LOVIISA: Kuule nyt, Martta. Tätä taloa eivät ole
ennenkään naisjutut horjuttaneet, eivätkä tee sitä niin kauan kuin minun pääni
pystyssä pysyy. Minä hoidan tämän asian, minä olen hoitanut monta muutakin. Jos
sinulla on vähänkin järkeä, niin et puhu Aarnelle mitään.
Ensimmäinen
sana, joka tulee mieleeni kaikki viisi Niskavuori-näytelmää
luettuani, on komea. Ja komea
kokonaisuus tämä Niskavuoren tarina totisesti
onkin – komea niin kuin vain vanha talo voi olla, sellainen joka seinähirret ja lattialaudat elämänhistorioista kylläisinä huokailee ajan ja kohtaloiden painoa yhä uusia aikoja ja kohtaloita itseensä silti uupumatta hengittäen.
Niin, miten on? Kumpi on tärkeämpää, yksilöllisten ihmiselämien ohikiitävä tuuli ja havina vai jykevien hirsien taipumattomuus, maan ja metsien pysyvyys? Sitäpä mietin, muun muassa, kun näitä näytelmiä nyt lopultakin luin.
Niin, miten on? Kumpi on tärkeämpää, yksilöllisten ihmiselämien ohikiitävä tuuli ja havina vai jykevien hirsien taipumattomuus, maan ja metsien pysyvyys? Sitäpä mietin, muun muassa, kun näitä näytelmiä nyt lopultakin luin.
Ensimmäinen muistoni Niskavuori-näytelmistä
sijoittuu kauas 1980-luvulle, jolloin pienenä kesälomalaisena katselin näitä
elokuvina mummun isossa kamarissa. Olin noihin aikoihin kovasti vanhojen
suomalaisten elokuvien lumoissa, vaikken lapsenajatuksillani
varmasti kaikkia niiden vivahteita tavoittanutkaan. Luulisin toki katselleeni ainakin
nämä Niskavuori-elokuvat joskus myös
toistamiseen, mutta vahvin muistoni niiden katselemisesta sijoittuu kuitenkin
juuri tuonne lapsuuden kesiin. Mahdollisesta toisesta katselukierroksesta en
osaa sanoa mitään varmaa.
Itse näytelmien
lukeminen puolestaan on ollut suunnitteilla jo vuosikaudet (ehkä
vuosikymmenet?), mutta niin sitä vaan kaikki aina vetkuttuu ja vatkuttuu. Tänne
asti piti siis tälläkin kertaa tulla, ennen kuin sain tämänkin hartaasti
kypsytellyn suunnitelmani toteutettua ja näytelmät luettua. Mutta – kuten
yleensäkin tapaa käydä – saanpa tälläkin kertaa olla vakaasti sitä mieltä, että
kyllä vaan lukeminen kannatti.
Hella Wuolijoki kirjoitti nämä näytelmänsä, näytelmät Niskavuoren naiset (1936), Niskavuoren leipä (1938), Niskavuoren nuori emäntä (1940), Niskavuoren Heta (1950) ja Entäs nyt, Niskavuori? (1953), aikoinaan
salanimellä Juhani Tervapää, ja kirjallisuushistoria kertoo, että sarjan
ensimmäisen näytelmän, Niskavuoren naiset,
ensi-illan jälkeen alkoi innostunut arvailu kirjoittajasta. Oikeaan osui
kirjailija Elsa Soini: hän arvasi, että näytelmän takana oli Wuolijoki.
Tässä nyt lukemassani
1990-luvun yhteisniteessä näytelmät on järjestetty julkaisuajankohtansa sijaan
tapahtuma-aikansa mukaiseen järjestykseen, eli kokonaisuus alkaakin näytelmästä Niskavuoren nuori emäntä
ja jatkuu edelleen näytelmillä Niskavuoren
Heta, Niskavuoren naiset, Niskavuoren leipä ja Entäs nyt, Niskavuori? Kaiken kaikkiaan
näytelmissä eletään aikaa 1880-luvulta 1940-luvulle, ja minusta näytelmät onkin
hyvä lukea juuri tapahtumiltaan kronogisessa järjestyksessä, vaikka toki ne
varmasti toimivat myös julkaisujärjestyksessä luettuina – makuasiakin ehkä, haluaako
edetä kirjailijan luovan työn vai Niskavuoren oman maailman tahdissa.
Niin tai
näin, näytelmien ”nurinkurinen” kirjoitusjärjestys johtuu siitä, että Wuolijoki
ei alkujaan suunnitellut Niskavuori-näytelmistään
sarjaa. Olen – ja niin uskon monen muunkin olevan – kuitenkin iloinen siitä,
että ne lopulta sarjaksi kasvoivat. Viiden näytelmän kokonaisuutena niistä
kasvaa juuri se komea, eri
sukupolvien elämänkohtaloista koostuva monivivahteinen jatkumo. Samalla se on erityisesti
Loviisa Niskavuoren eräänlainen kehityskertomuskin: Loviisa kypsyy
kokonaisuuden mukana nuoresta, rahojensa (tai niin, ehkä myös
järkkymättömyytensä?) vuoksi taloon naidusta emännästä elämänsä ehtoopuolelle
ehtineeksi vanhaksi emännäksi, joka viimeiseen asti pitää Niskavuoren talon ja
jatkuvuuden puolta. Loviisa taitaa myös olla ainoa henkilö, joka on mukana
kaikissa viidessä näytelmässä.
Loviisan ohella
näytelmien keskeisimmiksi naisiksi nousevat ainakin omassa luennassani talon Malviina-meijerska
sekä Ilona, Loviisan Aarne-pojan toinen vaimo. Ylpeä Heta, Loviisan käly, saa
sarjassa kokonaan oman näytelmänsä, mutta kokonaisuuden kannalta hänen
kohtalonsa jää minulle irrallisemmaksi sivupoluksi, vaikka siinäkin naisen
elämäntuulien havinaa toki monella tavalla on.
JUHANI: Me Niskavuoren miehet olemme sellaisia.
Enimmät miehet ovat sellaisia, he eivät vain joudu kiinni. En minä ole paljon
huonompi muita.
Ja ei, elämä
Niskavuoren naisena ei ole helppoa, vaan elämä tuulee Niskavuorella luihin ja
ytimiin asti. Toiset, kuten Loviisa ja Martta, naidaan taloon rahasta, ja toisia
taas pidellään kiihkeästi yön pimeinä tunteina. Sekä Loviisaa että Marttaa aviomies
pettää: Juhani, Loviisan puoliso, on jo ennestään ollut intohimoisen rakastunut
Malviinaan, jonka kanssa tällä on jo poika, mutta jota hän ei ole voinut
erisäätyisyyden vuoksi naida. Aarne, Loviisan ja Juhanin poika, puolestaan
rakastuu jo avioiduttuaan kylän uuteen opettajattareen, Ilonaan. Ilonan
kohtalona on, toisin kuin Malviinan, tulla kuitenkin Aarnen vihityksi vaimoksi,
ja Aarnen liitto Martan kanssa päättyy puolestaan eroon. Niinpä niin, kovin kiihkeä on Niskavuoren
miesten veri, mutta naiset – Loviisan kaltaiset – pitävät talon pystyssä.
ANTTI: [---] Me olemme levotonta väkeä, me tämän talon
miehet, ja tarvitsemme paljon tilaa.
LOVIISA: Ehkäpä myös paljon naisia?
ANTTI: Se riippuu sinusta. Auta häntä voittamaan
itsensä.
LOVIISA: Minkä vuoksi?
ANTTI: Koska sinä olet Niskavuoren emäntä.
Ymmärrettyään
tulleensa aviomiehensä pettämäksi nuori Loviisa järkyttyy ensin suuresti, mutta
tekee tämän jälkeen ratkaisuja, jotka kantavat läpi koko sarjan: tärkeimmäksi
nousevat Niskavuoren talo ja maat ja samalla Niskavuoren tarinan jatkuvuus, eivät
yksilöiden henkilökohtaiset rakkaudet ja intohimot. Oman pojan intohimoinen
rakastuminen toiseen naiseen, Ilonaan, kertaa Loviisalle hänen oman
kokemuksensa puolison uskottomuudesta, mutta järkkymättömänä Loviisa pitää edelleen
talon puolta, ja vaikka sitten omaa poikaansa vastaan: Aarne saa lähteä, Martta jäädä. Aikanaan tapahtumat lähtevät
kuitenkin taas kulkemaan omaan suuntaansa, ja koittaa aika, jolloin Aarne sittenkin palaa Niskavuorelle uuden vaimonsa kanssa. Viimeisessä
näytelmässä, Entäs nyt Niskavuori?,
kertomus keriytyy lopulta kerälle, palaten Malviinan Juhani-pojan mukana kronologisesti
ensimmäisen näytelmän, Niskavuoren nuoren
emännän, käynnistämiin kohtaloihin.
JUHANI: En minä sinua rahojesi vuoksi ottanut.
Rahoja olisi voinut naida muualtakin. Mutta minä otin sinut, koska sinusta
tulee kunnollinen emäntä tähän taloon ja koska olet sellainen nainen, jolle
mies voi elämänsä ja lapsensa uskoa. Kyllä kaikki muu tulee itsestään.
LOVIISA: Sinun puheessasi on jotakin hirveän väärää.
Ehkä elämä oikaisee sinut, jos en minä kykene. En minä pitkälle näe, eikä
minulla ole luottamusta muuhun kuin Jumalan käskyyn sisälläni. Minä en osaa
enää tästä talosta ulos. Minä yritin, mutta kaikki polut johtivat tänne
takaisin.
Suomenvirolainen
Wuolijoki oli paitsi kirjailija myös muun muassa kiihkeä vasemmistolainen, ja
rakkauden, intohimojen ja muiden yksilötason elämäntuulien ohella Niskavuori-näytelmissä onkin mukana myös
politiikkaa ja ajan keskeisiä yhteiskunnallisia tapahtumia. 1880-luvulta
1940-luvulle kuljettaessa taustalla vaikuttavat niin valtiopäiväasiat, kielikysymykset,
työväenaatteet ja yhteiskunnallinen eriarvoisuus kuin naisen oikeus
seksuaalisuutensa ja niin, sodatkin.
MALVIINA: Teillä on kaikki oikeudet, Niskavuoren
emäntä. Oikeus mieheen ja taloon ja kunniallisiin lapsiin ja rakkauteen. Kovin
yksipuolisesti ne oikeudet on maailmassa jaettu. Minulle on annettu vain yksi
oikeus, jäädä yksin. Ehkäpä poikani hankkii minullekin oikeuksia. Hyvästi,
Niskavuoren emäntä.
Wuolijoki tutkii
ajan muuttumista hyvin hienovireisesti myös esimerkiksi Loviisan ja Ilonan toisilleen
vastakkaisten naistyyppien kautta: Loviisa edustaa vanhaa, Ilona uutta. Loviisa
on entisaikojen järkkymätön matriarkka, joka laittaa talon onnen yksilöllisen
onnen edelle, kun taas Ilona on uuden ajan moderni ja itsenäinen nainen, jolla
on oikeus tavoitella henkilökohtaista onnea ja intohimoa, uraakin. Eikä
kumpikaan aika – tai niin, tahto – ole ehkä yksiselitteisesti oikein tai
väärin.
Lukiessani
mietinkin moneen kertaan ja monessa kohtaa, että parasta ja hienovireisintä
näissä näytelmissä on ehkä juuri se, että asiat eivät ole mustavalkoisia eikä
kenenkään tahto yksiselitteisesti oikeassa. Niin, kenen tahto puhuukaan eniten
oikein? Kenen tahto saa hallita toisia? Ja kuka onkaan milloinkin uhri, kuka
voittaja? Tai – niin – kenen puolelle lukija milloinkin asettuu? Kyllä vain, Wuolijoella oli kyky kirjoittaa henkilönsä niin, että lukija saattaa hyvinkin olla useamman henkilön puolella yhtä aikaa, ja se, eikö vain, on oiva osoitus kysymysten ja vastausten monimutkaisuudesta.
Se, mitä
Niskavuorella tapahtui sitten viimeisen näytelmän jälkeen, erään aikakauden
väistämättä päätyttyä ja uuden ajan ehkä koitettua, jää kasvamaan lukijan
mielessä. Tuliko Niskavuorelle aikanaan uusi nuori emäntä? Miten tuuli elämä tämän
uuden nuoren emännän iholla ja hänen ihonsa alla? Alkoiko Niskavuorella toisenlainen
aika ja jos, niin millainen? Millaista olisi elämä Niskavuoren talossa tänään? Tai
– niin – millaista se on, niissä Niskavuoren kaltaisissa taloissa, joissa
kohtalon ja historian tuulet ovat kunkin sukupolven elämää vuorollaan
havisuttaneet?
LOVIISA: Tuo teidän onnenne – ihmisten antama onni!
Kun Jumalan päivä paistaa pääni päälle... Kylmästi: Elämässä on muutakin kuin tuo teidän onnenne.
Niin – oliko
Loviisa väärässä? Vai oikeassa? Vai molempia? Minä en taida vieläkään tietää kuin sen, että yhtä oikeaa vastausta ei ehkä ole, mutta toisaalta: siinäpä sitä onkin jo melkoinen tieto. Ja kyllä, jään miettimään Loviisaa, tätä kadonneiden aikojen naista, hänen ajatuksiaan onnesta ja samalla siitä, miten hän silti sanoi myös uskovansa ihmiskunnan sydämen suuruuteen.
Tästä minulle tulee vähän mieleen Jalna-sarja, onhan siinäkin sukutarina yhdessä kartanossa ja paljon suhdekiemuroita. Pitäisi lukea tuo sarja loppuun - ja nyt kiinnostuin vähän Niskavuorestakin. :)
VastaaPoistaJalna-sarjaa en olekaan itse koskaan lukenut, mutta kuullut siitä toki olen. Ja näistä Niskavuori-näytelmistä kyllä kannattaakin kiinnostua, on tosiaan hieno kokonaisuus.
PoistaKiitos paljon kommentistasi, Pearl Clover <3