John William Waterhouse: Sweet Summer, 1912.
***
Sinä se olet. Pöly ylläsi melkein
näkymätöntä, aika katoaa keveänä tomuna mekon helmaan. Kuljetan sormenpäitä
pitkin hopeaista kehystä, sen ruusukulmia, ja muistan miten valitsit juuri sen,
miten tärkeitä hopea ja ruusut sinulle olivat, ja silitän lasin sileää,
kiiltävää pintaa.
Olen harkinnut
uskaliasta askelta. Olen harkinnut sitä kauan. En ole taipuvainen
harkitsemattomuuteen tai jos joskus olen, niin kuin olen, se on yleensä
erehdys, olen ehkä vahingossa joku muu. Ja kuitenkin: on asioita, joita ei voi
harkita loppuun ennen kuin ne ovat jo tapahtuneet, ja silloin on tietenkin
myöhäistä enää harkita, täytyy vain kohdata se mitä siitä seuraa.
Värejä ei ole ja on. On lakanoiden valkeus
ja hiusten tummuus tyynyä vasten, iho jolla kuin yhä viipyy kosketusten lämpö
vaikka sen alla sinua palelee jo. On päättyvän kesän haikeus, kaikki se mitä
tapahtui ja mitä ei, on hetki jona hän kysyi saanko ja sinä sanoit että saat,
ja on yö jona sinä katselit itseäsi hänen silmillään ja ajattelit miten hän oli
sanonut että valokuva kantaa mennyttä, se vangitsee hetkiä.
En tiedä. Tiedän
harvoin. Ehkä kuitenkin toisinaan. Ja nyt luulen, että joskus on ylitettävä
kynnyksiä ihan vain siksi, että tuntisi kuinka korkeita ne ovat, kompastuuko.
Jollei ylitä, tai yritä ylittää, ei koskaan saa sitä tietää. Sitä, pysyykö
pystyssä.
Onko eri asia
kirjoittaa kuin kirjoittaa? Sitä(kin) kai tavallaan kysyn. Ja vastaan: kyllä ja
ei. On niin monia kysymyksiä, joihin on niin monia vastauksia. Ehkä sen
pitääkin mennä juuri niin. Mutta: ehkä on sanoja, jotka ovat haavoittuvaisempia
kuin toiset. Vai onko siinä kyse sanoista?
Ehkä se kaikki, sävyjen kirjo, näkyy sinussa
valon ja varjon vastakohtina, siinä miten hän on etsinyt valon ja kontrastin
oikeaa määrää ja lopulta löytänyt, tai sitten minun silmäni vain heijastavat
sen siihen, sinuun, hetkeen, katseeseen joka sinut kameran takana rajaa.
Mustavalkoinen valokuva oli hänestä ainoa oikea, niinkin hän sanoi, eikö niin,
ja korjasi peitteen reunaa paremmin, hiuksia, antoi kevyen suukon.
Häivyttäessään värit se keskittyy olennaiseen, valoon ja varjoon, väreistä
tulee liikaa hälyä koska ne keräävät huomion itseensä. Hänen äänensä, niin
kaukana ja niin lähellä.
Miltä tuntuu siteerata
omia sanojaan? Lainata niitä niin kuin ne olisivat jonkun muun eikä kuitenkaan ihan niin,
sillä eivät ne ole, eivät tietenkään. Niitä ei voi katsoa ulkopuolelta, koska
niissä on vain sisällä. Sanotaan, että omalle tekstilleen on sokea. Ehkä niin.
Ehkä omia sanojaan ei voi nähdä, koska ne tuntee. Koska on kulkenut niiden
kanssa sen matkan, jota niistä rakentuvan kertomuksen kirjoittaminen on
merkinnyt.
Niin, miltä se
tuntuu, siteeraaminen? Kummalliselta, kai. Vähän pelottavaltakin. Entä huomiohakuiselta?
Ei, sitä en tunnista, tämä on ennen kaikkea tunnustelua, jonkinlainen koe,
minulle. Jännittää kyllä. Tuntuu ehkä myös hurjalta, hieman. Ehkä rohkealtakin.
Siltä, että ylitän rajan, jonka yli en toistaiseksi täällä ole mennyt. Ehkä tuntuu myös
vähän harkitsemattomalta, sittenkin. Jälkeenpäin olen luultavasti itsekriittinen.
(Ehkä tarvitsen myöhemmin illalla lasillisen viiniä?) Kuitenkin tämä tuntuu nyt
myös jotenkin tarpeelliselta. Haluan tutkia, tunnustella, miltä tuntuu altistaa
sanani (vai itseni?) ihmisten katseille ja samalla väistämättömälle
haavoittuvuudelle. Haluan olla itselleni koehenkilö. Olenko itselleni julma?
Ehkä. Tai ehkä en.
Ja sinä, lasin takana ja ajan, etkä missään
minulta pois. Poskesi lasia vasten on viileä mutta tiedän että oikeasti se on
lämmin, kevyesti punertunut niin kuin juuri toiseen ihmiseen yhtyneen posket
ovat tai ihmisen, joka tietää olevansa toisen katseen alla. Mietin, mitä mahdat
ajatella minusta, joka sinua katson.
Luultavasti kaikki
(häpeä ja/tai ehkä myös jonkinlainen kevyt hurma) tuntuu eniten jälkeen päin, siellä
harkitsemisen tuolla puolen, sitten kun on jo mahdotonta perääntyä. Juuri nyt
ei ehkä sittenkään tunnu kovin paljon miltään. Nyt tämä on vasta leikkiä, ei
totta vielä, tämä kirjoitus on vasta rakenteilla, mahdollisuus. Otanko
ehkä kirjoitukseni myöhemmin pois? Kadunko, jos ja kun todella julkaisen tämän? En tiedä. En usko. Tai ehkä, sittenkin. Mutta jos, niin muistutan itseäni siitä, että kun askeleen astuu, sitä
on turha enää murehtia. Jotakin se opettaa, joka tapauksessa.
(Kuitenkin, kun
vielä ennen julkaisemista luen kirjoitustani läpi, minussa vapisee. Meneekö
minulta yöunet, jos julkaisen tämän? Ehkä. Yöllä se selviää. Yöuneni on
häpeälle herkkää. Mistä häpeä tulee? Siitäkö, mitä toiset ajattelevat? Onko
sillä väliä, sillä mitä toiset ajattelevat? Kyllä ja ei. Häpeä, kasvojen
menettämisen pelko, on inhimillistä. Ehkä se on välttämätöntäkin: jos ihminen
ei tuntisi häpeää, hän olisi häpeämätön. Mutta häpeä ei saa estää liikaa,
eihän. Se ei saa hallita, kahlita. Jos haluaa kirjoittaa myös toisille, on
potkittava häpeää pois. Ja toisaalta: oikeastaan en sittenkään tiedä, onko
lopulta kysymys häpeästä vai sittenkin vain rajan ylittämiseen väistämättä
liittyvästä epävarmuudesta. Lakkaan vapisemasta, ainakin toistaiseksi.)
Ja tämä kirja, sinun. Unenvärinen, unen
kukkien, niin sinä silloin ajattelit, eikö niin, katselit sinisiä kansia,
punaisia ruusuja. Hentoa pölyä on kirjankin yllä, ja kun puhallan kevyesti,
näen miten aika leijuu. Sellaistako se on, aika, tavoittaa tomuineen myös
lukitut laatikot.
Mitä nämä siteeramani
sanat kertovat toisille kirjoittamisestani, minusta kirjoittajana, minusta? Sitä
en tietenkään voi tietää. En ole toinen, olen minä.
Ehkä on niinkin,
että tämä koe alkaa oikeastaan vasta sitten kun painan julkaisunappia. Tämä,
tämän kirjoituksen kirjoittaminen, ei oikeastaan vielä altista minua mihinkään.
Niin kauan kuin vasta kirjoitan tätä, olen turvassa. Mitään ei ole vielä tapahtunut.
Olen vasta leikkinyt mahdollisuudella. Ajatuksella siitä, että sinä luet
romaanikäsikirjoitukseni alun.
Ja minäkö tämän siis avaan, kaikkien näiden
vuosien jälkeen, sinun kirjasi. Minä, niin. Tunnustelen käsissäni vielä tyhjien
sivujen painoa, avaan sitten kannen ja kuulen miten sidos hieman narahtaa,
miten kynän hiljainen liike kahahtaa paperiin kun kirjoitan ensimmäiset
kappaleet. Tiedäthän: tulee hetkiä, joina kertomuksia suljetaan salaisuuksiksi
piironginlaatikkoon, ja toisia, joina kauan suljettuina olleet laatikot lopulta
avataan, kirjoitetaan kertomukset tyhjinä odottaviin unenvärisiin kirjoihin.
***
Kursivoidut
katkelmat ovat romaanikäsikirjoitukseni tämänhetkinen alku. Sen, joka on eniten
”valmis”. Joka on menneenä vuotena matkannut maailman tuulissa, kohdannut viisi
eitä. Nyt käsikirjoitus on toistaiseksi levännyt, enkä vielä tiedä mitä sille
teen vai teenkö. Tämän kuitenkin teen. Vapisen, taas, ja sydän hakkaa, mutta teen.
Itsensä siteeraaminen on hiukan jännittävää, sillä siinä tuntuu vertaavan omia sanojaan maailman mahtihenkilöiden ja viisaiden ajatuksiin. Mutta voivat omatkin ajatukset olla sitaattien arvoisia, vaikkei itse olisikaan tehnyt mitään merkittävää ja vaikuttanut maailmaan. Minusta kirjoituksesi, varsinkin toinen sitaatti, kuulostivat kauniilta ja hetkessä viipyileviltä. Tsemppiä! <3
VastaaPoistaJuu, heh, parasta pysyä oikeassa mittakaavassa vaan ja vältellä kaikenlaisia vertauksia maailman viisaisiin :) Tuntui kyllä vähän jännältä tämä pieni ihmiskoe, mutta näköjään koehenkilö on pienen sydämentykytyshetken jälkeen suht hyvissä ruumiin ja sielun voimissa :) Lämpöiset kiitokset kauniista kommentistasi Pearl Clover <3
PoistaKiva kuulla sinun kuulumisia. Kannustan kirjoittamaan, kun siihen on innostus, sillä yks kaks voi olla tilanne, että ei siihen pysty enää.
VastaaPoistaHäpeä on sellainen sana ja tunne, jota moni on oppinut kantamaan mukanaan. Hävetään monia asioita. Kun luen amerikkalaisia kirjoja versus suomalaisia kirjoja, on niissä iso ero. Blogista löytyy viime vuodelta ainakin yksi slummissa kasvaneen Angie Thomasin esikoisteos Viha jonka kylvät ja siinäkin perusvire on toiveikas ja elämännälkäinen.
Kannustan kirjoittamaan Katja <3
Kiitos Mai kommentistasi ja kannustuksesta <3 Kirjoittaminen on kyllä ihana asia, vaalimisen arvoinen.
PoistaTuo häpeä on kumma juttu. Eikä toisaalta mikään kumma kumminkaan. Monella tavallahan siihen kasvetaan, ja hyvin monenlaisia asioita tosiaan hävetään. Kamalaa on, jos häpeä on niin suurta, että se vie toiveikkuuden ja elämänilon. Niin isoksi ei häpeä saisi kenenkään kohdalla kasvaa.
Tuo kirjoittamiseen liittyvä häpeä tulee ehkä juuri tietystä rajan ylittämisestä, ja ehkä se on tosiaan lopulta vain hämmennystä, epävarmuutta, epämukavuutta... Oman tekstin altistaminen toisten katseille on monelle kirjoittajalle vähän herkkä paikka. Toisaalta se on monesti juuri sitä, mitä haluaa tehdä. Kirjoittajien ikuisia ristiriitaisuuksia :)
Kiitos vielä sinulle <3
Kirjoitat kauniisti, Katja. Katkelmissa on haikea, vähän pelottavakin tunnelma. Se vähän kalmainen tunnelma tulee kaikesta tuosta ajan kulumisesta ja siitä, että tuntuu kuin ”sinä” olisi olemassa vain siellä lasin takana, viileänä... ja on ollut tai on vieläkin kertojan ”katseen alla”, se on aina tavalla tai toisella pulssia nostattavaa ihmiselle, niin kuin nuo punertuneet posketkin vihjaavat.
VastaaPoistaHyvää kirjoitusvirettä 💜
Maria, kiitos, arvostan suuresti kommenttiasi ja sitä, että avaat kokemustasi tekstini äärellä <3 On ihan hirmuisen hienoa ja kiinnostavaa kuulla, miten tätä pientä alkuani tulkitset. En osannut odottaakaan, että saisin tällaisen tulkitsevan kommentin, ja olen siksi todella ilahtunut. Ehkäpä en nyt kommentoi ajatuksiasi enempää, mutta jään niitä tosiaankin lämmöllä ja mielenkiinnolla mietiskelemään :)
PoistaLämmin kiitos vielä <3
Voi Katja, olit rohkea painaessasi julkaise-nappulaa, en tiedä, pystyisinkö itse koskaan moiseen! <3
VastaaPoistaTekstisi on niin herkkää, ajatonta, lyyristä... Kuin aamun auringossa kimmeltävää kastetta.
Kiitos, että jaoit muutamia otteita romaanikäsikirjoituksestasi!
Toivotan sinulle suotuisia kirjoitustuulia, Katja!
<3
Mjaah... rohkea tai sitten ihan vaan höpsö. Kyllähän tuo vähän tärisytti, ja etenkin julkaisunapin painamisen jälkeen, mutta hengissä ollaan ja maailmakin on näköjään edelleen pystyssä :)
PoistaLämmin kiitos kommentistasi ja kauniista sanoistasi, joilla tekstiäni hellittelet <3
Minua sinun kirjoittamisesi, alku, jäi sillä tavalla kutsumaan ja kutittelemaan, että ihan hirmuisesti haluaisin lukea koko tarinan. Ja aivan hirmuisesti toivon, että siihen tulee vielä mahdollisuus. Katkelma antaa ounastella juuri sellaista kirjaa, jota rakastan.
VastaaPoistaPaula, lämmin kiitos kauniista kommentistasi. On ollut vähän vaikeita päiviä tässä, ja sanasi lämmittävät siksi erityisen paljon. On ihanaa ajatella, että haluaisit lukea koko tarinan, vaikka samalla ajatus tietysti vähän jännittääkin. Kiitos vielä sinulle sanojesi lämmöstä <3
Poista