen on myös ihmisenä olemisen mietiskelyä ja hieman haikeaakin ihmettelyä.
Mulla on tää just kesken, joten jutellaan tästä myöhemmin. Luulen, että puhetta piisaa. (en lukenut vielä tekstiäsi, koska mietin paria juttua ja pitelen niitä nyt vaikutteista vapaina)
VastaaPoistaOmppu, jopas sattui, ja nyt en kyllä malta odottaa mitä tästä tuumailet ja mitä siellä pitelet :) Vaikutteista vapaana pääsin itsekin tätä onneksi lukemaan, nopsasti sain kirjan kirjastosta. Palataan ja kiitos kun piipahdit <3
PoistaMinä olen just miettimässä tarttuako kirjaan nyt heti vai vasta ajan päästä - haluan Ompun tavoin lukea romaanin kaikista vaikutteista vapaana pidättäydyin minäkin lukemasta tekstiäsi vielä... Palajan! <3
VastaaPoistasana hypähti lauseen keskeltä lentoon, eli: haluan Ompun tavoin lukea romaanin kaikista vaikutteista vapaana, joten pidättäydyin minäkin lukemasta tekstiäsi vielä... Palajan! <3
PoistaKaisa Reetta, on ihanaa lukea kirjoja joskus myös puhtain, vaikutteista vapain mielin, etukäteistiedoilla kun on aina puolensa ja puolensa... Kiitos kun piipahdit, jään odottelemaan mietteitäsi tästä <3
PoistaKatja, tiedätkin jo, että tämä ei minuun oikein iskenyt. Kun kirjoitat tämän kirjan teemoista, niin sanasi kuulostavat hyvältä ja toivon, että olisin voinut kokea Haahtelan romaanin sillä tapaa kuin sinä. Ehkä juuri tuo, mistä kirjoitit, että taiteen tehtävä on etsiä uutta, niin siinä Missä maailmat alkavat ei minun luennassani onnistunut. Toisaalta sitten, miten mikään voisi enää uutta olla.
VastaaPoistaMyös tuo mitä sanot elämämme ihmisistä. Odotin, että se yks tyyppi sieltä Italiasta (tiedät varmaan, ketä tarkoitin) olisi jotenkin noussut kertomuksen myöhemmässä vaiheessa, mutta niin ei tapahtunut, vaan ko. henkilö jäi lähinnä kuriositeetiksi.
Oletko Katja lukenut sen Tule risteykseen seitsemältä? Se kiinnostaisi mua nyt. Kirjan nimessä jo on jotain kiehtovaa.
Minä jäin sinun kirjoituksesi luettuasi miettimään sitäkin, että ehkä on niin, että tiettyjen kirjailijoiden teoksia lähestyy jotenkin myönteisin odotuksin ja myös lukee niitä sitten eri tavalla kuin joidenkin toisten. Tai siis että minä lähestyn, eipäs nyt taas yleistetä. Tämähän nimittäin on vähän erilainen Haahtela kuin ne, jotka olen aiemmin häneltä lukenut - taisinkin siellä sinulle jo sanoa, että Haahtelalta on tottunut lukemaan tiiviimpää ja samalla tiheämpää tekstiä kuin tässä nyt on. Mutta en tiedä, kyllä minä tästä kovasti pidin joka tapauksessa, johtui se sitten niistä odotuksista tai ihan vaan kirjasta itsestään. Pientä turhahkoakin runsautta tässä toki on, mutta muuten kyllä pidän tätä kauniina ja aiheiltaan puhuttelevana.
PoistaTuo, että taiteen tehtävänä on etsiä uutta, on oikeastaan paradoksi, koska kuten sanot, miten mikään voisi enää uutta olla. On vain uusia toisintoja samoista asioista, kuten olemme joskus taannoinkin tainneet todeta.
Siellä Italiassa ja koko teoksessa oli kaiken kaikkiaan aika paljon tyyppejä, ja minulle se näyttäytyi monelta osin juuri kohtaamisten ohikiitävyytenä - siten, että kohtaamme elämässämme monia ihmisiä, jotka usein katoavat meiltä jo hyvin pian mutta jättävät ehkä silti jäljen. Varmaan kyllä sitäkin tiettyä tyyppiä olisi voinut teoksessa myös syventää.
Tuo Tule risteykseen seitsemältä on niitä Haahteloita, joita en ole vielä lukenut. Nimessä on tosiaan tosi hieno kuiskutus :) Tarrataanpa siihen!
Kiitos Omppu!