”Vain palkinto,
jonka perustukset ovat jossakin tuulen ja oman ankaruuden välillä, voi saada
meidät kirjoittamaan sitä äärtä tavoitellen, johon juuri minä, eikä kukaan muu,
pystyn.” Näin sanoo Erkka Filander Helsingin Sanomissa 13.11.2014.
Kupillinen lämmintä hehkua
kaikille niille kirjoille,
jotka on kirjoitettu ja luettu
rakkaudella.
Kaisa Reetta jakoi tämän ajatuksia ihanasti hellivän linkin,
jonka takana Erkka Filander pohtii kirjallisuuspalkintojen ympärillä hulmuavaa humua.
En voi olla tarttumatta tähän yhä uudestaan ajankohtaiseen ja hieman hankalaankin
aiheeseen, ajatusteni haluun etsiä itseään näistä tuivertavista tuulista,
joissa puhaltavat niin huumaavat palkintohumut kuin myötäsyntyinen
hiljaisuudenrakkaus ja niin, myös nämä nuoren runoilijan ihmeen viisaat sanat.
Ensiksi sanon: Filander on niitä harvoja, liki ainoita,
joiden teos on päässyt lukulistalleni aidosti saamansa palkinnon vuoksi –
siksi, etten ehkä ilman esikoiskirjaehdokkuutta olisi edes löytänyt hänen
teostaan, Heräämisen valkeaa myrskyä (2013).
Tämä on surullista mutta totta. Heti teoksen kohdattuani kuitenkin
totesin, että haluaisin sen lukea: teos, jossa ei olisi ”sijaa kyynisyydelle tai ironialle” (HS 14.11.2013), kuiskasi kutsunsa vaativasti. Vaativatkin kutsut joutuvat kuitenkin
toisinaan odottamaan vastausta, niin tälläkin kertaa. Heräämisen valkea myrsky on ollut hyllyssäni jo hyvän tovin, mutta
en ole kokenut sitä vielä kokonaan. Valkeat myrskyt tarvitsevat ja ansaitsevat
oikean hetken.
Filander sanoo kirjoituksessaan, että palkinnon saaminen
on hämmentävä sekoitus ylpeyttä ja vastenmielisyyttä. Hän sanoo myös, että
palkinto ”vie hapen siltä yksinololta, joka mahdollistaa kirjoittamisen ilman
itseä”. Sitä sopii kuunnella, yksinolon happea ja ajatusta kirjoittamisen
mahdollisuudesta ilman itseä.
Ehkä en nyt suuremmin puutu kirjailijoiden julkisuuteen.
Siihen, kuinka ymmärrän sitä mutten aina ehkä tahtoisi ymmärtää. Siihen, kuinka
kirjailijan tehtävänä on ennen kaikkea kirjoittaa ja kaikki muu on
toissijaista. Kuinka kaiken muun pitäisi
olla toissijaista tai jopa olla olematta ollenkaan. Kuinka kirjoittaminen
tarvitsee ympärilleen hiljaisuutta ja hälyttömyyttä, rauhaa. Maailman lait ovat
kuitenkin maailman lakeja ja ihmispolo pyörii niiden jaloissa, kirjailijakin.
Kirjat eivät kai myy ilman hälyä ja humua, ja siksi niitäkin ehkä sittenkin
tarvitaan. Ja tottakai: on myös esilläoloa, joka perustuu hyvään ja syvään, rakkauteen tai ainakin aitoon lämpöön. Esillenostamista, jonka motiivit perustuvat aidosti rakkauteen kirjallisuutta kohtaan.
Utopistinen ihannemaailmani olisi kai sellainen, jossa
taiteen tekeminen olisi riippumatonta sen markkina-arvosta (ja ehkä myös
taiteilijan julkisuudesta) mutta jossa taiteilijatkin tulisivat silti jotenkin
merkillisesti toimeen. Taiteen ja luomisen pyhällä hengellä ehkä? Eihän
sellaista tietenkään ole, tai on mutta ei sillä elä, sen jopa kaltaiseni idealistinen haihattelija joutuu
valitettavasti myöntämään. Myös taideteos on maailmassamme väistämättä
eräänlainen tuote, jonka on oltava ostettavaksi
riittävän "hyvä". Taide ei ole ulkopuolisista tahdoista riippumatonta, vaan osa
sitä samaa markkinoiden maailmaa jonka ympäröiminä kaiken aikaa elämämme. Silti
se on ytimeltään jotakin aivan muuta kuin ”tuote”. Se on henkeä, sittenkin. Rakkautta.
Voi, ajatus eksyy. Se, mistä nyt halusin kirjoittaa, ovat
oikeastaan palkinnot. Se, etten ehkä koskaan ole ollut varma niiden
tarkoituksenmukaisuudesta. Mutta huomaattehan: sanon tarkoituksenmukaisuudesta, en
tarpeellisuudesta. Ja kysymykseni tarkoituksenmukaisuudesta sivuaa ehkä
lähinnä sitä, että kun palkinto osuu aina vain yhden teoksen kohdalle, liian monta teosta jää toisaalta aina
ilman. Tiedämme, että palkinnoissa on kyse paitsi teoksen ansioista, myös onnesta ja
sattumanvaraisuudesta, toisinaan ehkä myös tietystä ajankohtaisuudesta ja/tai
muusta sopivuudesta meneillään olevaan hetkeen. Ehkä hämmentyneisyyteni johtuukin ennen kaikkea siitä, että palkinnot tavoittavat liian harvoja ja usein myös aivan liian sattumanvaraisin perustein. Tämä EI merkitse sitä, että voittajat olisivat vääriä, vaan juuri sitä mitä sanon: hankaluutta, jota koko asiaan väistämättä liittyy. Ja niin, ehkä minun
on myös ylipäätään vaikeaa käsittää taiteen kilpailuttamista. Tottakai
(minustakin) on kirjoja jotka ovat toisia ”parempia”, mutta paremmuus on aina, poikkeuksetta,
arvioijan subjektiivinen käsitys.
Se, että kirjat ja kirjallisuus saavat palkintohumussa
osakseen ansaittua huomiota, on tietenkin hyvä asia. Palkintoehdokkuus ja/tai
palkinto tuo teokselle usein myös lisää lukijoita, mikä sekin on vain ja ainoastaan myönteistä. Itse olen yleensä uppiniskaisen
halukas lukemaan vain sitä mitä tahdon, palkinnoista piittamatta, mutta olen
minäkin kohdannut palkintojen myötä muutamia antoisia ja houkuttelevia
teoksia (kuten juuri Filanderin teoksen). Hyvää, suorastaan riemullista, on
myös se, että palkinto antaa kirjailijalle parhaimmillaan taloudellisen
mahdollisuuden keskittyä kirjoittamiseen ainakin hetkeksi. Kirjoitusrauha onkin sitten ehkä
kysymys erikseen.
Palkintojen surullinen puoli on siis kai lähinnä juuri se, että palkinnon voi
saada vain yksi – vain yksi, vaikka sen ansaitsisi ehkä hyvinkin moni. Mutta onneksi,
kuten Filander sanoo, me olemme taiteilijan palkinto. Muistakaamme tämä. Olemme arvokkaita,
olkaamme siis arvomme arvoisia. Hengittäkäämme kirjailijoiden sanoja,
antakaamme niille aikaamme ja myös itsemme. Teokset hengittävät siitä, että ne
luetaan. Hyvät teokset ansaitsevat aina sen, että me annamme niille
mahdollisuuden hengittää niin kuin ne antavat sen meille. Suurin osa hyvistä
kirjoista jää aina palkitsematta – muuten kuin lukijansa onnellisessa,
elämyksen kokeneessa mielessä. Ja kyllä, lopulta ja pohjimmiltaan juuri ihmisen mielessä, sen loputtomissa syvyyksissä, on myös taiteen tekemisen ja kokemisen ydin.
Kirjallisuus on aina suurempaa kuin palkinnot. Palkinnot myös unohtuvat, mutta kirjat toivottavasti eivät. Tämä ei kuitenkaan merkitse sitä, etteikö palkittuja sopisi juhlia. Kyllä sopii ja pitääkin. Jokainen palkinnon saanut on palkintonsa ja juhlansa ansainnut, sillä kyse on aina myös siitä, että teos on palkitsemisen arvoinen.
Kirjallisuus on aina suurempaa kuin palkinnot. Palkinnot myös unohtuvat, mutta kirjat toivottavasti eivät. Tämä ei kuitenkaan merkitse sitä, etteikö palkittuja sopisi juhlia. Kyllä sopii ja pitääkin. Jokainen palkinnon saanut on palkintonsa ja juhlansa ansainnut, sillä kyse on aina myös siitä, että teos on palkitsemisen arvoinen.
Niinpä minäkin kohotan maljan kaikille palkituille teoksille
ja kirjoittajille niiden takana. Kohotan sen myös niille, jotka kohoavat
ehdokkaiksi mutta eivät voita. Niillekin, jotka eivät yllä ehdokkaiksi vaikka
ovat hyviä ja tärkeitä. Ja niille, joita vasta kirjoitetaan. Minun maljani
kiittää kaikkia mieltämme avartavia kirjoja, niitä jotka on kirjoitettu eilen
tai tänään tai huomenna ja jotka saavat palkinnon tai jäävät sellaista ilman.
Kohotan maljani elämyksille joita ne ovat, sanataiteen rikkaudelle ja inhimillisen
luomiskyvyn voimalle, sille kuinka sanat syleilevät mieltä, hellivät,
ravistelevatkin. Ja niin, minä kohotan tämän maljan joka päivä, sillä
jokainen päivä on maljan päivä: sanojen päivä ja elämysten. Minun maljani on
täytetty rakkaudella ja sydämen lämmöllä, lempeällä uteliaisuudella ja opinhalulla, hurmioituneilla
tunteilla ja kenties myös ripauksella tutkivia katseita – se on höyryävä
sekoitus hehkuvaa juomaa, joka saa humaltumaan kirjallisuuden elinvoimasta
päivä toisensa jälkeen.
Lopuksi siteeraan vielä Filanderia: ”Rakastakaamme niitä siellä, missä se on tärkeintä: vasten omaatuntoa ja
yksinoloa.” Rakastakaamme niitä, teoksia, puhtaasti rakkaudesta. Tähän minä
en voi lisätä enää mitään.
Kirjoituksessasi on niin tyylikäs jollakin tavoin södergranilainen tuulahdus. Siinä on lepopaikka, ihanaa hitautta kaiken kiireisen keskellä.
VastaaPoistaOikeastaan olen itse kiinnostuneempi kirjallisuuspalkintojen ympärillä käydystä keskustelusta kuin siitä, kuka palkinnon saa. Tosin iloitsin kyllä kovasti, kun Statovci sai HS:n esikoispalkinnon. Jotain ummehtunutta liittyy kuitenkin Finlandia-palkintoon. Tänä vuonna se herättää erityisen vähän tunteita.
Kiitos kommentistasi Omppu, mieleni ilahtui tuosta tuulahduksen ajatuksesta ja ihanasta hitaudesta :) Ja tiedätkö, tulitkin mieleeni, kun Statovci voitti tuon esikoiskirjapalkinnon - muistan, että koit hänen teoksensa hienoksi ja ansioituneeksi, ja sitä se varmasti onkin. Minäkin olen Statovcin puolesta iloinen, uskon että hän on kirjoittanut hyvän kirjan. Kaikki voittajateokset ja myös ehdokkaat ovat uskoakseni jollakin tavalla ansioituneita, vaikka läheskään kaikista en lukemattomuuteni vuoksi voi sanoa omakohtaista mielipidettäni - en ainakaan toistaiseksi myöskään tästä.
PoistaViime vuonna olin iloinen sekä Filanderin että Pelon voitoista: Filander on nuori mies, jolla tuntuu olevan aito kirjoittamisen palo vailla halua humuun, ja Pelon teos on upea, koskettava ja hengittävä elämys. Tänä vuonna olen iloinen erityisesti siitä, että Kähkösen Graniittimies on Finlandia-ehdokkaana, ja myös Kultarinnan ehdokkuudet ilahduttavat, vaikka se yhä odottaakin vuoroaan enkä siis tiedä siitä vielä juuri mitään. Palkitut ansaitsevat kyllä palkintonsa ja ehdokkaat ehdokkuutensa. Suren vain sitä, että palkintohumun jalkoihin jää aina niin paljon: sekä toisia hyviä teoksia että myös kirjallisuuden syvyyttä.
Se, että kirjallisuuspalkintojen ympärille rakentuu aina myös keskustelua ja että kirjallisuus saa niiden kautta lisää näkyvyyttä, on tietenkin tervetullutta. Toivokaamme kirjallisuudelle sekä runsaasti hiljaisten lukuhetkien äänetöntä ihastusta että rikkaita, täyteläisiä keskusteluita!
Oih, ehdin lennähtää blogiisi vasta näin yömyöhään, lukemaan innostavan kirjoituksesi ja nostamaan maljan hyvälle kirjallisuudelle: Kippis ja skool ! <3
VastaaPoistaMiten paljon enemmän meidän pitäisikin nostaa maljoja kirjallisuuden puolesta, ihan joka päivä, niin kuin tekstissäsi sanot. Vaikka kirjallisuus voi Suomessa vielä hyvin, tulevaisuus pelottaa: 11 prosentin lasku vuosittaisessa kirjamyynnissä on paljon, vaikka lama-aikaa elämmekin. Miten kauan kustannustoiminta jatkuu, jos se lopulta on hyvän tahdon ja kulttuurisen kiinnostuksen varassa... Elämme vielä kirjallisuuden kulta-aikaa, joten nauttikaamme ja pitäkäämme kirjallisuuden lippu korkealla !
Kiitos hienosta tekstistäsi! :)
Kiitos kommentistasi Kaisa Reetta! Ja kyllä, kippis ja skool, joka päivä <3
PoistaNiin, pelkän hyvän tahdon varassa ei kustannustoimintakaan pyöri. Taiteen ja rahan yhteydessä on jotakin hyvin surullista, mutta selvää on ettei mikään tässä maailmassa pelkällä pyhällä hengellä toimi. Jotenkin kai silti tahtoisin, että mahdoton maailma olisi mahdollinen... Tai ainakin, että kirjallisuus kukoistaisi aina ja ikuisesti.
Haaveilkaamme, lukekaamme ja kohotelkaamme näitä hehkuvia maljojamme!
Katja, hieno ja jotenkin tarpeellinen teksit, että muistaisimme oleellisen. Siis tarkoitan nyt tätä sinun tekstiäsi, että Filanderin kirjoitusta, jonka linkin minäkin löysin Kaisa Reetan blogista. Olin aivan myyty tavalle, miten Filander kuvasi mielipidettään.
VastaaPoistaJa yhdyn Omppuun eli jotain södergranilaisuutta tässä nyt on ...<3
Kiitos kommentistasi Leena! Filanderin kirjoitus on todella tärkeä ja hieno, muistuttaa meitä siitä mikä on taiteen kokemisen ydin: hiljainen, mutta palava rakastaminen.
PoistaJa oi, Södergran on niin ihana! Ihanaa kuulla että tässäkin kenties on hänestä hitunen - sellaisesta ajatuksesta ei voi kuin suuresti, suuresti ilahtua :) Ja kas, kuinka ollakaan, olenkin taas lukenut hänen runojaan <3
Hieno kirjoitus! Filanderin sanat ovat puhutelleet minuakin; niin itse esikoisrunoteos kuin viime- ja tämänvuotinen palkintopuhe/palkintovuoden tilinpäätös. Jotenkin hämmentävää, että on olemassa sellasia herkkiä, viisaita nuoria miehiä kuin Filander ja niin ikään koskettavasti palkinnon saatuaan puhunut Statovci (toiv. meni nimi oikein!), jotka eivät mene virran mukana. Hämmentävää ja hienoa.
VastaaPoistaKiitos kommentistasi Maria! Ja niin, miten ihanan hämmentävää onkaan että on tällaisia herkkyydessään viisaita nuorukaisia, joissa tuntuu olevan sellaista aitoa, syvää runoilijuutta jonka voima on tietynlaisessa painavassa hiljaisuudessa, sen ravitsevassa hapessa. Ja kyllä, koskettavasti puhui myös Statovci!
PoistaTunnustelen parhaillaan tuota Filanderin valkeaa myrskyä - se tuulahtelee niin, että se on otettava vastaan erityisen hitaasti ja henkäyksiä kuunnellen...