Aloitin Hannu Mäkelän viisiosaisen muistelmasarjan
väärästä päästä: luin ensimmäiseksi viimeisen. Nurinkurinen lukeminen ei ainakaan
kaltaistani lukijaa kuitenkaan ollenkaan haittaa, omaelämäkerrallisen kerronnan
kiinnostavuus kun on minusta muualla kuin sen mahdollisessa kronologisuudessa
ja – niin – jos tarkkoja ollaan, niin tuon kronologisuuden mahdollisuuden voi
tietysti itsessäänkin aika perustellusti kyseenalaistaa. Eihän ihminen kai
pohjimmiltaan edes kykene muistelemaan elämäänsä suorana linjana alusta
loppuun, vaan eri hetkien muistot kerrostuvat keskenään kaiken aikaa ja
sävyttyvät myös nykyhetkellä ja tulevaisuudellakin. No niin, näköjään taas
karkaan vähän harhapoluille heti alkuunsa tai ei, ei nyt niinkään, sillä taisihan
tämä ajatus myös tuolla Mäkelän muistelmissa todentua. Mutta niin, lähinnä piti
sanoa, että nurinkurin aloitin ja sillä hyvä. Niin ja juu, tietysti tähän
tarttumiseen innoitti myös tämän keskeinen aiheisto, kirjailijaelämä.
Erilaisia muistelmia ja niiden lähisukulaisia on tietenkin
kirjoitettu jo iät ja ajat, ja kirjailijan oma elämä ja kokemusmaailma ovat sekoittuneet
fiktioonkin tavalla tai toisella likipitäen aina. Viime vuosina omaelämäkerrallisuus
näyttää kuitenkin kokeneen jonkinlaisen uuden tulemisen ja nousun. Minua(kin)
tämä ilmiö kiinnostaa ja kiehtoo niin kirjallisuusmaailman ilmiönä kuin
kirjoittamisen tapana – sekä ennen että nyt. Erilaisilla kirjailijan omaan
elämään perustuvilla kertomuksilla on tällä hetkellä selvästi tilausta ja kirjailijoilla
myös halua ja tarvetta niitä kirjoittaa.
Onhan elämä ainoa
minkä todella ihan itse omistan. Se kuuluu myös ammattiini: oma elämä on
jokaisen kirjailijan aiheena, tahtoipa hän tai ei. Juuri siitä ja vain siitä
toden asioita voi kukin ammentaa; sitä tutkien ja muiden elämiä siihen
verraten. Omat kokemukset voi toki muuttaa vaikka tähtien sodiksi tai
kertomuksiksi kivikaudesta; mutta ainoa tieto joka on varmaa, tulee itsestä.
Jos ei tunne itseään, miten voi tietää muustakaan, siitä mitä ja miten toiset
ihmiset ajattelevat, tuntevat, kokevat, tekevät ja käyttäytyvät.
Syystä tai toisesta omasta elämästä kirjoittamista on kuitenkin
usein taidettu pitää jotenkin vähempiarvoisena, vähemmän ”oikeana”
kirjoittamisena kuin fiktion kirjoittamista, ja ainakin omasta puolestani
iloitsen kyllä suuresti, jos tällaisesta ajattelutavasta aletaan hiljalleen päästä.
Myös omaelämakerrallinen kirjoittaminen voi olla kirjoittamista isolla koolla
ja synnyttää osaltaan monella tavalla hienoa ja antoisaa luettavaa. Kiehtovaa
esimerkiksi juuri muistelmissa on, että ne tarjoavat meille yhden kokemuksen
eletystä elämästä – tietysti siinä mittakaavassa kuin se meille lukijoina
kuuluu.
Vapaus alkaa
tammikuussa 1987, kun Mäkelä aloittaa elämänsä vapaana kirjailijana – takana on
työ kustantamossa, edessä vapaus ja vapauden ilot ja huolet. Päivät saa
kirjoittaa, mutta kääntöpuolena on toimeentulon epävarmuus. Eikä vapaa
taiteilijaelämä ole aina helppoa. Se on vapautta kaikessa sen kauneudessa mutta
samalla kipeydessä. Kirjoittaminen, se tärkein, silti kantaa.
Mikään ei voita sitä
tunnetta kun uskoo saaneensa edes lauseen pari sellaisiksi, että ne kehtaa
tunnustaa omakseen tuon pienen hetken. Sitten se hetki aina katoaa eikä sitä
iloa enää tavoita kun kirja on valmis. Mutta luovan työn vapaus on
kirjoittaessa totta. Kaikki muu on sitten muuta.
Ja kyllä, tietenkin minua kiinnostaa lukea ennen kaikkea
kirjoittamisesta. Siitä miten aiheet löytyvät ja kertomukset syntyvät, miten kirjailijan
työ on myös jatkuvaa epävarmuutta, miten se on valoa ja paloa mutta myös sitä,
että tehty työ ei aina juuri missään näy tai että se haukutaan kritiikeissä
lyttyyn, miten kirjailijan ideat joskus ovat myös ajalleen vääriä, niin, miten
vaikeaa kirjoittaminen ja kirjailijana oleminen toisaalta on, mutta miten se
sittenkin on myös aitoa työn iloa.
Mikä tulee olemaan
kulloisenkin työn alla olevan kirjan merkitys muille, sitä ei tekijä itse voi
koskaan tietää. Mutta pelkkä työn ilo käsillä olevasta teoksesta saa riittää,
se on puhdasta ja työn aikana suurimmillaan. Kun kirja valmistuu, se katoaa
itseltä. Sitten on ryhdyttävä taas johonkin uuteen, koska mitään muuta ei
kirjailija voi. Näin tuntuu käyvän aina hamaan loppuun saakka.
Ja minulle, L. Onervan ja Eino Leinon ihailijalle, on tietysti
erityisen hienoa lukea Mäkelän työskentelystä Onerva-ja Leino-teostensa äärellä
– siitä, miten hän on päätynyt kirjoittamaan muun muassa Mestarin, Nallen ja Mopen ja
Onnen maan ja toimittamaan Onervan
runoista uusia kokoelmia, muun muassa Liekkisydämen. Oi Onerva, oi Leino ja oi Onerva ja Leino.
Kirjallisuusalaa monesta näkökulmasta nähneenä Mäkelällä
on asiantuntemusta ja kokemusta pohtia myös sen epäkohtia. Sen toki tällainen
maallikompikin näkee, että esim. Finlandia-humussa on kyse koko lailla puhtaasti
kaupan edistämisestä, mutta on silti mielenkiintoista lukea myös Mäkelän
ajatuksia palkinnon ympäriltä – eikä vähiten siksi, että hän sen vuonna 1995
itsekin Mestarillaan voitti:
Tuona jouluna moni
saa myös lahjapaketin, jonka sisällä on kirjani. Ei siksi että se on
kiinnostava, vaan siksi että se on voittaja.
Niin, hienoisesta inhorealismistaan huolimatta tuossakin ajatuksessa
on varmastikin totuuden siemen. Voittaja on helppo lahjapakettiin valita, ja
vaikka osa ostajista varmasti valitsee kirjan aidosti sen kiinnostavuuden
vuoksi, osa valitsee sen juuri siksi, että se sattuu olemaan se voittaja (mikä ei tietenkään merkitse, etteikö kirja voisi olla myös kiinnostava, mutta silti). Mikäpä
siinä, on aina hyvä että kirjallisuus myy edes jollakin tavalla, mutta eihän se
tietysti kirjallisuudelle noin niin kuin yleisesti ottaen ihan reilua ole, että
humu ja myynti keskittyvät vain muutamiin
esille nostettuihin teoksiin. (Ja ettei nyt tule väärinkäsityksiä, niin suon
kyllä sen palkinnon kulloisellekin voittajalle. On periaatteessa hienoa, että
kirjallisuutta palkitaan ja juhlitaan, mutta ilmeisesti jotenkin myötäsyntyisen
kerettiläisenä en voi olla näkemättä myös palkintohumun epäkohtia.)
Finlandia-palkinnon ohella Mäkelä kritisoi muun muassa maamme
kirjallisuuskritiikin tilaa – sitä, miten Helsingin
Sanomien kriitikot kirjoittavat mitä kirjoittavat ja miten muut sitten näitä
kirjoituksia myötäilevät. Itse en Helsingin
Sanomia juuri lue, joten nimenomaisesti sen kritiikkejä vaikutuksineen en
nyt tässä itse kommentoi, mutta yleisesti ottaen lienee kyllä juuri niin, että
parempiakin aikoja on kirjallisuuskritiikkimme nähnyt. Kriitikkoja en tästä
kuitenkaan yksinomaan syyttäisi, vaan ylipäätään maailmamme yleistä
mentaliteettia. Kriitikot – samoin kuin esim. kustantajat – toimivat yhteisessä
maailmassamme, jota kovasti ohjailee yksi taikasana: raha. Kriitikolla voi olla
– ja varmasti usein on – myös aitoa paloa, mutta minkäs teet jos kukaan ei
kritiikkejä osta tai jos kriitikki on ahdettava muutamaan sanaan tai jos sama
kritiikki on annettava kertakorvauksella useampaan lehteen. Sitäkin kyllä
tietysti näkee, että kritiikki on suunnilleen yhtä kuin juonireferaatti. Ja
sitähän se tietysti ei ole. No niin, tämä tästä.
Mäkelä pohtii teoksessaan myös kirjailijan oikeutta
kirjoittaa toisista ihmisistä – aihetta, johon jokainen omaelämäkerturi tai
omaa elämäänsä muuten kirjoittamisensa materiaalina käyttävä kirjailija tavalla
tai toisella törmännee. Esim. Karl Ove Knausgårdin taistelot lähipiirinsä
kanssa ovat tainneet aika lailla siellä Norjan puolella myös kuohautella.
Mäkelä on ainakin tässä teoksessaan toisia kohtaan nähdäkseni hyvin diskreetti,
eikä juuri tuo esiin esim. avioliittojensa mahdollisia ongelmakohtia. Vähän
vaikeitakin kysymyksiä nämä aina ovat, mutta kyllähän se niin on, että toisten,
tunnistettavien ihmisten yksityisasioilla repostelu ei varsinaisesti kuulu kirjailijan
(eikä sitä myöten lukijankaan) oikeuksiin. Kuten Mäkelä sanoo, [i]tsensä
saanee ristiinnaulita, muita ei.
Suosittelen Mäkelän teosta lämpimästi lukijoille, jotka
ovat kiinnostuneita kirjailijaelämästä, kirjoittamisesta, kirjallisuusmaailman
kiemuroista ja – tietenkin – oman elämän kertomisesta sanoiksi. Mäkelän
kerronta on soljuvaa ja helposti lähestyttävää ja Vapaus monella tavalla kiehtova kurkistus vapaaseen
kirjailijaelämään kaikessa sen hyvässä ja pahassa. Itse taidan lukea Mäkelän
muistelmista seuraavaksi nelosen, Otavan
ajan, niin nurinkurisuuteni pysyy hyvässä järjestyksessä (ei vaan, oikeasti en malta odottaa mitä Mäkelä kustantamoajoistaan kertoo).
Lopuksi siteeraan teoksesta vielä yhden mielimietteeni:
Kirjailijalla on
vain kaksi tehtävää: kirjoittaa kirjoja ja pysyä hengissä. Pitää vain jatkaa
kulkuaan eteenpäin sinne, minne nenä eli oma vaisto näyttää.
*****
Hannu Mäkelä: Muistan
– Vapaus. 447 s. Tammi, 2016.
Kiitoksia suosituksesta, Katja, tämä lukija kiinnostui kovasti Mäkelän teoksesta; niin houkuttava (taas kerran) oli tekstisi.
VastaaPoistaVaikka tämä nyt menee vähän aiheen sivusta: katselitko loppiaisen jälkeen Otavan tervasannon Heikki A. Reenpään haastattelun tv 1:ssä? Mainioita muisteluita kustannuselämästä aina 1950-luvulta alkaen... Ohjelma näkyy Areenassa, jos jostain syystä missasit. Tämä tuli mieleen kun kerroit siirtyväsi pian Mäkelän kustannusvuosiin (nehän kuluivat Otavassa, ellen väärin muista?)
Taidan ryhtyä lukemaan sarjaa nyt kun lukutuulet vapautuivat tällaisille ihanille lukusuosituksille. Kiitos Katja! <3
Kaisa Reetta, kivaa jos kiinnostuit! Minä tykkäsin tästä aika lailla, aiheisto oli oikein kohdallaan :)
PoistaJa lämmin kiitos vinkistä, mulla menee useimmat telkkariohjelmat ihan ohi, kun katselen vaan joskus jotakin Areenasta :)
Vapaina liehuvat lukutuulet ovat lukemisen parhautta! Ihanaa tuiverrusta sinulle ja kiitos kommentistasi <3