Yhden kerran elämässä tuliruusu aukee,
yhden yön se kukoistaa ja aamulla jo raukee;
sill’ on syvä silmänluonti kutsuva ja kuuma,
sill’ on hehkuheteillänsä keskiöiden huuma.
Sill’ on lehti verinen ja purppurainen huuli,
sill’ on tuoksu huumaava kuin kevätaron tuuli.
Taita tulikukkanen ja juo sen kuuma mesi,
elä hetki, nauti hetki, kaadu paikallesi!
Minulla on se sellainen, Hannu Mäkelän toimittama Liekkisydän (2010) – kuudenkymmenen
vuoden verran L. Onervan (1882–1972) hienoja runoja. Kirja on aarteeni, mutta
voi, se on aivan liian runsas. Toki se on ”vain” valikoima, mutta silti:
kuusikymmentä vuotta, miten valtavan paljon elämää ja sanottuja sanoja! Luen
sitä hiljakseen, alusta ja sieltä täältä. En ole päässyt loppuun enkä vielä
pitkään aikaan pääse, matka on pitkä (ei vain runojen vaan myös elämän tähden!) enkä
tahdo kiirehtiä. Tuntuuko, että sydän liekehtii liikaa. Ja niin: kiire ja
runot, mikä mahdoton, mahdoton yhtälö. Niinpä viivyn yhä nuoruudessa, menneen
vuosisadan ensimmäisissä vuosissa...
Tämä teos on
”Senssuurin hyväksymä 14 p:nä lokakuuta 1904,
Helsingissä.”
Kiitos kirjastolle
jälleen yhdestä aarteesta!
Ja sitäpaitsi: tahdon lukea näitä Onervan runokokoelmia
myös kokonaisuudessaan ja yksitellen. Niin, jälleen yksi matka – näitä riittää,
aloitettuja ja aloittamattomia ja omissa askeleissaan alati palailevia... Mutta
oi, onhan ihanaa niin. Onerva-matkallani on nyt Sekasointujen (1904), ensimmäisen runokokoelman, aika. Ja voi, paljon on
yhä lukematta niin kuin minulla aina, mutta oikeastaan tunne on vain suloinen:
onhan niin paljon kokematonta, kohtaamattomia sanoja...Tämäkin matka saa kestää kauan.
Kun tunnettani hyväilet,
niin teet sa väärin, väärin,
vaan tee se sentään, tee se vaan,
oi vie minut hourihin unten maan,
ne hetket kerään ma purppuraan
ja kultakuoriin käärin – – –
Kyllä, Onerva on niitä kirjailijoita, joiden
tekstejä lukiessani kohtaan suurinta sydänväreilyä, suurinta ravistusta,
suurinta paloa ja poltetta. Hän on yksi sydänkirjailijoistani, rakkaimmista.
Voiko tunteakaan muuta kuin väristystä, kun kaiku keinahtelee ja sointi soutaa. Voiko:
Keinutan kaikua, souatan sointia,
tuuditan tunteeni lasta.
Puolet sen sielua omaani on,
puolet on taivahasta.
-----
Tuskin: onhan puolet sen sielua omaani ja niin, puolet taivahasta... Myöhemmin runossa hopeinen
kieli soittaa herkkiä laulujaan ja jollei muuta ole, niin onhan nämä laulut... Mutta
oi, on! On koko liekehtivä elämä! On, Onerva!
Oi elämä, nostata huulillein
ilovirtojen hehkuva juoma
ja loihtios sieluni sisimpään
uus’ Edeni riemujen luoma!
Mua hurmaos onnesi sävelin
yli äärien uhkuavaisin!
Elon nautinnon hurjihin loimoihin
koko henkeni upottaisin.
Oi elämä, heitä mun herkuksein
nyt onnesi ihanin hurma:
se kaikki sun antisi entinen
oli tuska ja sielun ja turma!
Join pohjahan kärsimyspikarin
tulikielin kirveltäväisin:
nyt antaos maljake riemujen,
oi, senki mä tyhjentäisin!
-----
Ja oi, on naiseus! Kaikki sen voima, jos siihen uskaltaa
tarttua:
Te naiset, te naiset, te näyttelijät,
te petätte, peitätte yhä,
te lainaatte lapselta katsehen
ja ilmehen tekopyhän.
Te petätte itsenne, petätte muut,
kun sidotte silmät, tukitte suut
ja käytte kuin nunnien kuvat,
kuin enkelit tusinataiturin
palapiirtehin säveän säädyllisin,
näin täyttäen luulot ja luvat. – –
-----
Niin: kenen asettama vankila kaavojen mukainen naiseus on?
Se naiseus, joka ei ehkä ole naiseutta ensinkään? Se, jossa nainen ei saa olla
oma luonnollinen ja voimakas itsensä? Ja voima, niin, sehän on myös – tai ennen kaikkea – herkkyyttä.
Sitä, että saa kuunnella itseään. Tarttua niihin mahdollisuuksiin, joita
on. Onerva tarttui taiteilijaansa, luoviin voimiinsa. Mutta voi Onervani, oliko sittenkin niin että
Ei onnea luotu minulle,
se luotiin muita vasten,
se luotiin perhojen iloita
ja leikkiä nukkelasten!
Jos en sitä itse ma särkisikään,
sen särkevät multa toiset:
nuo sääntöjen säveät seuraajat,
nuo homeisten lakien loiset ---
Ei, mitä minä teen! Mitä taas! Sekoitanko kirjoittajan ja
runojen puhujan, vaikka tieteilijä minussa aina niin väittää sitä vastaan...
Mutta tunteilija, niin, sillä on kai omat itsepintaiset ajatuksensa, ja joskus
ne kinastelevat, nämä kaksi. Ehkä kina kuitenkin tekee keskustelusta rikkaan? Ehkä
molempien on hyväkin saada puheenvuoronsa? Ehkä tiede ja sydän eivät sittenkään
ole niin etäällä toisistaan – ei, onhan niin että se joka tieteilee, tieteilee
rakkaudesta.
Mitä siitä jos ihmiset herjaavat
ja siveyssaarnurit soimaa:
ne kertovat notkeaa nöyryyttä
ja kieltäymyksen voimaa. –
Sun pitäiskö, henkeni, taipua,
kun käskevi kääpiökansa!
Ei, käy kuni valtias kruunattu,
mi nauttivi uhmastansa! – – –
Mutta ei, ei – kyllä runossa kirjoittajan minälle tapahtuu
jotakin. Se kasvaa. Siitä tulee runon minä joka erkanee kirjoittajan minästä,
niin, joku kokonaan toinen vaikka siinä yhä onkin myös jotakin samaa. Ei saa
sekoittaa, eikö. Runous on henkilökohtaista, on, mutta samalla runojen puhujat
irtoavat kirjoittajistaan. Onervan runoissa puhuu se joka hänessä kirjoittaa, se joka ehkä on nimeltään kirjoittava minä, se jolla saa olla kirjoittajaa vahvempi ääni... Se, joka saattaa sanoa suuria asioita. Runous on voimaa, on! Ja sittenkin: pohjalla on
tunne, josta kaikki kasvaa. Syntyy kudelmia, vyyhtejä, henkilökohtaisen ja
yleisen suhteita, ääniä joita ei ehkä ole tarpeenkaan kokonaan selittää. Miksi
me niin rakastamme selittämistä? Minäkin rakastan: kysymistä, mahdollisia
vastauksia. Mutta: mahdollisia, ei ainoita oikeita. Ajatusten lentoa ja
rikkautta! Keskustelua! Runouden runsaita kerroksia! Oi runous – mikä kiehtova, merkillinen vyyhti!
Voi niin, miten voisinkaan kiteyttää kaikki kuusikymmentä
vuotta, kun jo yhden kokoelman runsaus on niin vaikeaa tiivistää (etenkin kun ajatukseni jälleen karkaavat...). Tästäkin jää
uupumaan paljon, niin monia ajatuksia ja teemoja. Niin kuin se, kuinka sielussa soi
alakulo, soi kielet hämärät kummat,
tai se, kuinka Onerva kirjoittaa äidin järkkyneestä mielestä, peloista ja
kaipuusta, siitä kuinka sentään äitiä kaihoan
kun talvi peitteheks’ lunta ja hellin häntä mä muistelen kuin kaukaista
kauno-unta (henkilökohtaistako, voi niin!) tai se, kuinka nuori
runoilijatar puhuu kuolemalle:
Oi terve, lempeä tuonetar!
Sun tiedän jo tulevan kohta:
jo laulusi ilmassa leijailee
ja valkeat vaattehes hohtaa – –
Tuonetar ei toki tullut kohta, hän viipyi matkallaan kauan ja hyvä niin (sekoitan, jälleen). Mutta näemmehän: Voimaa, kaihoa, rakkautta, rohkeutta. Elämän rajoja. Niin paljon mahtuu
pieneen hauraaseen kirjaan. Minä keräilin tästä runsaudesta kenties jotakin siitä, mikä on erityisen tärkeää juuri minulle, yhdelle lukijalle. Koko runsaus on – tietenkin – koettava itse.
Mun päässäni huimaa hurjasti
joka kerta kun muistan sua
kuin elämäni tulehen syttyä vois
tai kokonaan seisahtua – –
Sinä sairahan ainoa ajatus,
sinä tunteeni liekki kuuma;
koko maailma sun tähtesi unhottuu
ja arvotonta on kaikki muu
paits’ silmies’ salainen huuma. –
Oi niin, sekasoinnut... Te kurittomat, kaavoihin ja
odotuksiin kangistumattomat, itsetietoisen ylpeinä värähtelevät sävelet. Oi
kaksikymmentäkaksivuotias rohkea neito rohkeine sanoineen, oi uuden vapautta
janoavan naisen ääni. Oi aika, oi virta, oi tämä palava polttava ihana naiseus. Ja se, että
Ei aina se ole kirkas,
joka päivältä näyttää
ja kerskuen katsehet sietää:
ei aina se ole hyvä,
joka säännöt täyttää
ja kulkee keskellä tietä. –
Ei, ei ole. Ja ellei kukaan eksy tien reunamille, jää
paljon näkemättä: pientareilla ne kukat kasvavat.
Te luulette, että mun henkeni
valeviisauteenne viihtyy:
mitä enemmän minua kiusaatte,
sitä enemmän mieleni kiihtyy ----
Ja kyllä, se kiihtyi. Onerva kirjoitti. Kirjoitti,
kirjoitti, kirjoitti. Ja minä, niin, minä luen hänen sanojaan, sanan ja kirjan kerrallaan –
sekä ensimmäisen kerran että yhä uudestaan...
Tuliruusujen hehkua!
Onerva on kyllä mahtava runoilija, hyvä bloggaus.
VastaaPoistaKiitos kommentistasi Jokke! Onerva on mahtava, upea, ihana runoilijatar :)
PoistaOi, kiitos jälleen kauniista runohetkestä, Katja! <3
VastaaPoistaOma runotuuleni vei minut lukemaan Yeatsia, mutta tuntuu, että en saa hänen sanoistaan kiinni, en pääse niiden sisään. Ne pohjautuvat vahvasti sellaiseen kulttuuriperintöön, jota en täysin tunne ja runot jäävät siksi minulle niin vieraiksi...
Mutta Onervaan täällä sinun blogissasi: hän tuli sanoineen minua vastaan heti...
Ihana Onerva, ihana sinä! <3
Ihana sinä, joka ilahdutat minua ihanilla kommenteillasi <3 Kiitos tästäkin!
PoistaRunot taitavat olla sellaisia, että toisista saa kiinni ja toisista ei... Tuo kulttuuriperintöjuttu vaikuttaa varmasti, se luo siltoja joita pitkin lukija voi kulkea tai sitten ei. Onerva on siitä ihana, että hänen runonsa ovat kauniita ja vahvoja mutta eivät niin "vaikeita" - sanat soljahtelevat ihanana musiikkina ja puhuvat niin että ne voi kohdata...
Yeats onkin minulle koko lailla tuntematon! Uskaltaisinkohan joskus tehdä tuttavuutta... Ehkä en ainakaan ihan vielä ;)
Mutta Onerva, oi <3
Jos Katja Onerva ei olisi sydänkirjailijasi, minun maailmani suistuisi radaltaan. Sinussa elää Onervaa, sitä hänen sydämeen käyvintä puoltaan. Tuo ensimmäisen sitaatin ensimmäinen rivi "Yhden kerran elämässä tuliruusu aukee" edustaa minulle kokonaista aikakautta, jossa näen niin paljon tunnetta ja kuvia, että jo siitä tulee täyteen.
VastaaPoistaKiitos taas kerran ihastuttavasta tekstistäsi!
Voi Omppu, kiitos jälleen hellivistä sanoistasi. Onerva on niin rakas... Rakastan hänen sanojensa ihanaa sointia ja syvyyttä. Ja kyllä, tuo ensimmäinen runo - ja jo sen ensimmäinen rivi - on niin suuri. Se todella hehkuu, kokonaista aikakautta ja sitä kuinka se kerrostuu...
PoistaKiitos ihanasta kommentistasi <3