”Ylhäällä neitikammiossani, jonka seinät hohtavat häikäisevän valkoisina
ja puhtaina, minä istun ja kirjoittelen. ---
Minulla on edessäni kirje, koteloon
suljettu, avaamaton. Se on ollut siinä jo tunnin aikaa, minä olen sitä
katsellut ja katsellut, kunnes tunnen joka koukeron, joka epätasaisuuden
suuripiirteisessä käsialassa.
Minä en avaa sitä vielä, en. Minulle on
kyllin, että se on käsissäni, minä nautin siitä, että voin kuvitella, mitä se
sisältää, minä ajatuksissani luen siitä joka rivin.”
Novellista Hänen päiväkirjastaan
Ah, kiehtova matkani Aino Kallaksen (1878-1956) askelissa jatkuu...
Kuljeskelen varhaistuotannossa, olen hiipinyt Lauluista ja ballaadeista (1897) Kirstiin (1902) ja nyt tähän, novellikokoelmaan Kuloa ja Kevättä (1899), joka – kuten Kallaksen
ensimmäinen runokokoelma Lauluja ja
ballaadeja – on julkaistu ennen naimisiinmenoa, isältä lainatulla
taiteilijanimellä Suonio.
Oi kirjaston aarteita,
menneiden vuosisatojen ihania kirjasia...
menneiden vuosisatojen ihania kirjasia...
Tämä teos on – niin kuin muutkin Kallaksen varhaisteokset
– toki vielä hivenen haparoivaa, mutta samalla myös selkeästi kunnianhimoista
ja päämäärätietoista pyrkimystä asetella tärkeitä teemoja kirjallisesti
taidokkaiksi tarinoiksi. Niin, tärkeät aihelmat kuplivat riveillä jo: rakkauden
mysteerit ja kaikki sen luova ja tuhoava voima. Ja oi, minä viihdyn!
On jo komeaan ikään ehtinyt mies, maailmat matkannut ja
nyt sisarensa kanssa asumaan asettunut, joka eräänä päivänä huomaa itsessään
jotakin uutta:
”Se, mikä hänessä kehittyi, oli jotain ihan uutta ja outoa, ennen
aavistamatonta, jotain, jonka mahdollisuus kenties kauvankin oli asustanut hänen
sielussaan, ilman että hän sen olemassa olosta tiesi. --- Hän tunsi itsensä
noreaksi ja elämän haluiseksi kuin nuori poika, ja hänet valtasi halu toisinaan
tehdä jotakin oikein hurjaa ja vallatonta, vääntää kiviä ja kantoja ja katkoa
rautakankeja, että tyttö olisi saanut nähdä kuinka voimakas hän oli.”
Novellista Sisar
Niin – mies, jonka rakkaus saa ehkä tuntemaan itsensä
melkein nuoreksi. Mies, jonka sisarta tämä rakkaus järkyttää, koska ”heidän suhteensa ei tämän jälkeen enään ollut
sama kuin ennen, ja he tunsivat sen kumpikin.” Rakkaus sekä luo että
rikkoo: aina, aina, se muuttaa jotakin, järisyttää ja repii.
Ja oi, entä onneton Agnes:
”Häneen oli moni rakastunut, – hän oli juuri yksi niitä, jotka saavat
rakkautta joka taholta, koskaan sitä pyytämättä. Vaan se oli kenties juuri
hänen onnettomuutensa, – uskokaa
minua, sekin voi olla sitä.
Hänen ei tarvinnut kuin kulkea tanssisalin
poikki, ja kaikkien katseet seurasivat häntä. Ei kukaan tuntenut hänen ajatuksiaan
eikä tiennyt hänen luonteestaan, mutta jokainen saattoi nähdä, että hän oli
kaunis. Ja kenties suurimpana syynä siihen, että kaikki häneen rakastuivat, oli
juuri se, että jokainen taisi häneen ajatella oman maailmansa ja omat ihanteensa.
Todellisuudessa hän kenties ei vastannut yhdenkään ajatuksia, – hänellä oli oma, erityinen maailmansa, jos
kellään...”
Novellista Agnes
Agnes, joka ei usko onneen ja tekee ehkä onnettomaksi myös
toiset – ne jotka häneen rakastuvat. Miten tuhoava tunne se onkaan, rakkaus:
tuhoava, vaikka se voisi myös rakentaa.
Ja voi ihmissielun salaisuuksia, kätkettyjä muistoja ja
niiden kipua... Onko kenenkään sielu koskaan, koskaan, ”kuin pyhäkkö, jonka salaisia polkuja ei kukaan ollut kulkenut, kuin
puhdas lehti, jolle ei nimeä vielä ollut painallettu”? Ja voiko yksi
suudelma todella olla rikoksen kokoinen?
”Antaako anteeksi, – miten kummallinen kysymys! Oikeastaan mitä hänellä
oli anteeksi annettavaa? Sekö, että Elmi oli rakastanut toista ennen häntä? Rakkausko
siis olisi rikos...?”
Novellista Tunnustus
Niin, tässä se jo on, tuo keskeinen
kysymys: rakkausko siis olisi rikos...? Tästä se siis alkoi, tämä tärkeä pohdinta, 21-vuotiaan neidon sanoista.
Entä se, ettei kaikkea voi saada? Että rakkaus ja taide
sulkevat pois toinen toisensa? Olisiko ollut mahdotonta saada molemmat? Tai
onko mahdollista valita oikein, jos on valittava vain toinen? Tätä pohditaan
dialogissa Tien vaihteessa.
”Teitkö sinä oikein siinä, äiti? Saako sitä, – onko edes oikeutta niin
tehdä? Tukehuttaa toinen itsensä? ”
Irman äiti on aikanaan valinnut rakkauden ja perheen. Hän
sanoo, ettei ole katunut, mutta ei kuitenkaan soisi tyttärelleen omaa kohtaloaan. Ei,
hän sanoo tälle näin:
”Irma, sinusta pitää tulla suuri taiteilija, sinulle on annettu siivet,
sinun pitää lentää niillä, ilman siteitä ja kahleita, vapaana... Sinun pitää
valloittaa maailma!”
Mutta voi, onko sekään oikein? Onko, jos siksi ei koskaan
saa tietää mitään ”siitä rakkaudesta,
joka on yli joukkojen ihailun?”
Entä kuinka syvää voi hetkeen rakentunut rakkaus olla? Rakkaus,
joka on ollut yksi
”noista tavallisista kesäisistä jutuista, jotka itsestään ovat niin
vähän ja joitten vaikutus kuitenkin monesti jää pysyväiseksi. Se oli sama, aina
uudistuva leikki, jota niin monet nuoret tytöt olivat leikkineet ennen häntä ja
tulisivat niin tekemään hänen jälkeensä, – sanattomia lupauksia, äänettömiä
valoja, joita ei sitten koskaan täytetty.”
Novellista Lomalla
Niinkö syvää, että on yhä valmis antamaan omansa
rakastetun tähden, yhä, vuosien ja taas vuosien jälkeen... Ja niinkö syvää,
että se antaa anteeksi toisen loputtomat ailahtelut, senkin että toinen sanoo:
”Minä tahdon olla suora, Alice, en voi pettää sinua, en teeskennellä
rakkautta, jota tällä hetkellä en tunne. Mutta jos se tulee takaisin, niin
tulen minäkin.”
Novellista Hänen päiväkirjastaan
Tähänkö rakkaus todella tyytyy: jos se tulee takaisin, niin tulen minäkin. Tähänkö, että ”Minun onneni on oleva lyhyt, mutta
kokonainen, – suuri ja ehjä kuten se tunne, joka vallitsee sieluni. Parempi
kerran kokonaan, kuin aina muruja!”
**********
Kuloa ja Kevättä
on nuoren, kirjallisia ensiaskeleitaan ottavan neidon kertomuskokoelma. Siinä
ei vielä ole tulevaa syvyyttä, mutta siinä on jo sen väreilyä. Nuori Kallas
kokeilee tässä jo erilaisia kirjoittajapositioita: kirjoittaa novellia sekä
kolmannessa että ensimmäisessä kertojapersoonassa ja kokeilee dialogia, päiväkirjamuotoa
ja satuakin. Ja kas, nainenhan näissäkin on: nainen ja naisen tunteet, nainen
ja rakkaus. Ja voi, harvoinpa rakkaus on mutkatonta, seesteinen taival läpi
heleän valon.
Ja on jo psykologisia otteita, ehkä hieman hapuilevia, mutta
otteita kuitenkin. Kallas puhaltelee psyyken tuulia riviensä väleihin, pyrkii
jo tarkkailemaan naisen mieltä. Muutamaa vuotta myöhempään Kirstiin mennessä hän on jo kehittynyt huimasti ja voi – tiedämmehän
toki mitä joskus vielä tulikaan.
”Minä tunnen vain oman rakkauteni, ja se on ollut kuin uhrituli,
häikäisevä, levoton liekki, jonka omaksi olen saanut heittää kaikki, mitä
minulla on ollut pyhää ja kallista, kerta toisensa jälestä. Taistelua on se
ollut alusta loppuun saakka, taistelua, johon olen kuluttanut joka atoomin
itsestäni. Se on ollut virta täynnä koskia, siellä täällä päivänpaisteisia
suvantoja.”
Novellista Hänen päiväkirjastaan
Oi rakkaus, oi! Näidenkin Kallaksen tarinoiden äärellä
minä viihdyin. Viihdyin niin kuin jossakin, jossa on samaan aikaan sekä aamun
lempeä kajo että illan painava punerrus – jokin uusi ja jokin jo mennyt. Niin,
minä luen näitä kirjoja viihtyäkseni. Mutta luen niitä myös tutkiskellakseni,
oppiakseni, keräilläkseni itseeni jotakin jota tarvitsen. Tukea, ryhtiä,
ajatuksia. Sitäkin, että tärkeintä on että matka alkaa. Ja että siihen uskoo, askeliin joita ottaa.
Ja kyllä, toisinaan, tai aika usein, ajattelen näitä jo
hapertuvia kirjavanhuksia pidellessäni myös sitä, miltä olisi tuntunut lukea
näitä silloin kun ne ilmestyivät. Millainen olisikaan ollut se kamari, jonka
talvihämärässä olisin ehkä lehteillyt tämänkin teoksen sivuja – vain hetkeä
ennen uutta vuosisataa... Ja millainen olisin ollut minä, miten olisin tämän
kokenut, miten ehkä kokemani kirjoittanut. Niin kiehtovia, kiehtovia
kysymyksiä. Niin kiehtovia, kiehtovia vanhoja kirjoja.
Täytyypä pistää korvan taakse tämäkin, nuoren Aino Kallaksen ajatukset kiinnostavat.
VastaaPoistaKiitos kommentistasi Aino! Aino Kallaksen - kaikenikäisen! - ajatukset ja teokset ovat todellakin kiehtovia... Onkin mielenkiintoista lukea sinun mietteitäsi näistä, jos ja kun aikanaan näitä luet ja kirjoittelet kokemuksiasi!
PoistaVoi hyvä tavaton näitä ihania klassikkokirjailijoita...
VastaaPoistaOlen niin onnellinen, että juuri sinä, Katja, heitä luet ja tuot esille. Puhallat heidän ajatuksensa ja taiteensa eloon taas. Kiitos siitä! <3
Kiitos kommentistasi Kaisa Reetta! Ja niin juuri: voi hyvä tavaton näitä ihania, ihania klassikkokirjailijoita... Näissä on sitä jotakin, kirjallisuuden huikaisevaa suuruutta <3
VastaaPoistaIhanaa, jos nämä kirjoitukseni antavat hieman elon tuulta heidän sanoilleen... Minä heitä niin arvostan, näitä menneiden aikojen suuruuksia - onhan kaikki uusi kirjallisuus aina vanhalle olemassa olonsa verran velkaa. Uutta ei ole ilman vanhaa. Olen kauniista kommentistasi onnellinen, kiitos vielä <3