Taide ja taito. Harvoinpa kohtaa sanaparin, joka näin
hyvin kiteyttää jotakin siitä merkillisestä kudelmasta, josta kirjoittamisessa kenties
on kysymys. En usko, että koskaan kyetään tyhjentävästi määrittelemään sitä,
mistä kaikesta kirjoittaminen lopulta koostuu: se on sormien, silmäripsien,
sielun ja sydämen toisiinsa limittyvää liikettä, jota on ehkä mahdotonta
alistaa määritelmiksi. Mutta jo pyrkimykset ovat usein hyvin mielenkiintoisia,
ja parhaimmillaan niissäkin on riemastuttava ripaus siitä todesta, josta kaikki
ehkä lopulta koostuu. Niin, taidetta se on ja taitoa, ainakin.
Ostin kirjan joskus viime vuonna,
nyt oli sen aika.
nyt oli sen aika.
Tämä teos, Kirjoittamisen
taide ja taito (2014), ei oikeastaan edes pyri määrittelemään
kirjoittamista. Ei, se kiertelee sitä ja tutkiskelee, tarttuu ennen kaikkea käytäntöön
mutta myös ajatusten mukana lennähtelevään teoriaan. Hieno ja rikas yhtälö, minä viihdyn. Tiedämme,
että teoria sinänsä ei tee kenestäkään hyvää kirjoittajaa, ja onhan toki
mietteitä siitäkin, että se saattaa myös tukahduttaa sen, mikä
kirjoittajan sanoissa on omaa ja aitoa. Itsekin uskon tukahduttamisen mahdollisuuteen
silloin, kun teorialla tarkoitetaan ahtaita kaavoja ja muotteja, joihin kirjoittaminen pitäisi upottaa. Mutta aina teoria ei viittaakaan kaavoihin, vaan
toisinaan se saattaa tarkoittaa myös syvää ja monipuolista pohdintaa – sellaista suloisen vapaapoljentoista,
kirjoittamisen tapahtumista tutkiskelevaa ajattelua, joka voi hyvinkin antaa kirjoittamiselle yhdet
siivet. Parhaiten opettaa tietenkin itse kirjoittaminen, kirjoittaminen ja
kirjoittaminen, mutta ainakin
tutkivaa kirjoittajaa kiehtoo myös tutkiva kirjoitus kirjoittamisesta. Ja niin kuin tiedämme, lukeminen on joka tapauksessa kirjoittamisen ravintoa.
Olen keskustellut tämän teoksen kanssa sekä kirjoittajana
että lukijana. Ne ovat varmasti tapansa mukaan sotkeutuneet toisiinsa, mutta
molemmat ovat olleet läsnä myös omana itsenään. Olen kokenut runsaasti
samanmielisyyden tunteita ja nyökyttelemisen hetkiä, tunnistanut jo aiemmin
ajattelemiani ajatuksia ja kokenut riemastuttavia kirkastuksia kohdatessani
kiteytymiä myös niille ajatuksille, jotka eivät vielä olleet löytäneet
hahmoaan. Sanoisin siis, että olen lukenut erinomaisen kirjoittamiskirjan,
jonka äärellä ajatukseni ovat iloinneet.
Kirjoittamista tarkastellaan teoksessa useista
näkökulmista, käytäntö oppiaineen teoreettisen viitekehyksen ympäröimänä.
Kyseessä on ”Turun yliopiston luovan
kirjoittamisen oppiaineen ensimmäinen oma julkaisu, ja kaikilla tämän kirjan
kirjoittajilla on jonkinlainen suhde oppiaineeseen. --- Kutakin artikkelia voi
lähestyä visiona siitä, mitä luova kirjoittaminen ja sen opetus ovat – tai mitä
ne voisivat olla.” Artikkeleissa käsitellään mm. kirjallisen perinteen
merkitystä, aineiston keruuta, rakenne- ja kertojaratkaisuja, omaelämäkerrallisuutta,
palautteen kohtaamista ja kirjailijan työtä julkaisu- ja
toimeentulokysymyksineen.
Teos on ennen kaikkea rikas kokoelma pohdintoja – kokoelma,
joka ”antaa välineitä käsitteellistää ja
kontekstualisoida kirjoittamisen prosessia ja kirjoittajaksi oppimista”. Saattaa
olla, ettei tämä puhuttele kirjoittajaa, joka kaipaa suoria ja selkeitä neuvoja
ja kenties myös runsaasti kirjoitusharjoituksia. Mutta kirjoittaja, joka
rakastaa pohdiskelua, viihtynee erinomaisesti. Melkeinpä rohkenisin suositella
teokseen tutustumista niille, jotka tunnistavat itsensä mietiskeleviksi kirjoittajiksi –
sellaisiksi, jotka mielellään astuvat myös yli käytännön ja tarkkailevat
kirjoittamista myös käsitteellistämisen tasolla.
Yleisen kirjallisuustieteen professori Liisa Steinby
pohtii avausartikkelissaan Luovaa
kirjoittamista yliopistossa: opetuksen ”eurooppalainen” malli monia
mielenkiintoisia kysymyksiä mm. taiteen tieteellistämisestä ja kirjallisen
tradition merkityksestä. Minä nyökyttelen, nyökyttelen ja nyökyttelen. Olen
käynyt omat kiivaat kinani niin kirjallisuuden kuin kirjoittamisenkin
tieteellistämisestä ja kyllä, luultavasti ne myös jatkuvat yhä ja loputtomiin,
mutta samalla olen löytänyt myös tietyn sopusoinnun, jonka turvin voin näitä
matkojani jatkaa. Itse asiassa uskon, että taiteen ja tieteen rinnakkaiselo voi
näillä molemmilla poluilla olla oikein antoisaa. Ja – kuten Steinby huomauttaa
– itse kirjoittamaan opettelu on kuitenkin aina enemmän käytäntöä kuin teoriaa.
Se on ennen kaikkea sitä että kirjoittaa, kirjoittaa ja kirjoittaa. Erityisesti
riemastun Steinbyn halusta vastustaa kaavoja ja sitä muottia, joka tuntuu
olevan liian hyvin tiedossa sekä meillä
Suomessa että muualla:
Tuohon muottiin kuuluu, että teksti ei saa olla kuvailevaa, adjektiivit
ovat pahasta, abstrakteja ajatuksia ei saa esittää, eikä mieluiten saa kuvata
myöskään henkilöiden tunteita ja ajatuksia suoraan, vaan kaikki on näytettävä
havainnoillisesti toiminnan, fyysisten reaktioiden ja repliikkien kautta.
Ehkä en nyt suuremmin karkaa omiin käsityksiini siitä,
mitä tällainen muotti kirjallisuudelle tekee. Mutta sanon silti sen, että
esimerkiksi adjektiivit ovat minusta tärkeitä: ilman adjektiiveja ei olisi
kaunista, ei rakasta, ei hämärää eikä kirkasta, ei pehmeää, ei lempeää, ei
suloista, ei – niin, lista on loputon. Sanon myös sen, että toisinaan saattaa hyvinkin
olla tarkoituksenmukaisempaa mennä mieleen kuin vain näyttää. Ja sen, että
pelkistämisen estetiikka on yksi estetiikan laji, joka parhaimmillaan tuottaa
kuin kirkasta runoa, mutta se ei sittenkään voi olla ainoa oikea.
Ja kyllä, riemastun myös tästä, Steinbyltä tämäkin:
Näitä erilaisia kirjoittamisen tapoja ei opi kaavoista vaan malleina
toimivista todellisista kaunokirjallisista teksteistä. Tämä puolestaan
merkitsee sitä, että kirjoittamisen opiskeluun tulee yhdistää
kirjallisuushistoriaa, kaunokirjallisuuden analyysiä ja kirjallisen traditiomme
tarjoamien mitä erilaisimpien kaunokirjallisten tekniikoiden opiskelua.
-----
Kysymyksessä on yhteisössä elävän ihmisen vapaus rakentaa uutta
tietoisena siitä, mitä erilaisia kulttuurin tarjoamia vaihtoehtoja hänellä on
käytettävissään omien valintojensa pohjana.
Niin, kuinka voisinkaan olla riemastumatta – minä, joka
myös uskon kirjallisen tradition merkitykseen ja voimaan. Siihen, että
jokaisella uudella kirjoittajalla on kummilahjanaan kaikki ne häntä ennen
kirjoittaneiden hienot tekstit, jotka kukin omalla tavallaan kertovat siitä,
mitä kirjallisuus on. Juuri siksi lukeminen on kirjoittajalle niin tärkeää, se
on lahjasta iloitsemista ja oppimista.
Romaanin rakenteita pohtiva kirjailija Iida Rauma
kirjoittaa näin:
Romaanikirjailijan tulisi kirjoittaa siten, että romaanin rakenne
palvelee mahdollisimman hyvin romaanin ideaa, joka on täysin kirjailijan
itsensä harkintavallassa. Romaanin rakenteen ajatus on siis sama kuin kaikkien
muidenkin rakenteiden yhtä merkittävää poikkeusta lukuun ottamatta: hyvän
romaanin idea ei ole ennalta määrätty, ja siten kirjailijalla on varsin vapaat
kädet muovata rakenteesta millainen tahansa.
Näin se on: romaani on romaani juuri siksi, että se on
vapaa. Rauma sanoo myös tämän:
Mitä monipuolisemmin rakenteita kirjallisuudessa käytetään, sitä
monipuolisempia ovat myös maailmankuvat ja ajattelu.
ja silloin minä olen jo juopunut: juuri näin, näin!
Kohotan lisää maljoja näille kirkkaille ajatuksille! Maailmankuvien monimuotoisuudelle!
Ja kun runoilija ja sanataideohjaaja Timo Harju kuvaa
kohtaamistaan runojen kanssa:
Aloin lukea runoja nimenomaan siksi, että ne olivat minulle kohtaamisia. Aiemmin olin ajatellut,
että runot pitäisi jotenkin ymmärtää. Runojen lukeminen arvoituksen
ratkaisemisen tai koodin purkamisen lähtökohdasta harvemmin tarjoaa voimakkaita
lukukokemuksia. Sitten tajusin, että minun ei tarvitse ottaa runoa älyllisesti
haltuun. En edelleenkään ymmärtänyt lukemastani paljon mitään, mutta koin, että
jokaisessa runossa kohtasin toisen ihmisen.
koen lukemani kanssa lujaa yhteenkuuluvuutta. Huomaan
lukevani juuri sitä, mitä tunnen: Että runouden lukeminen ei voi olla
”ratkaisemista”, koska se on kohtaamista. Että se ei voi olla ”ymmärtämistä” tai ”ymmärtämättä olemista”, koska se kokemista, elämistä. Intuition ja sydämen äänen
seuraamista. Sitä että ravistuu.
Harju sanoo myös:
Kirjoittajan ei kannata samaistaa runon puhujaa itseensä. Tämä
vapauttaa runon puhujan väittämään asioita, joita kirjoittaja ei väittäisi ja
olemaan esimerkiksi epämiellyttävä.
Ajattelen heti Edithiä. En sitä, että hänen runojensa
puhuja olisi epämiellyttävä enkä ehkä edes väittämistä. Ajattelen kirjoittavan minän
vapautta ja vahvuutta, sitä mitä kaikkea hän voi sanoa. Ja kyllä, ajatukseni
karkaavat pian myös toisiin vahvoihin kirjoittajiin.
Teoksen loppupuolella kirjailija Kari Levola askeltaa artikkelissaan Kohti kirjallista kenttää. Hän toteaa:
Ainoa mahdollisuus on pysyä uskollisena omalle tyylilleen ja
aiheistolleen, kehittäen ja uudistaen niitä, niin kuin jo kirjailijanakin
toimiva tekee.
ja sanoo juuri sen, mihin minäkin uskon. Mihin muuhun
voisikaan uskoa kuin uskollisuuteen ja rehellisyyteen?
Nyt hengähtelen. Ajattelen runsautta, jota tässä kirjassa on. Ajatuksia siitä, että kirjoittaminen on tutkimista, askeltamista.
Että kirjoittaminen on myös diskursiivista vallankäyttöä. Ajatuksia on paljon,
mutta kuten Rauma sanoo, kirjoittaminen
on ennen kaikkea rajaamista. Siksi minunkin on rajattava kirjoitukseni
ja jätettävä pois monia kurkistuksia tähän mielenkiintoiseen ja monipuoliseen
kirjaan. Toivottava, että se löytää myös toisia kurkistajia.
Siteeraan teosta kuitenkin vielä kerran. Kirjailija ja
luovan kirjoittamisen yliopisto-opettaja Niina Repo pohtii teoksen päättävässä artikkelissaan
kirjailijan niukkaa toimeentuloa ja henkisiä haasteita. Helppoa ei aina ole,
mutta
Kirjoittajan kannalta tärkeimpiä asioita ovat kuitenkin halu
kirjoittaa, halu kertoa juuri tämä tarina ja jos halua löytyy, on kaikki muu
kestettävissä.
Ei siis muuta kuin matkaan.
Matkan varrella voi viivähtää vaikka tämän teoksen
äärellä. Ainakin minun matkallani tämä oli virkistävä keidas, sellainen syvänvehreä
ja ravitseva. Luultavaa on, että tulen palaamaan tämän virvoittaviin sanoihin
kerran jos toisenkin. Matkan määränpäästä ei tiedä, mutta ehkä tärkeintä ja arvokkainta
onkin jälleen kerran matka itse. Se, että kirjoittaa.
********************
Emilia Karjula (toim.): Kirjoittamisen taide ja taito.
272 s. Atena 2014.
Hieno, analyyttinen ja insprioitunut (inspiroiva!) kirjoitus upeasta kirjasta! Tuo sitaatti Iida Raumalta on niin osuva, koetan pitää sitä ohjenuoranani kirjallisuutta analysoidessani, kenties myös joskus jotain omaa juttua kirjoittaessani :)
VastaaPoistaKiitos kommentistasi Maria! Tämä todellakin on hieno teos - niin inspiroiva, että väkisinkin inspiroituu :) Iidan Rauman, kuten muidenkin teoksen kirjoittajien, ajatukset ja kiteytykset ovat niin ihanan kirkastavia, että niihin tuntee pakottavaa halua tarttua...
PoistaIloa sinulle kaikkiin kirjallisiin puuhiisi :)
Niin innostavasti kirjoitat tästä kirjasta, että minun täytyy mahduttaa se tämän vuoden lukulistalle.
VastaaPoistaMiten vapauttava sanoma kirjalla onkaan! <3
Kiitos kommentistasi Kaisa Reetta ja ihanaa, jos innostut tarttumaan tähän! Toivottavasti teos on sinulle yhtä hieno ja antoisa kuin minulle - minulle tämä tosiaan oli ihanan kirkastava ja ja kyllä, vapauttavuudessaan myös hellivä opus... Mielenkiinnolla luen aikanaan ajatuksiasi tästä, jos ja kun niitä joskus kirjoittelet :)
PoistaIhanaa. Selvästikin tutustumisen arvoinen kirja - ja tutustumiseen innostava kirjoitus! Kiitos <3
VastaaPoistaKristiina, kiitos kommentistasi <3 Saat opuksen lainaan valmiiksi viivailtuna ja huutomerkitettynä :) Toivottavasti se on sinullekin oikein antoisa!
PoistaJukra, miten kiinnostavaa. Jäin erityisesti miettimään esiin ottamiasi Harjun ajatuksia runoista. Kyllä vaan, minäkin olen lukenut runoja nimenomaan ymmärtämisen lähtökohdasta. Tämä on johtanut siihen, että olen tullut karkottaneeksi itseni runoudesta. Luulen, että monella muullakin on tämä sama. Luin tänään juuri pätkän Gilles Deleuzia ja kun yhdistän siihen sen, mitä tässä kirjoitit, niin totean: Hiiteen ymmärtäminen. Ei ymmärtäminen ole mikään runouden tai taiteen ylin ja korkein arvo. Tämä tuli niin esiin kun juuri luin Nabokovia. Luovuin kaikesta ymmärtämisestä. Bloggauksesta on tulossa sen mukainen, kunhan valmistuu.
VastaaPoistaKirjoituksesi sai miettimään myös blogin kirjoittamista. Mitä kirjoituksillani haluan välittää? Monesti viime aikoina enemmänkin ehkä tunnelman ja kokemuksen kuin jonkinlaisen tiivistyneen esitelmän itse teoksesta. Siksi myös niin pidän kirjoituksistasi, koska niissä on paljon hengitystilaa. Saa rauhassa vaikka huokailla välillä. Katsella ikkunasta ulos. Palata tekstiisi.
Kaikin puolin kiinnostava esitys on tämäKIN kirjoituksesi. Kiitos.
Kiitos ihanasta, ajatuksia polveilevasta kommentistasi Omppu! Muistan, kuinka nuorena kirjallisuuden sivuaineopintoja aloittelevana neitosena hieman pelkäsinkin runoja - sitä, että ymmärrän ne "väärin". Ajattelin kai, että on joku "oikea" ajatus, joka runoista tulee löytää. En oikein edelleenkään tiedä, mistä tuo ajatus tuli. Runousopin perusteistako? Silloin, kun vielä nuorempana luin Södergrania, en tainnut juuri välittää "ymmärtämisestä", luin vain, otin runot sellaisina kuin ne minulle olivat.
PoistaNiin tai näin, sitkeä ajatus se oli, tuo kerran herännyt oikein ymmärtämisen välttämättömyys, eikä se oikein ottanut lähteäkseen. Varmasti monella tosiaan on ollut ja on tämä sama kahlitseva kehys. Runouden kannalta se on surullinenkin, koska se saa runot näyttäytymään jonakin ”vaikeana”, jota vain harvat ja valitut voivat ”ymmärtää”. Ei se niin saisi olla, runon tulisi olla vapaa kohdattavaksi. Minäkään en ehkä "ymmärrä" mitään mutta mitä siitä. Minä kohtaan. Koen. Tanssin runojen sanoissa, omaan epärytmiseen tahtiini.
Sinun kirjoituksesi ovat tunnelmaa ja ajatuksen syvyyttä tulvillaan ja juuri se tekee niistä niin hienoja, sinun kätesi ja mielesi jälki. Kirjat, joista kirjoitat, ovat minulle melkeinpä poikkeuksetta vieraita, mutta uskon että olet vanginnut juuri niiden tunnelman. Muutama näistä kirjoista huutaakin nyt lukupinossani aika vaateliaana... Ja nyt odottelenkin taas innolla tuota tulevaa kirjoitustasi!
Minäkin mietin toisinaan myös näitä blogikirjoituksiani. En oikein tiedä mitä nämä ovat. Sitten päätän taas lakata miettimästä. Ovat mitä ovat. Sinä saat sanoillasi harhailevat kirjoitukseni kuulostamaan jotenkin kauniilta, lukemisen arvoisilta. Kiitos sinulle siitä <3
Kirjoittamisen taide ja taito oli minulle tuskallinen luettava, joka eteni hitaasti. Pidin kirjan aiheesta ja sisällöstä, mutta kävin omilla rajoillani formaatin kanssa. Lopulta suivaannuin ja painoin nappia print. Nappasin kansion ja luin siitä. Olen ihan valmis myöntämään, että minua ei ole tarkoitettu e-kirjoihin. Tosin tämä oli pdf.
VastaaPoistaMinähän luen myös dekkareita. Latasin koneelle Jo Nesbøn. En edennyt lukemisessa. En ole lukenut kirjailijaa aiemmin, mutta uskallan epäillä, että vika oli minussa.
Kirjoittamisen taide ja taito on kuitenkin kirjan, jonka haluan omaksi - kirjana.
Kiitos kommentistasi Ulla! E-kirjojen lukeminen on aina vähän raskasta. Eikös muuten joku ole jo ihan virallisestikin sanonut, että ihminen hahmottaa lukemansa paremmin paperilta? Minä ainakin hahmotan plus että pidän paperista sormenpäissä. E-kirjojakin täytyy esim. tuolla opintopuolella tietysti aina välillä lukea, kun kaikkia opuksia ei saa näppärästi kotisohvalle. Varmasti tätäkin teosta on mukavampi lukea ihan oikeana kirjana, hahmotella sen sanomia sivu sivulta, vaikka vähän kynälläkin piirrellen :)
Poista