”Minun runoni on otettava huolettomina käsivarapiirroksina. Mitä
sisältöön tulee, annan vaistoni rakentaa valmiiksi sen minkä avoimena odottava
älyni näkee. Itsevarmuuteni johtuu siitä, että olen löytänyt ulottuvuuteni.
Minun ei sovi tehdä itseäni pienemmäksi kuin olen.”
Näin kirjoittaa Edith Södergran (1892–1923) toisen runokokoelmansa,
Syyskuun lyyran (1918), johdannossa.
Erityisesti johdannon loppu ”minun ei
sovi tehdä itseäni pienemmäksi kuin olen” on tullut siteeratuksi lukemattomat kerrat, ja se ilmentääkin erinomaisena kiteytyksenä tämän häilyvästi
vastaanotetun mutta silti ihailtavan itsevarman runoilijattaren sisäistä
voimaa. Myös minulle tämä lause on eräänlainen sisäisten voimavirtausten
vahvistusmantra, jolla pyrin toisaalta häivyttämään huonoja hetkiä ja toisaalta
voimistamaan hyviä: Ajattelen, että ihmisen ei pidä tehdä itseään suuremmaksi
kuin on, mutta ei pienemmäksikään. Pitää luottaa itseensä, uskoa, ja ennen
kaikkea elää itselleen sopivankokoisena, pyrkiä tekemään elämästään juuri
sellainen kuin sopivalta tuntuu. Kiitos Edith, tästäkin syvästä ajatuksestasi!
Runossaan Olemisen
riemu Södergran kirjoittaa:
Mitä minä pelkään? Olen osa äärettömyyttä.
Olen osa kaikkeuden suurta voimaa,
yksinäinen maailma miljoonien maailmoiden parissa,
niin kuin ensi luokan tähti joka sammuu viimeksi.
Riemu elää, riemu hengittää, riemu olla olemassa!
Ja vaikka tuleekin aika
– muuntajatar, aika – hävittäjätär, aika – loihtijatar, on sen sentään vielä
väistyttävä, ja vaikka kerran sammuvat
kaikki tähdet, loistavat ne
kuitenkin aina pelkoa vailla.
Kun ajattelen Södergrania, ajattelen väistämättä
nuoruutta: omaani, Södergranin, kaikkien. Nuoruutta kokemuksena, elämyksenä,
olemuksena. Näin siksi, että Södergran oli nuoruuteni runoilijatar, se sanojen
jumalatar jonka sanoista ammensin itseeni voimaa ja uskoa, ehkä tiettyä
itseyttäkin, minuutta, juuri sitä kuinka on ”Riemu elää, riemu hengittää, riemu olla olemassa!” Lisäksi nuoruus
kytkeytyy Södergranin runoihin siksi, että hän itse oli aina nuori niitä
runoillessaan: kuten tiedämme, Södergran kuoli vain 31-vuotiaana eikä koskaan
ehtinyt vanheta.
Olen aiemminkin kertonut, että suhteeni
Södergraniin rakentui hyvin pitkään Kohtaamisia-nimisen
valikoiman puitteissa: sain tuon rakkaan kirjan eräänä nuoruuteni
syntymäpäivänä, ihanalta ystäväjoukolta. Södergranin kaikki kokoelmat kokonaisuudessaan sisältävä
Elämäni, kuolemani ja kohtaloni (1994)
on sen sijaan ollut hyllyssäni vasta verraten vähän aikaa, enkä ole vielä lukenut
sitä järjestelmällisesti (voiko runoja toisaalta niin lukeakaan?). Olen vain selaillut,
tunnustellut, ehkä viivytellyt kokemusta. Södergran-tuntemukseni on siis ehkä suppeahko,
mutta ihastukseni häneen on silti hyvin vahva. Nyt kun mieleni Ullan ihanan talvihaasteen
myötä haki jotakin syksyistä, sellaista minkä nimessä olisi jotakin syksyyn
viittaavaa ja minkä tahtoisin lukea juuri nyt, huomasin että olisi lopultakin kokonaisen
Syyskuun lyyran ihana aika. Niinpä
tartuin tähän teokseen ja käänsin esiin siihen kootuista kokoelmista toisen.
Oi päivänpunertamat vuorenhuippuni,
otattehan minut luoksenne taas?!!!
Alati haluan asua Teidän yksinäisessä huvitarhassanne.
Vain siellä on minun kotini,
missä tulisilmäiset enkelit
polvistuen
suutelevat kaipuun kasteen pois maan päältä.
-----
Sen vuoksi, kaipuu, jännitä rintasi!
Kasva, tahto, taivaan korkeuksiin!
Runosta Oi päivänpunertamat vuorenhuippuni...
Minulle Södergranin runot ovat aina olleet ennen kaikkea
voimaa: sanan, runon, naiseuden ja olemassaolon voimaa. Rakastan niiden vahvuutta,
varmuutta ja täyteyttä – ja juuri sitä tiettyä luonnosmaisuutta, pakottomuutta,
mitä niissä on. Vahvuus ja hahmotelmankaltaisuus kulkevat Södergranin runoissa
kiehtovana vyyhtinä, tunteen ja ajatuksen yhteensulautumana, joka sykkii ja
hehkuu vapaan runon voimaa.
Minä en usko ihmisiin.
Olisin lyönyt lyyrani siruiksi,
ellen uskoisi Jumalaan.
Jumala näyttää minulle tien
sumusta auringon säihkyvän kehrän luo.
Hän rakastaa kepeäjalkaisia vaeltajia.
Runosta Huolettomuus
Olen kenties ennenkin sanonut myös sen, että olen runojen
lukijana ennen kaikkea tunnelmalukija – en ehkä tavoita runojen suurta
kaikkeutta, mutta hellin itseäni niiden sanoilla, keräilen tunnelmia ja
merkityksiä sellaisina kuin ne runoista minulle aukeavat. Södergranin runot
kiehtovat minua paitsi vahvuuttaan ja täyteyttään myös siksi, että ne
herättävät minussa kysymyksiä, joiden seurassa niin viihdyn: pohdin niitä lukiessani
jumaluutta, ihmisyyttä ja naiseutta, elämää ja kuolemaa, kaipuuta ja
kirjoittamista. Syyskuun lyyran
runoissa toistuvat sellaiset sanat kuten Jumala
ja jumaluus, kaipuu ja lyyra – ja
näissä sanoissa kiteytyy myös jotakin keskeistä siitä, mistä niissä puhutaan.
Miksi minulle annettiin elämä,
jotta kulkisin kuin taikakirja kädestä käteen
polttaen puhki kaikki sielut,
vaeltaen tulena yli tuhkan,
janoten enemmän.
Runosta Miksi minulle annettiin elämä?
Södergranin runot ovat voimakkaan ekspressionistisia:
muodoltaan ja sisällöltään voimakkaita, syvälle luotaavia, visionäärisiä. Vaistot
ja alitajunnan kuvat kirjoittuvat runominän puheeseen, ja minä keinuu elämän ja
kuoleman, hurman ja ahdistuksen vastakohtaisuuksissa. Muistelen joskus
lukeneeni kirjoituksen, jossa ekspressionismia hieman halventaen verrattiin
romantiikkaan – minulle tämä rinnastus on kuitenkin vain vastaus siihen, miksi
pidän molemmista: ah unimaailmat ja hurmahenget, voimakkaat vastakohdat ja
ilmaisun palo!
Minulla on voimia. En pelkää mitään.
Valoisa on taivas minulle.
Jos maailma tuhoutuu –
minä en tuhoudu.
Runosta Valokentät
Huomaan: kirjoitukseni välttelee runojen aukilukemista.
Siihen on ehkä syynsä. Ehkä aristelen, ehkä en vain tahdo. Ehkä nämä runot
vaativat ympärilleen tilaa, tulkinnan ja hengityksen vapautta,
kahlitsemattomuutta. Ehkä ne huolivatkin lähelleen vain ”käsivarapiirrosten”
kaltaisia luonnoksia, ajatuksia ja tunteita.
Södergran itse kuuluu kiivaastikin vastustaneen runojensa
väärinlukemista. Sallin sen hänelle täysin sydämin, mutta annan myös itselleni
luvan nauttia hänen runoistaan juuri sellaisina kuin ne minulle ovat. En ehkä (vielä,
tai koskaan) tavoita kaikkea mitä hän tahtoo sanoa, mutta rakastan hänen
runojaan yhtä kaikki. Uskoisin, että se sittenkin riittää, tämä rakkaus, myös ihanan
Edithin taivaiden takana liitelevälle hengelle. Ajattelen myös niin, että runo
pitää ennen kaikkea elää, kokea. Selittäminen ja avaaminen tulevat vasta sen
jälkeen jos ovat tullakseen. Runon tehtävänä on ennen kaikkea hengittää:
ihmiselle, ihmiseen.
Sydämeni on kauneinta maailmassa.
Se on pyhä.
Kuka ikänsä sen näkee,
säteilköön sen loistoa.
Sydämeni on kevyt kuin lintu,
maan päällä ei ole hauraampaa esinettä.
Uhraan sen sinulle,
tuntematon jumala.
Runosta Kaunein jumala
Elämäni, kuolemani
ja kohtaloni sisältää myös kokoelmista alun perin pois jätettyjä runoja. Syyskuun lyyrasta on jäänyt pois mm.
runo Haltiattaren linna. Siinä
kerrotaan haltiattaresta, joka ”ei ole
vuosiltaan koskaan yli viidentoista” ja joka ”haluaa jokaisen olevan onnellinen kuin hän itse”, ”lahjoittaa kevyen sydämensä niille jotka
tapaa.” Saattaa olla, että minä ajattelen Södergrania juuri niin kuin
haltiatarta, taikaolentoa joka on kerran ollut ihmisen, runoilijan, asussa.
Heleän neidon sielu ei ikinä erehtynyt,
hän tiesi itsestään kaiken,
hän tiesi enemmänkin: muista ja merestä.
Hänen silmänsä olivat mustikat, hänen huulensa vadelmat,
hänen kätensä vahaa.
Hän tanssi syksylle kellastuneiden mattojen päällä,
hän kyyristyi kokoon ja oli pyörrettä ja vajosi –
ja sammui.
Kun hän oli poissa ei kukaan tiennyt että hänen ruumiinsa
makasi metsässä...
Runosta Neidon kuolema
Enkä näitä hänen runojaan kokiessani voinut olla
ajattelematta myös hänestä juuri kirjoitettua elämäkertaa, sen
pyrkimystä ravistella kaikkia tämän kiehtovan runoilijan ympärille
kehräytyneitä myyttejä. Pohdin jo elämäkertaa lukiessani, että vaikka näiden
myyttien purkaminen onkin myös perusteltua, niitä ravistellaan ehkä jo liikaakin. Nyt, luettuani taas hänen runojaan, olen ehkä entistä halukkaampi näkemään
hänet myös tiettyjen myyttien lumovoimaisena, salaperäisenä kantajana. Södergranissa
ON tiettyä taika-utua, mystisyyttä, hämmentävän vahvaa runominää. Voi toki olla,
että en tässä kohtaa kykene olemaan objektiivinen, järkevä, älyllisen tutkiva,
että minun täytyy vain tyytyä tunteeseen, kuuntelemaan sydämeni huutavaa ääntä
ja sanoa: minulle Edith on ehkä yhä se sama jumalatar joka hän jo nuoruudessani oli
– suuri, vahvoja sanoja laulava runoilijatar, joka runoillaan valoi minuun jotakin
lähtemätöntä, jotakin mitä en ehkä osaa enkä haluakaan selittää, jotakin joka
on ja pysyy, tiukasti kiinni. Ja mikäpä olisikaan oikeammassa kuin sydän, vaisto?
Kaikista kiehtovista tutkimuksista huolimatta me emme ehkä koskaan näe sieluun.
Mutta meillä on nämä runot. Kiitos Edith!
Katja, minä koen tämän koko sinun kirjoituksesi ihastuttavan Södergran-henkiseksi. Olet hänen sukulaissielunsa selvästikin. On ihanaa lukea, miten paljon hän sinulle merkitsee ja miten kuljet niin luontevasti, vapaasti ja vahvoin askelin hänen runoissaan.
VastaaPoistaKiitos Omppu ihanasta kommentistasi! Edith on ihana henki, hengetär, jonka runous niin viehkeästi värisyttää, saa ehkä lukijansakin askeleet voimaannuttavan vahvoiksi <3 Uskoisin, että minusta puuttuisi jotakin ilman näitä ihania runoja - ja voi, kovin valju olisi myös maailma näitä vailla.
PoistaKatja, sinun tekstisi innostaa minua nyt tarttumaan suomalaisiin runoihin, erityisesti Södergranin runoihin. Tuhannet kiitokset!
VastaaPoistaRunot olivat nuoruudessani läsnä aina, mutta viime vuoteni ovat olleet kovin runottomia - lukuunottamatta vanhaa japanilaista runoutta, joka jostain syystä on kulkenut mukanani vuosia.
Oi, ihanaa saada innostaa sinuakin näitä ihania runoja kohti <3 Runot vaativat - ja ansaitsevat - oikeita hetkiä, runotuulta... Minullakin runotuuli on puhallellut harvakseltaan, mutta nyt jotenkin tämä syksy tuntuu runoja tahtovan... Ja voi, vanhaa japanilaista runoutta olen tainnut lukea viimeksi joskus lukiossa... Ehkäpä senkin aika voisi olla joskus taas. Kiitos kommentistasi!
Poista