Syksy tuntuu nyt tahtovan runoja. Se puhaltaa minuun
runotuulta, saa valitsemaan luettavakseni Aleksis Kiven, Edith Södergranin ja nuoren Aino Kallaksen runoja, ehkäpä vielä jonkun muunkin... Tämä nyt lukemani Claes Anderssonin kokoelma Syksyni
sumuissa rakastan sinua (2013) on hiljakseen kuiskutellut minulle jo ilmestymisestään
asti, kutsunut kohti syksyisiä sumujaan, mutta oikeaa hetkeä ja tuulta ei vain ole tullut ennen kuin nyt, kun Ullan talvihaaste ihanasti muistutti, että
tämä on yhä kokematta. Haasteen lempeä sysäys johdatteli siis lopultakin kohti oikeaa
hetkeä...
Ja niin – tämä syksy tuntuu keräävän lähelleen paitsi
runoja myös ihmeen kauniita nimiä: Tähtikirkas, lumivalkea ja nyt tämä, Syksyni sumuissa rakastan sinua. Miten kaunis se on myös ruotsiksi: Jag älskar dig med mina höstliga dimmor. Syksy, sumu, sinä, rakkaus, tämä kaikki. Nimi niin
täysi, kuin kokonainen runo jo.
Kokoelmassa on viisi osaa: Erityinen päivä, Mitä näyttöruudun takana tapahtuu, Pimeässä yössä, Unia ja Kahdeksan runoa rakkaudesta. Ja aivan ensimmäiseksi, kuin alkulauseena, on runo muuton odottelemisesta. Se alkaa:
Kokoelmassa on viisi osaa: Erityinen päivä, Mitä näyttöruudun takana tapahtuu, Pimeässä yössä, Unia ja Kahdeksan runoa rakkaudesta. Ja aivan ensimmäiseksi, kuin alkulauseena, on runo muuton odottelemisesta. Se alkaa:
”Ennen muuttoa kirjaa ylös kaikki minkä keräsit ja
inventoi kiinteä ja irtain tavara
Vuode, pöytä, tuolit, matot, huonekasvit ja
unet jotka ahdetaan laatikoihisi
Kirjapinot lattialla ja kellarissa, käsikirjoitukset
vuoteesi alla”
Runosta huokuu muutoista suurin, lopullisin, arvaamattomin:
se joka jokaisella on edessä aikanaan. Myöhemminkin kokoelma viipyilee
vanhuudessa ja kysyy paikoin myös kuolemasta, mutta tietyn kaihon ja
taaksekatsomisen rinnalla kulkee kuitenkin myös meneillään oleva hetki, kyky
nähdä juuri siihen. Runossa (pikkusiskolleni) runon minä sanoo:
”Sinulle joka et voi olla täällä haluan kuvailla
kuinka vesi nauraa lasten käsissä
(kuin vesi kutiaisi helposti)
Mitään ei tapahdu kun kaikki jatkuu eikä
aikaa ole eikä odotusta
(siksi että aika on läsnäoloa)”
Kuuletko sen? Kuinka vesi nauraa lasten käsissä? Miten
kaunista se on, täynnä kesää ja valoa ja hymyä, auringon leikkiä ilakoivilla
pisaroilla... Entä sen, kuinka aika on läsnäoloa? Hiljaisuutta, pysähtymistä. Ja näin sanotaan runossa (toivo ja epätoivo):
”Mies joka tietää kuolevansa hyväilee naista jota rakastaa
ja tuntee että hänet hyväksytään
En soisi tämän päättyvän, hän ajattelee”
Sitäkö juuri se on: Toivoa ja epätoivoa. Riemua rakastamisesta. Surua siitä että
kaikki joskus väistämättä päättyy. Ja millaista olisi jos ei olisi koskaan
saanut rakastaa niin kuin on käynyt miehelle eräässä kahdeksasta rakkauden runoista:
”Tapasin taannoin miehen joka ei ollut ikinä rakastanut
ja oli täysin rauhallinen
Hän ei tiennyt mitään mielettömästä ilosta”
Entä miltä tuntuu kun (kesä on ohi):
”Kesä on ohi, sydän on kohmeessa
ja temppuilee
Muistelen sitä mitä en ole vielä unohtanut
Kutakin ikääni: kolmivuotiasta, tai rakastuneen viattomuutta,
aviomiestä ja tuoretta isää
Olen oma isäni ja poikani ja tyttäreni, oma
isänisäni ja isänäitini”
Niin, ajattelen sitäkin, miten lukisin nämä runot jos
olisi kaksi kertaa vanhempi kuin olen. Sitä, saanko olla olemassa kun olen.
Saanko tuntea tämän kaiken, sydämen kohmeen ja rakkauden syksyn sumussa.
Toivon, että saan.
Ja tietenkin muistelen näitä lukiessani myös hetki sitten lukemaani Södergrania, nuoruuden tunnetta. Ajattelen sitä, kuinka tämä runokokemus on sille kuin vastakohta mutta sittenkin niin samaa ihmisyyttä. Kuinka ihmeellinen on ihmisen elämä, arvaamatonkin. Kuinka Södergran jäi ikuisesti nuoreksi mutta ihmiselle kuuluisi kuitenkin myös vanhuus.
Ja tietenkin muistelen näitä lukiessani myös hetki sitten lukemaani Södergrania, nuoruuden tunnetta. Ajattelen sitä, kuinka tämä runokokemus on sille kuin vastakohta mutta sittenkin niin samaa ihmisyyttä. Kuinka ihmeellinen on ihmisen elämä, arvaamatonkin. Kuinka Södergran jäi ikuisesti nuoreksi mutta ihmiselle kuuluisi kuitenkin myös vanhuus.
Ja minä luen runoa (linnununia), ehkä ajattelen lukiessani niin kuin Andersson:
”Unet kuuluvat elämään mutta ovatko ne myös osa meitä
kun olemme palaneet tuhkaksi ja muuttuneet
maaksi?
Jäävätkö unet jälkeemme savuun ja tuhkaan?”
Ovatko ne, jäävätkö? Mitä tapahtuu ihmisen unille, kun
ihmisestä itsestään tulee maata ja tuhkaa? Kohoavatko unet ilmaan kuten savu,
painuvatko maahan niin kuin multa ja tuhka? Ehkä ajattelisin, että ne liitävät,
lentävät, jatkavat matkaansa kohti jotakin tietämätöntä... Että unet kuuluvat sielujen vapauteen. Mutta on vain tämä tunne, tietoa ei.
Kokoelman runoissa tuntuu puhuvan myös tietty
henkilökohtainen tilinteko, ja mikäpä olisikaan yleisempää kuin yksityinen?
Mikä puhuttelisi enemmän kuin toisen ihmisen aito kokemus, se että antaa
toiselle omasta ihmisyydestään? Andersson ei kuitenkaan unohdu ”vain” ihmisen
yksityisten elämäntuntojen kaihoisaan tarkasteluun, vaan mahduttaa kokoelmaansa myös raskaita kuvia ihmismielen käsittämättömästä rumuudesta ja
julmuudesta. Ehkäpä syksyn sumuisuus viittaakin myös johonkin muuhun kuin kuluvaan
aikaan – ehkä se, sumu, on myös kuva ihmisen kyvyttömyydestä nähdä?
Lukiessani minä hetkittäin myös hätkähtelin, tunsin ehkä
jotakin epämukavuuden kaltaista. Mutta eikö taiteen äärellä ole toisinaan
tarkoituksenmukaistakin tuntea myös epämukavuutta? Eikö taiteen tehtävänä olekin
näyttää meille myös sitä mitä emme ehkä tahtoisi tai osaa nähdä? Kaikki mitä
ihmismieli kantaa ei valitettavasti ole kaunista, vaikka ainakin itse kai
tahtoisin kyetä uskomaan ihmisen hyvyyteen. Siihen, ettei kukaan koskaan tappaisi
toista. Ei unohtaisi kärsivää. Siihen, että ihminen ymmärtäisi.
Kokoelman monista puhuttelevista runoista valikoitui minulle kaksi, joista
pidin erityisen paljon. Molemmat runot kuuluvat kokoelmaan viimeiseen osaan, Kahdeksaan runoon rakkaudesta.
Toinen runoista alkaa:
”Hänen nimensä on Siiri Wilhelmiina ja hän on kuusivuotias
Hän on poikani tytär, minä olen siis hänen isoisänsä
Hän on minua vahvempi”
Ja toinen päättyy:
”Missä ikinä oletkin, rakas, et enää ikinä ole siellä missä et ole”
Niin paljon mahtuu rakkauteen. Niin suurta on
rakastaminen. Ja niin, Andersson kirjoittaa runoihinsa syvyyttä, mutta kuljettaa
tietyn kaihon rinnalla myös arjen jokapäiväistä kauneutta ja kujeiluakin.
Rakkaus on myös Pirkka-kahvissa ja kanelipullassa, motorisoidussa vuoteessa. Ja runossa (leikitäänkö yhdessä) minä kysyy:
”Leikitäänkö hetki yhdessä ennen kuin
kuollaan”
Ehkä elämä onkin lopulta juuri leikki. Ja ehkäpä niin lohdullisen totta on
tämäkin, ajatus runosta (onnellinen ihminen):
”Ihminen ei tarvitse paljonkaan ollakseen onnellinen,
vain vähän tuuria”
Niin: vain vähän tuuria, riemun siitä että ei kuollut vielä
tänään.
********************
Claes Andersson: Syksyni sumuissa rakastan sinua. Runoja,
76 s. Ruotsinkielinen alkuteos Jag älskar dig med mina höstliga dimmor. Suomentanut
Jyrki Kiiskinen. WSOY 2013.
On taas niin hienoa, että ihan sanaton olen. Sinulla on kirjoittamisentaito valtavankokoisella k:lla.
VastaaPoistaOmppu, minä olen sanaton sinun kommenttisi luettuani. Tuntuu, että en pysty vastaamaan siihen niin kauniisti kuin tahtoisin, kertomaan kuinka sanoillasi minua ilahdutit. Siksi minä sanon vain: Kiitos <3
PoistaKiitos ihastuttavasta, rauhoittavasta runohetkestä, Katja! <3
VastaaPoistaKiitos ihanasta, rauhoittavasta kommentistasi Kaisa Reetta <3 Ehkäpä runot ovatkin usein juuri sitä, hyvää tekevää rauhaa.
Poista