Hei Minna, ja lämmin
syntymäpäivätervehdys sinulle! Pahoittelen, taas, että tulee niin kovin harvoin
pidettyä yhteyttä – usein olet mielessäni, mutta aina vaan tämä kirjoittaminen sitten
jää. Viime vuonna taisi syntymäpäiväkorttikin jäädä lähettämättä, oli niin paljon
kaikkea muuta juuri sillä kohtaa kevättä. Anteeksi!
Tiedän
kuitenkin, että olet niitä, joiden kanssa voi pitkänkin ajan päästä jatkaa
siitä, mihin viimeksi jäätiin. Tosiystäviä, siis. Ja sinä kun jo olet myös siellä
ajan tuolla puolen, niin luulen, ettei ajalla ylipäätään ole sinulle niin
väliä. Sinähän olet jo ikuisuutta – sinä ja teoksesi. Yksi vuosi sinne tai
tänne taitaa olla vain pieni pisara ikuisuuden meressä.
Ja todellakin,
niin, ikuisuutta – teostesi suhteen olet ikuisuutta ikävä kyllä myös siinä
surullisemmassa mielessä. Viime viikolla luin lähestyvän merkkipäiväsi
kunniaksi uudelleen yhden keskeisimmistä klassikkonäytelmistäsi, Työmiehen vaimon, ja mietin, taas, miten
surullista on, että sen käsittelemät kysymykset yhteiskunnallisesta
eriarvoisuudesta ja yhteiskunnassa kaikuvista, ihmisyksilöä alaspainavista äänialoista ovat edelleen
ajankohtaisia. Toki moni asia on muuttunut sinun ajoistasi, mutta ihmismielen
itsekkyys ja kyvyttömyys empatiaan, toisen aitoon kohtaamiseen, ovat surullista
kyllä edelleen myös tätä päivää. Milloin, voi milloin, tämä ihmiskunta oppii!
Milloin on ihmiskunta kykenevä ymmärtämään sen, mitä historia kertoo, ja näkemään, mitä
silmien alla kaiken aikaa tapahtuu! Milloin on ihmiskunta kykenevä vaihtamaan
suuntaa!
Toisaalta ei saa
luopua toivosta, eihän. Sinä et luopunut, ja juuri toivon vuoksi sinä myös
kirjoitit, eikö niin: näyttääksesi, mikä on väärin, ja mikä pitää muuttaa. On myös
lohdullista, että Työmiehen vaimoonkin
sisältyy kaikessa sen murheellisuudessakin myös toivoa: kirjoittaessasi
Johannan pienen pojan juuri Vapun kasvatettavaksi kirjoitat näytelmään myös
mahdollisuuden toisenlaisesta tulevaisuudesta.
Teoksissasi, kuten Työmiehen vaimossakin, on usein hienoa myös se, että ne ovat monella asialla samaan aikaan. Työmiehen vaimo esimerkiksi on vahvasti naisasian asialla, mutta samalla se puhuu voimakkaasti yhteiskunnallisesta
eriarvoisuudesta yleisemminkin. Ja siitä, niin, miten kovin pieni on pieni
ihminen maailman ja toisten ihmisten puristuksissa. Viinanperkelettäkin sinä näkyvästi kritisoit: siinähän juuri on, osaltaan, koko tämänkin murhenäytelmän alku ja juuri. Ja varmasti olisi, Ristolla esimerkiksi, ollut mahdollisuus valita monessakin kohtaa toisin. Maailma on monella tavalla vaikea paikka, mutta joskus olisi myös yksilöllä paremman valinnan mahdollisuus. Toisella mahdollisuus valita on tosin toista paljon suurempi. Ristoa ja Johannaa tässä nyt ajattelen esimerkiksi, sitä miten erilaiset valinnan mahdollisuudet heillä olivat. Vaikea oli Johannan valita pois sitä mikä oli.
Minna, minä ihailen
sinua niin. Ihailen rohkeuttasi ja kirkkaita näkijän- ja sanojanlahjojasi – sitä,
miten osasit ja uskalsit nähdä yhteiskunnalliset vääryydet ja myös nostaa ne
esille. Sinussa yhdistyivät pelkäämätön yhteiskunnallinen vaikuttaja ja herkkä
taiteilija. Olit palava sydän ja terävä järki. Niitä kirjailijattaria, joiden jälkiä
kirjallisuutemme historiassa ei voi kuin ihailla – ihailla ja kunnioittaa.
Tuli nyt vähän pikainen kirje tästäkin, päivä odottaa. Mutta oikein rakkaita
ja lämpöisiä terveisiä sinulle täältä ajan tältä puolen, ja palataan taas, eikö niin?
Katja
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos kommentistasi - keskustelu avartaa!