Sanataide on mielikuvituksen vapautta,
oivaltamisen riemua,
omien kokemusten ja tunteiden ilmaisua.
Näin kirjoittaa Päivi Haanpää ja minä hihkaisen kyllä! Sanataide
on minusta yksi kauneimpia kielemme sanoja: se yhdistää toisiinsa sanat ja
taiteen, luo lempeänsuloisen liiton joka sallii ja mahdollistaa paljon. Siinä
ei ole rajoja vaan rajattomuutta. Myös sanataideohjaajan työ on tästä
näkökulmasta melkoisen kiehtovaa – erilaisten, erilaisia tekstejä kirjoittavien
kirjoittajien ohjaamista sanojen ja taiteen äärellä.
Tämän teos, hiljattain ilmestynyt Sanataideohjaajan
opas (2015), on
vastaus siihen tyhjiöön, joka suomalaisessa sanataideohjaajien työtä
käsittelevässä kirjallisuudessa on tähän asti ollut. Kuten teoksen kirjoittaja Päivi Haanpää sanoo,
kirjoittamisen oppaita on jo runsaastikin, mutta opettamisen näkökulmasta kirjoitettua
kirjallisuutta ei käytännössä juuri ole. Uskoisinkin, että hänen
teoksensa vastaa aitoon ja todelliseen tarpeeseen. Haanpää itse on työskennellyt sanataideohjaajana jo toistakymmentä
vuotta ja kirjoittanut oppaansa omien kokemustensa pohjalta, mikä näkyykin oppaassa vahvana asiantuntemuksena.
Itse olen
kirjoittamisen harrastajana ja opiskelijana pikemminkin sanataideoppilas kuin -ohjaaja,
mutta minua kiinnosti suuresti lukea myös tämä ohjaajan näkökulmasta
kirjoitettu opas. Omat opintonikin ovat toki siinä mielessä toisenlaiset kuin
varsinaiseen sanataideryhmään kuuluvalla, että opiskelen etäopintoina
ylhäisessä yksinäisyydessäni. Saan tehtävistäni myös numeerisia arvosanoja,
jotka eivät, kuten Haanpää huomauttaa, juuri kuulu sanataideryhmiin (yliopisto-opintoihin
ne sen sijaan luonnollisesti liittyvät). Yhteistäkin silti on – jo se, että
tehtävilläni on ohjaaja, joku joka ne muotoilee ja lukee. Ohjaaja antaa
tehtävistäni myös sanallista palautetta, purkaa kirjoittamaani huomioiksi,
kehittämisehdotuksiksi, kiitoksiksi. Johdatusjaksolla olin myös mukana
ryhmässä, jakson ajan hengitelleessä verkkoyhteisössä, joka – kuten asiaan kuuluu – toimi ohjaajan ohella
myös palautteenantajana.
Oli
mielenkiintoista kurkistaa pöydän tuolle puolen ja niihin maisemiin, joita
ohjaaja työssään katselee. Tämä antaa tiettyjä valmiuksia ja laajakatseisuutta
myös oppijan rooliin ja samalla mahdollisuuden tunnustella asioita
vaihtoehtoisesta näkökulmasta. Ja – kuten arvelin – opas antaa kyllä paljon
myös kirjoittamisen oppijalle, vaikka Haanpää onkin tarkoittanut sen ennen
kaikkea ohjaajille: Tämä kirja ei myöskään
ensisijaisesti palvele harrastajakirjoittajia, jotka haluavat oppia
kirjoittamaan paremmin. Huomio on muualla: ohjaajassa. Ohjaajan näkökulman
kautta myös oppija saa kuitenkin ajateltavaa ja pohdiskeltavaa.
Haanpää luo
teoksessaan katsauksen sanataiteen opettamisen historiaan (ja oi, pakko
hihkaista että mukana ovat myös Elisabeth Järnefeltin ja Minna Canthin
kirjalliset piirit), pohtii ohjaajan identiteettiä ja roolia, hahmottelee
opetuskokonaisuuksien kokoamista, käsittelee palautteenantoa ja viivähtää myös
ohjaajan omassa hyvinvoinnissa. Näistä aineksista rakentuu selkeä ja napakka
kokonaisuus ja uskoisin, että mukana ovat juuri ne keskeiset kohdat, jotka
sanataideohjaajan polkuja suunnittelevan tai sellaisena jo toimivan on hyvä
huomioida. Kuten Haanpää itsekin toteaa, oppaan ei kuitenkaan ole tarkoitus
olla tyhjentävä vaan ennen kaikkea keskustelua avaava. Lopussa on vielä harkittu
kirjallisuus- ja linkkilista, joka sisältää sanataideoppaita sekä
sanataidekoulujen www-osoitteita ja muita aiheeseen liittyviä
internetsivustoja.
Olen mm. ohjaajan
keskeisistä ominaisuuksista erittäin samaa mieltä kuin Haanpää. Esimerkiksi
nämä ajatukset allekirjoitan täysin: Minimivaatimus
on kiinnostus, rakkaus kirjallisuuteen. --- Hyvä ohjaaja ei tunne ja tyrkytä
vain omaa kirjoittamistapaansa. --- Hyvä ohjaaja on ainakin reilu, kannustava
ja kärsivällinen. --- Ohjaajalla on paljon valtaa. Se täytyy tiedostaa, ettei
ala käyttää valtaansa väärin. Yksi tärkeimmistä huomioista on myös tämä: Pelkkä negatiivisuus on tuhoisaa.
Opas ei ole
varsinainen harjoituskirja, ts. se ei tarjoile harjoitusvalikoimia
sanataidetunneille vietäviksi, mutta sen sijaan se antaa yleisluontoisia
vinkkejä ja ideoita ja auttaa hahmottamaan erilaisia harjoitustyyppejä
orientoivista harjoituksista teoriaharjoituksiin ja terapeuttiseen
harjoituksiin jne. Se tähdentää myös prosessin merkitystä kirjoittamaan
oppimisessa ja riemastunut allekirjoitteluni jatkuu:
Sanataideopetuksessa kiinnostuksen kohteena
on paitsi lopputulos myös prosessi. Joskus itse tekovaihe on arvokkaampi kuin
lopputulos.
ja
Olennaista on tunnistaa omalle
työskentelylle tyypillisiä piirteitä, niin vahvuuksia kuin ongelmakohtiakin.
Itsetuntemus on kirjoittajalle tärkeä työkalu.
Itsetuntemus on kirjoittajalle tärkeä työkalu.
Mielenkiintoista
muuten on, että sanataideohjaajalle ei Suomessa tällä hetkellä ole virallisia
pätevyysvaatimuksia. Osasyyksi tähän samoin kuin kirjoittajakoulutuksen
hitaaseen kehittymiseen Haanpää mainitsee sen yhä kummallisen itsepintaisen
käsityksen, että kirjoittaa osaa jollakin tavalla jokainen ja
erityislahjakkuudet heräävät kukoistukseensa omia aikojaan. Minäkin olen
tunnustanut aiemmin ristiriitaisen suhtautumiseni kirjoittajaopintoihin, mutta
uusien ajatusten ja kokemusten myötä olen yhä enemmän sitä mieltä, että
opinnoilla voi parhaimmillaan olla paljonkin annettavaa. Mikään oikotie onneen ne eivät ole, mutta opettavat kyllä kirjoittajalle (ja ehkäpä ohjaajallekin) monenlaista.
Niin, Sanataideohjaajan opas palvelee siis
ennen kaikkea aloittelevia ja miksei vähän kokeneempiakin sanataideohjaajia.
Sillä on kuitenkin annettavaa myös kirjoittajalle. Opas kantaa mukanaan mm.
hienoja kiteytyksiä, joista on iloa molemmille. Sellaisia kuten tämä:
On hyvä muistaa, että kirjoittajana
kasvaminen on myös ihmisenä kasvamista.
Kaikki taiteen tekeminen ja opiskelu on
myös omaksi itseksi kasvamista.
Paikoin sillä on sanottavaa
myös ihan vain lukijalle: on mielenkiintoista pysähtyä hetkeksi pohtimaan
esimerkiksi sitä, onko elämyshakuinen,
kielitietoinen, analyyttinen, samaistuva,
eskapistinen, tieto-orientoitunut vai genreorientoitunut
lukija – vai kenties jokin suloinen sekamelska.
Lopuksi
vielä yksi viisaus, joka on niin totta:
Kirjoittaminen, elämä ja oppiminen kulkevat
limittäin,
eikä aina voi olla varma, mistä kulloinkin
on kyse.
***************
Päivi
Haanpää: Sanataideohjaajan opas. 137 s. Avain 2015.
Kiitos
kustantajalle arvostelukappaleesta.
Mielenkiintoinen kirjoitus kirjasta, josta kirjoitettua arviota en olisi ilman sinua varmaankaan koskaan lukenut. Siispä kiitos! :) Minusta on aina yhtä mielenkiintoista lukea sinun kirjoittamisestasi, ja noista Elisabeth Järnefeltin ja Minna Canthin kirjallisista piireistä haluaisin myös tietää lisää - niiden kappaleiden vuoksi voisinkin kuvitella lainaavani tämän kirjan joskus kirjastosta.
VastaaPoistaOikeastaan tulin kuitenkin ennen kaikkea moikkaamaan! ♥ Olen ehtinyt viime viikkoina blogeihin tavattoman huonosti (ensin pitkän työrupeaman ja sitten koittaneen lomareissun vuoksi), mutta olen pistänyt merkille, että olet kirjoittanut vaikka mistä ihanasta. Palailen tänne pikkuhiljaa, sillä haluan lukea kaiken ja kommentoida ajatuksen kanssa. :)
Kaunista kevätviikkoa, ihana kirjasiskoni! ♥
Sara-siskoseni, kiitos kommentistasi ja ihanaa, että poikkesit ♥ Tervetuloa takaisin kotimaan vaihtelevaan kevääseen! Kamarini ovet ovat nekin sinulle aina auki, ilahtuvat aina kun niistä astut :)
PoistaJa oi kyllä, Elisabeth Järnefelt ja Minna Canth ovat aina yhtä kiehtovia - oi sitä aikaa ja oi näiden naisten ihanaa ihanuutta! Kovin paljon heistä ei toki tässä kerrota, mutta sen verran että uskollinen ihailija ilahtuu.
Kaunista viikkoa sinullekin - tänään on harmaata mutta jospa mielessä silti pilkehtii valo ♥
Kiinnostavia nämä luokittelut:
VastaaPoista"elämyshakuinen, kielitietoinen, analyyttinen, samaistuva, eskapistinen, tieto-orientoitunut vai genreorientoitunut lukija"
- jollakin tavoinhan nuo aina lukijassa vaikuttanut, eivät tietenkään välttämättä aina ollenkaan samalla tavoin. Tästä tuli paljon ajatuksia. Jos nyt vaikka miettii, että elämyshakuinen ja analyyttinen lukee samaa teosta, niin varmasti kokemukset ovat hyvin erilaisia. Eli jos nyt hyvin laajasti sanoisi, voisi sanoa niin, että jokaisessa lukutapahtumassa teos syntyy uudestaan, koska jokainen lukija tuo lukemiseen omat juttunsa. Palaan hieman tämänsuuntaisiin ajatuksiin, kunhan ehdin kirjoittamaan Ali Smithin uusimmasta, jonka lukemisessa olen maaliviivoilla.
Kiitos kommentistasi Omppu! Ja kyllä, niinhän se on, että jokaisessa lukutapahtumassa teos syntyy uudestaan, eikä se koskaan voi olla kahta kertaa täysin samanlainen - ei edes samalle lukijalle, koska lukija väistämättä muuttuu ainakin jonkin verran. Juuri tämä on myös yksi kirjallisuuden kiehtovimpia puolia! Ja uskoakseni myös yksi keskeinen syy siihen, että kirjallisuus on edelleen elinvoimaista.
PoistaTuo luokittelu on tosiaan mielenkiintoinen. On aika kiehtovaa tutkiskella omiakin ulottuvuuksiaan ja tunnistaa erilaisia ja toisaalta myös toisiinsa limittyviä painotuksia. Erilaisina elämän hetkinä on ehkä erilainen lukija, mutta samallakin hetkellä saattaa vaikuttaa useampi "suuntaus".
Jäänkin mielenkiinnolla odottelemaan tuota tulevaa kirjoitustasi :)