Tämä Joel Haahtelan viimevuotinen teos on odottanut
vuoroaan jo tovin, kuiskutellut luokseen ihanalla, ihmeellisellä nimellään. Kun
nyt, syksyn suloisessa hämyssä, lopultakin tartuin tähän kirjaan, katselin taas
ensin nimeä sen kannessa, kuuntelin, aivan hiljaa ja melkein hengittämättä, ehkä
ajattelin voiko mitään kauniimpaa olla: Tähtikirkas,
lumivalkea. Nimi tuo mieleeni jotakin hyvin herkkää ja kaunista, ehkä myös melkein kipeää.
Jotakin kuin kirkasta ja valkeaa, kuin tähtiä ja lunta.
Ja kun käänsin esiin kirjan ensimmäisen sivun,
katsoin päiväystä joka oli ”7. huhtikuuta
1889, Pariisi”, ja luin ensimmäiset sanat sen alla, olin hengittämättömyydestäni
jo melkein hengästynyt. Tämä on niin kaunista että sattuu: ”Jos haluaa nähdä tähdet, on suljettava
silmät.” Ja niin minä tein: suljin silmäni tähän kirjaan, luin sen
haurasta, kipeän kaunista tarinaa. Surumielisyyttä, kaihoa. Ihmisen mielen
herkkyyttä. Sitä kuinka ”Kun kirjoitan,
on vähemmän yksinäinen olo.” Kuinka ”Kirjoitan
jotta olisit olemassa, edes vähän.”
Leo Halmeesta on jäänyt jäljelle neljä päiväkirjaa:
Pariisi 1889. Berliini 1913–1914. Siam – Kambodža 1923. Bernburg 1936. Kuin
viipyileviä välähdyksiä, valikoituneita hetkiä matkan varrelta, elämän. Ja niin paljon
aukkoja, kymmeniä kymmeniä vuosia. Paljon jää auki, ja niin pitää jäädäkin: kaikkea
ei tarvitse eikä voi kertoa. Ja kuitenkin kaikki ”Mikä jää kirjan ulkopuolelle, sekin on olemassa ja elämää.” Lopuksi,
paljon myöhemmin, vuoden 2012 Helsingissä, Leo Halmeen jälkeläinen kirjoittaa näitä
kirjoja puhtaaksi ja tuntee kuin ”kirjoittaisin
päiväkirjaa itse ja itsestäni”.
Leo, kotimaansa nuorena jättänyt, kirjoittaa maailmalla kirjansa ”sinulle”,
rakastetulleen, vaikka sinuakaan ei enää ole:
”Sinulle minä kirjoitan, sen tiedän. Mutta kun kirjoitan ”sinä”, sanan
ympärillä on yhä useammin tyhjää. Ennen siinä kohtaa hehkui valo, pimeimpinäkin
hetkinä, mutta nyt tähtien väliin on kertynyt liikaa matkaa. Kirjoitan sinulle,
koska ketään muuta ei ole. Mutta ei sinuakaan ole. Ja miksi ylipäätään
kirjoitan kun sana on pelkkä yritys, likiarvo, ei koskaan ihan kohdallaan.
Enkö minä pysy näkyvänä muuten kuin
kirjoittamalla, alanko hävitä?”
Ehkä Leo kirjoittaa, koska se on juuri niin: näkyvänä pysyy
vain kirjoittamalla. Koska sellaisiksi ihminen sanoja toivoo, vahvemmiksi kuin
ne ovatkaan. Ja voi, se jatkuu, läpi tarinan, tämä surumielinen kauneus jota
teos jo nimessään kantaa, ja nämä matkat, matka maailmassa ja matka mielessä,
sanoissa, sanojen matka ihmisestä kirjaan, kohti pyrkimystä olla eheä,
kokonainen, olemassaoleva. Ja toinen matkoista vie ehkä etäälle, mutta minne jää
mieli. Mitä ”Jos yritän olla sanomatta
sinä ja kokeilen miltä se tuntuu, yltyykö särky liian kovaksi.” Ja mitä kun
sinästä tuleekin hän? Mitä silloin tapahtuu? Onko sinä silloin jo etäällä? Vai
sittenkin niin lähellä, kuin kosketettavissa, kuin tähtikirkkaassa ja
lumivalkeassa?
Ja maailma, millainen on tämä hämmentävä maailma ihmisen
ympärillä? Sellainenko, että ”onni [on]
pummien ja laiskureiden keksintöä,
hölmöläisten toiveajattelua”? Sellainenko, että ”itseen on uskottava, oltava reipas”? Että ”Minun pitäisi tavata enemmän ihmisiä ja olla enemmän toisten kaltainen”?
Mutta entä jos ei jaksakaan eikä osaa, ei olla reipas eikä kuin toiset? Jos
tahtookin sulkea silmät, katsoa tähtiä kohti?
Haahtela annostelee tarinansa lukijalleen kuin varoen,
pieninä kipeinä palasina. Hänen havaintonsa ihmismielen herkkyydestä ovat niin
koskettavia, todellisia, että niiden lukeminen tuntuu melkein kivulta. Ja kieli
on niin eheää, viimeisteltyä, jokaiselta piirroltaan hengästyttävän kaunista, että
tekisi mieli alleviivata lause toisensa perään, lukea ne kaikki moneen kertaan,
viipyillä niiden syvyydessä.
Tähtikirkas,
lumivalkea kantaa mukanaan pientä ja suurta, yhtä ihmistä ja koko maailmaa.
Ihminen kulkee ajassa josta tulee historiaa, pyristelee maailman kehyksissä.
Tämä on tarina paljosta, mutta ennen kaikkea ihmisen herkästä,
haavoittuvaisesta mielestä. Menettämisestä ja irtipäästämisen vaikeudesta, ehkä
mahdottomuudesta, kaihosta ja elämästä jota ei ollut ja siitä joka oli. Siitä mitä
tapahtuu, kun ihmiseltä viedään tärkein. Siitä voiko ihminen silloin olla enää eheä.
Vai hiutuuko hän, väistämättä, hälveneekö, katoaa. Siitä että ”Joskus kuljemme eteenpäin murto-osina,
kunnes katoamme.” Että ”kaikki
oli niin elävää, että sen oli täytynyt joskus tapahtua, olla totta”?
Kun suljen kirjan, olen hämmentynyt. Tunne on vielä
suurempi kuin silloin, kun luin Haahtelan teoksen Naiset katsovat vastavaloon (2000), joka oli tätä ennen (mutta ei
tämän jälkeen) ainoa Haahtelalta lukemani teos. Tämä hämmennys viipyy, leijuu.
Tuntuu, että Haahtela sanoi taas niin paljon, enemmän kuin ehkä jaksoin kerralla
käsittää. Ja tämä tunne on hyvä: se merkitsee sitä, että olen lukenut hyvän
kirjan, enemmänkin – teoksen, joka on täysi.
Juuri sitä minä tämän kirjan luettuani tunnen – suurta,
melkein kipeää täyteyttä. Se johtuu monista asioista: Siitä, että tämä kirja on
niin hieno. Siitä, että ihminen haluaa sanoilta niin paljon enemmän kuin voi
koskaan saada. Siitä, että näkyvänä pysyy silti ehkä vain sanojen kautta. Siitä,
että onni ei saa olla hölmöläisten toiveajattelua. Siitä, että kaikki kertyy,
kertyy, kertyy. Että jokaisesta jää maailmaan jälki, että jokainen meistä
kantaa mukanaan niin paljon. Että ihmisestä ehkä todella tulee tähdensytyttäjä,
pilkahdus valoa. Siitä, että tähdet voi nähdä vain jos sulkee silmät. Siitä,
että minuun jää tämä valtava, vaativa kysymys: millaista mielessä on, kun
siellä on tähtikirkasta, lumivalkeaa? Ja ehkä siitä, että on tämä kysymys
sinästä.
Laivamatkalla kauas Leo jakaa hyttinsä kirjaa valmistelevan perhostutkijan kanssa. Kun yhteinen matka
päättyy, Leo ajattelee: ”Toivon, että kirjasta tulee kaikkien kuolleiden perhosten arvoinen, ja
yhtä kaunis.” Tähän ajatukseen minä pysähdyn, kuolleiden perhosten
surulliseen kauneuteen. Sillä juuri sellaiseen Tähtikirkas,
lumivalkea lukijansa jättää: surumielisyyden utuun, kipeään ajatukseen
ihmisen hauraudesta ja maailman raskaasta kataluudesta tämän haurauden
ympärillä. Mutta se on surua, joka on kuitenkin hyvää – surua, joka kertoo, että on lukenut hienon ja tärkeän
kirjan.
********************
Joel Haahtela: Tähtikirkas, lumivalkea. Romaani, 268 s.
Otava 2013.
Oi, miten eläydyit tähän kirjaan. Minäkin pidin tästä suuresti. Olen lukenut kaikki Haahtelan kirjat ja ihan oma suosikkini tämä ei ole, mutta niin tarinaltaan kuin kerronnaltaakin haahtelamaisen melankolinen, kuvailemallasi tavalla hauras. Ihailen Haahtelan tapaa kirjoittaa ja haluan useinkin uppoutua hänen romaaniensa maailmaan.
VastaaPoistaKiitos kommentistasi Katja! Minut tämä kaunis ja hauras tarina lumosi aivan, ja varmasti tämä jää pitkäksi aikaa mieleeni väreilemään. Nämä Haahtelan teokset ovat minulla vielä odotelleet vuoroaan, mutta oi - ihana ajatus, että niin monta kiehtovaa maailmaa on vielä kokematta!
PoistaKirjoitat kirjasta niin kiehtovasti, että kirja alkaa väistämättä kiehtoa mieltäni herättäen ajatuksen lukemisesta. Kirjan nimi on todella kaunis, silti en tiedä, tohtisinko lukea tätä pelkän nimen perusteella, koska luen hyvin vähän kotimaista nykykirjallisuutta. Täytyypä silmäillä joskus kirjastoreissuilla, jos tulee vastaan.
VastaaPoistaKiitos kommentistasi Aino! Ihanaa kuulla, että kirja alkoi kiehtoa - minulle tämä oli hieno elämys, vaikka niin haikea ja surullinen. Ja kirjan nimi on todella kaunis, yksi kauneimmista koskaan kohtaamistani, tuntuu että se kantaa mukanaan hyvin paljon.
PoistaOi, kylläpä kannatti odottaa rauhallista hetkeä ennen blogiisi pistäytymistä!
VastaaPoistaTavoitat jotakin olennaista Haahtelan tavasta ' hahmottaa ja kirjoittaa maailmaa'. Hienosti kuvaat myös, miten lukemasi kosketti juuri sinua... Nautin ajatuksia herättävästä tekstistäsi suuresti!
Haahtelan kirjat ilmestyivät omaan elämääni vähän niin kuin salaa. Olen ehtinyt lukea häneltä tähän mennessä vain kaksi teosta: Katoamispisteen, jonka luin ennen kuin aloitin kirjabloggaamisen sekä Perhoskerääjän. Haahtelan tarinat ja hänen lyyrinen tyylinsä tuovat minulle mieleen toisen ihanan nykyromantikon, Andrei Makinen.
Kiitos kommentistasi Kaisa Reetta! Tämä teos oli todella hieno elämys, joka viipyilee mielessäni varmasti kauan... Ja tiedätkö, ennätin ajatella että Perhoskerääjä voisi olla seuraava teos jonka Haahtelalta lukisin, jo perhosten tähden... Luulen kuitenkin, että minun täytyy odottaa hetki: nämä ovat sellaisia teoksia jotka tarvitsevat ympärilleen tilaa, en halua ahmia kaikkia peräjälkeen vaan antaa jokaiseen lukukokemukseen riittävästi avaruutta...
PoistaJa oi, toinen nykyromantikko! Minulle Andrei Makine onkin vielä aivan kokematon, kiitos vinkistä <3