”Hänen päänsä riippuu hervottomana Pentin olkapäällä, hiukan taaksepäin,
ja Pentti suutelee häntä yhä uudestaan ja uudestaan ummistuneille silmille ja
avoimille huulille, jotka ikään kuin pakenevat suuteloja ja kuitenkin niitä
odottavat.”
Aino Kallas (1878-1956) on yksi niistä kirjallisuushistoriamme suurista
kirjailijattarista, jotka kiehtovat minua erityisen paljon. Hänessä on
sellaista merkillistä tenhoa ja kuiskailevaa salaperäisyyttä, joka
hänen hienon ja ansioituneen kirjailijantyönsä ohella saa minut uteliaaksi. Kallaksen 1920-luvulla kirjoittama Surmaava eros –trilogia, erityisesti Sudenmorsian (1928), mutta myös Barbara von Tisenhusen (1923) ja Reigin pappi (1926), on jo kauan
lukeutunut voimakkaimpien lukukokemusteni joukkoon, mutta muuten hänen runsas tuotantonsa on minulta pitkälti kokematta. Nyt olenkin alkanut kuljeskella hänen kirjallisissa askelissaan entistä tahtovammin ja tutkiskella teos kerrallaan sitä kiehtovaa polkua, jota hän on kulkenut – kiirehtimättä ja hiljakseen eteenpäin ehtien.
Kirjaston aarteita:
vanha, jo hauras
kirja.
On aina kiehtovaa lukea suuren kirjailijan ensiaskeleita:
tunnustella askelten tuntuja, pysähdellä kuulostelemaan tunnistaako niissä jo
tulevan suurta voimaa. On kirjailijoita, sekä menneisyydessä että nyt, jotka
ravistelevat yleisöään ja tekevät kenties kirjallisuushistoriaakin heti
ensimmäisellä tai viimeistään toisella teoksellaan. Aino Kallas ei ehkä ollut
niitä: hänen runokokoelmansa Lauluja ja ballaadeja (1897) oli somaa ja suloista mutta ei vielä riittävän
vahvaa runoutta kääntääkseen suuria lehtiä kirjallisuushistorian suuressa
kirjassa. Runokokoelmaa seurasi novellikokoelma Kuloa ja kevättä (1899) ja sitä edelleen tämä, esikoisromaani Kirsti (1902), jotka nämäkään eivät vielä tainneet yltää Kallaksen tulevaan suuruuteen. Olen toisinaan kohdannut Kirstin kirjallisuushistorioita
lukiessani, ja mieleeni on kertynyt jotakuinkin sellainen kuva, että kyseessä
on naisen psyykettä tarkasteleva, ei vielä kirjallisesti erityisen ”merkittävä”
teos. Merkittävyys on ehkä kuitenkin hankala määre, tässäkin – onhan tämäkin
teos yksi tärkeä askel Kallaksen kirjailijanuralla, jonka tiedämme asettuneen
ansaitusti osaksi kirjallisuutemme hienoa historiaa.
En ryhtynytkään lukemaan tätä teoksena, joka ei ole
merkittävä. Ei, ryhdyin lukemaan tätä eräänä Kallaksen kirjallisena askeleena
ja halusta tunnustella hänen kirjailijuutensa kehittymistä. Ja kyllä, minulle
tämä teos oli myös merkittävä, tärkeä. Minä viihdyin sen seurassa, monella
tasolla: viihdyin kielessä, tarinassa ja kysymyksenasettelussa sekä ajatuksessa
siitä, mikä tätä seurasi.
Kirsti on tarina
Kirstistä, nuoresta neidosta ja edelleen naisesta. Se on tarina rakkaudesta ja
intohimosta, säännöistä ja luonnosta. Ja kyllä, se tutkii naisen psyykettä,
etenee psykologisin havainnoin: Kallas tarkkailee naisen mielenliikkeitä ja
myllerrystä, siveyssääntöjen ohjaileman mielen herkkyyttä ja haurautta, ja
edelleen koetun kohtaamisen ja käsittelemisen mahdollistamaa eheytymistä.
Tapahtumia ei ehkä ole paljon, mutta ne ovat suuria.
Nuoren neidon elämä on odottamista – kurkottumista kohti määrittelemätöntä,
tietymätöntä tulevaa. Se on toiveita, ehkä kohdistuneitakin,
mutta myös sellaisia haaveita joita ei osaa sanoiksi pukea. Tunteita, jotka kuin
aavistelevat naiseksi kasvamisen kipua ja riemua.
”Mutta mitä hän odotti, se ei ollut hänelle itselleenkään selvää.
Toisinaan ajatteli odottavansa ulkonaisia muutoksia ja suuria tapauksia, jotka
kääntäisivät ylösalaisin olosuhteet. Mutta yhtä mahdollista oli, että odotti
jotain kehittyvän omassa itsessään. Se oli paljon luultavampaa. Siellä oli
hänen sielussaan jotain syvää ja liikkumatonta kuin pohjavesi. Ehkä se alkaisi
joskus kohota ja lainehtia, ja kuka tietää, mitä se silloin nostaisi esiin.
Sieltä syvyydestä kuului joskus kuin huutoa, ääni, joka vaati ja rukoili saada
elää. Joka tahtoi jokaiselta hetkeltä sisällystä ja jokaiselta päivältä jotain
uutta.”
Ja sitten, Kirsti kohtaa vedenhakumatkalla maisteri Pentti
Airiston. Edellisenä iltana hän on kulkenut loppukesän sateessa, tuntenut sen
hellivän hyväilyn.
”Noustessaan kiveltä, hän näkee, että mies yhä katselee häntä. Varmaan
on katsellut häntä koko ajan. Ja samalla hymyilee, ivallisesti ja
ystävällisesti yhdellä kertaa. Katselee Kirstiä, kuin kuuluisi tämä
aamumaisemaan yhtä hyvin kuin valkolaiteinen vene tai riippukoivu, joista on
lupa nauttia kenen hyvänsä. Hänestä se kai muodostaa kokonaisuudessaan sievän
maalaisidyllin. Ja miksei katsoisi, kun kuva miellyttää.”
Ja kun rakkaus herää, sitä ei ehkä heti ymmärrä, on vain
niin että ”jälleen on Kirstin mieli tulvillaan sitä aamuista, ajattelematonta
iloa, jolla ei ole mitään päämäärää, vaan joka hymyillen hapuilee eteenpäin.” Mutta eräänä iltana herää äkkiä ajatus siitä, kuinka
kaksikymmentäyksivuotiaassa elämässä on ollut jo kaikkea – kaikkea, paitsi ”se voima, joka olisi saanut minut tuntemaan
itseni naiseksi.” Niin, neito ei vielä naiseudesta tiedä.
Tarinan kipupiste osuu liki vuoden mittaisen kihlauksen lopulle, hetkeen jossa Pentti yhtäkkiä ”kumartuu,
nostaa vapisevan tytön kohoksi ja suutelee sokeasti kaulaan, vaatteille ja
aukeeville hiuksille”. Tämän jälkeen Kirstin on vaikea antaa pukea itseensä
huntuun, joka kertoo kuin jostakin ”salaperäisestä
ja koskemattomasta”. Morsiuskruunun painaminen päähän saa hänet värähtämään. Tiedättehän: on tapahtunut enemmän kuin on kerrottu.
Kirsti oli kyllä jo ehtinyt aavistaa, ”ettei maailmassa löydy ainoastaan päivänpuolta, vaan myös
pimeänpuoli...” Niin: maailmassa, ehkä ihmisessäkin. Mutta onko se, mikä on
pimeää, aina pahaa? Onko suudelma pimeää? Onko toista kohti voimallisesti
taipuva keho? Jos, niin milloin? Ja miksi?
Kysymykset ovat ehkä mutkikkaita, mutta sittenkin myös hyvin yksinkertaisia. Pentti sanoo:
”Mutta sinä, - vapaa, luonnon kasvattama Kirsti, - sinä välitön
lapsi..... Etkö sinä ymmärrä, että rakkaus on kuninkaallinen lahja, vapaasti
annettu ja vapaasti vastaanotettu. Sentähden että minä rakastin sinua, oli
minulla oikeus sinuun, ei muun vuoksi.”
Ja Kirsti vastaa:
”Minä olisin tahtonut antaa sinulle kaikki vapaaehtoisesti, sanoa
sinulle: tässä olen, ota minut! Minä rakastin sinua niin paljon. Mutta nyt se
tuli kuin varkain ylitseni, huumauksena, joka voitti minut, eikä sinä suurena,
vapaana ilona, jota olin ajatellut.”
Ja jatkaa:
”Se on rikos, koska minä sen rikokseksi tunnen.”
Tämä on oivallus, jonka viisaus on syvää: sydämen ääni kertoo kyllä sen, mikä itselle on oikeaa ja väärää. Ongelma kuitenkin on, että oma väärä voi olla toisen oikea tai toisinpäin ja että yhteisön säännöt ohjaavat aina myös jokaisen oman sydämen ääntä. Mitä siis lopulta tapahtui? Tekikö Kirsti synnin? Tekikö
Pentti? Oliko tahto vain Pentin vai myös Kirstin, joka yli "huumaus" kulki? Ja miten suuri onkaan yhteisön mahti yli oman
katseen – olisiko toisin, jos olisi vain luonto, luonnon omat rakkauden lait?
Mutta ehkäpä rakkaus onkin myös väkivaltainen ja tuhoava, vaativa ja omaan
valtaansa ottava viettien voima... Eikä se kuitenkaan oikeuta ottamaan toista valtaansa ilman toisen omaa tahtoa – ei, vaikka se onkin rakkaus.
Ehkä se, mitä tapahtui, oli siis väärin. Ei siksi, etteivätkö
kehot saisi toisiaan kohdata, vaan siksi, että niiden on saatava kohdata
tasavertaisina. Naisen pitää saada antaa itsensä miehelle, omasta halustaan ja
silloin kun on siihen valmis. Sadan vuoden takaisessa maailmassa harva nainen ehkä saattoi olla valmis ilman avioliiton pyhää sinettiä: siveyssäännöt olivat paljon nykyistä vahvemmat ja morsiuskruunu merkki naisen koskemattomasta puhtaudesta. Varmasti oli niitäkin, jotka antoivat itsensä luonnon valtaan, mutta "hyvän" naisen merkki lienee usein ollut juuri koskemattomuus. Kirstissä asettuvat siis ikään kuin vastakkain miehinen
intohimo ja naisen puhdas rakkaus, mutta en kuitenkaan usko, että asia on
tämänkään tarinan maailmassa lopulta aivan näin yksinkertainen. Mikä onkaan
vaikkapa tahdon ja huumauksen suhde? Pinnan alla kuplii kysymyksiä, kenties Kallaksen
halua ajatella, tutkia jo näitä kysymyksiä. Ja tärkeää on, että vaikka kirja
kantaakin paljon kipua, surua ja syyllisyyttä, on loppu kuitenkin elämän ja
valon.
Minulle Kirsti on
hieno kirja. Toki Kallaksen kertojanääni on tässä vielä hentoa
verrattuna tulevaan, ja saattaa olla, ettei tarinan asettelu ole vielä aivan
hioutunutta tai ettei tematiikan käsittely ole vielä tavoittanut suurinta
syvyyttään. Silti tämäkin jo enteilee juuri niitä sielun syvien pohjavesien
pyörteitä, syvyyksistä kuuluvien huutovien voimistuvia ääniä, jotka hänen
myöhemmässä tuotannossaan niin vahvoina kuuluvat. Keskiössä on jo nainen, naisen
mielen merkillinen ja kiehtova syvyys, ja rakkauden tematiikka kulkee tarinassa monitasoisena. Kieli on hyvin kaunista, ja Kallas kutoo
kerrontaansa runsaasti luonnonsymboliikkaa: vesisadetta, luonnon heräämistä,
puhtautta ja koskemattomuutta. Ja kirjallinen taitavuus ilmenee kauniin kerronnan ohella mm. siinä, ettei Kallas kerro kaikkea suoraan
tässäkään – hän antaa lukijansa jo arvata.
Ja voi, tahdon kertoa vielä tämän: joskus kauan sitten tätä
kirjaa on pidellyt lukija, jolle lukukokemus on ehkä ollut ristiriitainen. Hän
on kirjoittanut kauniilla mustalla käsialalla, kenties aidolla mustekynällä,
viestinsä kirjan kahdelle sivulle. Ensimmäinen viesti kuuluu, kirjoitettuna
hieman yli teoksen puolivälin: ”Ei tämä
ole mukava ollenkaan.” Mutta viimeisen rivin alla lukee näin: ”Tämä loppu niin mukavasti.” Minä
ajattelen tuota lukijaa, hänen kokemustaan ja sitä miten hän on sen sanoittanut
– niin yksinkertaisesti, mutta kuitenkin jotenkin syvästi. Mietin, miten
vanhoja nuo merkinnät ehkä ovat ja miksi ne on tähän kirjoitettu. Onko tämä
kirja ollut jonkun oma ennen kuin se on päätynyt kirjastoon? Vai onko joku
menneiden aikojen ihminen uhmannut kirjaston sääntöjä ja tehnyt merkintöjä
kirjaston kirjaan? Kuinka onkaan, on ihmeellistä ajatella miten monia tarinoita
vanha kirja kantaakaan – miten monet, monet kädet sitä ovat ehkä pidelleet.
Minä sain pidellä tätä kirjaa tänään ja olen siitä onnellinen. Sillä
minulle tämä oli – kuten ehkä jo sanoinkin – tärkeä kirja, merkittävä: osa kirjallisuutemme historiaa ja
osa Aino Kallaksen kiehtovaa kirjailijatarinaa.
PS. Ihanin ajatus, jonka tästä teoksesta mukaani poimin,
on tämä lempeän fatalismin kiteytymä, jossa itsekin aina itseäni keinutan: ”--- uskon siihen, että kaikella, mikä ikinä
meille tapahtuu, on jokin tarkoitus. Ja vielä, että se kaikki on meille
hyväksi.” Ehkä tällainen fatalismi on naiivia, mutta olkoon – se tekee
mielelle hyvää, saa uskomaan maailman mahtien hyvään tahtoon.
Herätit minussa kiinnostuksen tähän kirjaan, josta en ole aiemmin kuullutkaan. Täytyypä tutkailla, jos jostain löytäisin.
VastaaPoistaOletko muuten lukenut Aino Kallaksen Katinka Rabea? Jos et, niin tutustupa. Siinä näkökulma on lapsen.
Kiitos kommentistasi Aino ja ihanaa kuulla, että kiinnostuit tästä! Ainakin minulle tämä oli mielenkiintoinen elämys.
PoistaKatinka Rabea olen vasta varovaisesti vilkuillut ja jotakin olen sen tarinasta toki lukenutkin, mutta kokematta on, vielä. Vaan hyllyssä odottelee onneksi vuoroaan tämäkin :)
Aino Kallas on minulle tuttu vain nimenä, joten oli erityisen kiinnostavaa lukea tekstisi!
VastaaPoistaKuinka paljon maailma ja moraalisäännöt ovatkaan muuttuneet sadassa vuodessa, kuinka vaikeaksi ihmisen - varsinkin naisen - elo tuona aikana onkaan tehty. Aikana, jona 'Puhtaus' on ollut sekä naisen että rakkauden mitta. Kirstin ahdistus on varmasti syvääkin syvempää, onhan hän liannut itsensä lisäksi myös rakkauden ajatuksen...
Kiitos tästä hienosta tekstistäsi jälleen kerran! :)
Kiitos kommentistasi Kaisa Reetta! Ja niin, kyllä maailma on muuttunut, paljon. Kaikki muutos ei varmasti ole ollut hyväksi ja toki myös omassa ajassamme on naiselle omat raskaatkin haasteensa (mihin kaikkeen meidän nyt ehkä "pitäisikään" yltää...), mutta on tuo entinen aika ahtaine sääntöineen ollut varmasti usein vaikeaa. Kirstin ahdistus oli aidosti syvää ja raskasta: hänen ajassaan ja hänenlaiselleen nuorelle naiselle sen kai täytyi sellaista olla...
PoistaVoi minkä aarteen olet saanut käsiisi, huikeaa että toinen lukija puhuttelee sinua vuosikymmenten takaa. Kirsti ei ollut minulle tuttu edes nimenä. Sudenmorsiamen luen yhä uudelleen ja Kallaksen päiväkirjat olivat minulle aikanaan tärkeät, niihinkin varmaan vielä palaan.
VastaaPoistaKiitos kommentistasi Satu-Elina! Ja kyllä, ihana aarre tämä on - suurkiitos kirjastolaitoksellemme, joka näitä ihanuuksia kammioihinsa tallettaa :)
PoistaSudenmorsian on todella hieno, aivan huumaavan huikea kerta toisensa jälkeen. Tätä lukiessani minusta olikin ihanaa ajatella myös sitä, kuinka Kallaksen ääni on aikojen kuluessa voimistunut ja vahvistunut... Tässäkin on minusta jo ripaus tulevaa, vaikka toki ääni on Sudenmorsiameen verrattuna vielä hentoa.
Ja oi, Kallaksen päiväkirjoissa olen vasta viime aikoina alkanut hiljalleen kulkea... Ne kiehtovat minua kovin, kurkistuksena Kallaksen sisäiseen maailmaan mutta myös kirjallisuutena...
Olisin Katja todella hämmästynyt, jos olisit kertonut, että et ole kiinnostunut Kallaksesta ja hänen tuotannostaan. Kirstissä tulee jo selkeästi esiin, miten nainen miettii, onko tekemänsä syntiä. Miehen taas ei tarvitse moiseen mietiskelyyn aikaansa tuhlata. Se, että näin on, kertoo paljon.
VastaaPoistaMihinköhän Kallaksen elämänvaiheisiin Kirsti sijoittuu? On tietysti asenteellista miettiä tekstiä kirjailijan omien elämänvaiheiden kautta, muttta olen joskus (melko kauan sitten) lukenut Kallaksen päiväkirjoja ja siellä oli jotenkin sydäntä särkevästi Kallaksen pohdintaa siitä, miksi hän ei saanut osakseen rakkautta, vaikka hän oli "niin tarkoitettu rakkauteen" ja että hän oli "kuin nainen jäätynyttä samppanjaa."
Erinomaisen hieno kirjoitus, mutta niinhän nämä sinun kirjoituksesi tuppaavat olemaan. :)
Kiitos kommentistasi Omppu! Ja niin, kuinka voisinkaan olla Kallasta ihailematta... Niin hieno kirjailijatar ja upea, upea kertojanääni!
PoistaJa sanopa muuta: nainen miettii, mutta mies ei... Voi naisia, voi miehiä ja voi naisten ja miesten kohtaamisia...
Kallas on kirjoittanut (tai ainakin julkaissut) tämän nuorena aviovaimona, pian naimisiinmenonsa jälkeen. Ja kyllä, tekstien lukeminen vasten kirjoittajan omia elämänvaiheita on aina kyseenalaista, mutta uskoisin että eletty ja koettu usein nostaa esiin tiettyjä kirjoittajalle tärkeitä teemoja. Varmasti Kallaskin on lähestynyt suurta naiseuden ja (kielletyn) rakkauden teemaansa myös oman itsensä kautta, oman naiseutensa kehyksissä. Todellakin: Kallasta kohtaan olen hieman utelias... Myös hänen päiväkirjansa aion lukea ja kokea kaikki, vähitellen ja antaumuksella :)