Ehkä miehen neuvossa on järkeä – ehkä minun
pitäisi lakata katsomasta niin usein taakseni, omaksua myönteinen asenne ja
yrittää nauttia siitä, mitä päivästäni on jäljellä. Sillä mitä me voimme
loppujen lopuksi saavuttaa sillä, että tuijotamme jatkuvasti taaksemme ja
syytämme itseämme, jos elämä ei olekaan osoittautunut toiveidemme mukaiseksi?
Sellaisille ihmisille kuin te ja minä ankara totuus on, että meillä ei ole
muuta vaihtoehtoa kuin uskoa kohtalomme kokonaisuudessaan niiden suurten
miesten käsiin, jotka pyörittävät tätä maailmaa ja tarvitsevat palveluksiamme.
Mitä siis hyödyttää kiusata itseään liikaa sillä, mitä olisi tai ei olisi
voinut tehdä valvoakseen oman elämänsä suuntaa? Eikö riitä, että sellaiset
ihmiset kuin te ja minä edes yrittävät antaa oman pienen panoksensa jollekin
oikealle ja arvokkaalle asialle? Ja jos joku meistä on ollut valmis uhraamaan
suuren osan elämästään sellaisille tavoitteille, hänellä on jo sinänsä aihetta
ylpeyteen ja tyytyväisyyteen lopputuloksesta riippumatta.
Kun olen lukenut
loppuun Kazuo Ishiguron romaanin Pitkän
päivän ilta, huomaan, että on tullut pimeä. Taivas on tummunut huomaamatta
niin kuin se aina tummuu, jos sitä ei tarkkaile. Lukuvalo ja kynttilät, jotka
olen kuitenkin hieman aiemmin, tiheytyvää hämärää ennakoiden sytyttänyt, ovat
kirkastuneet samalla kun pimeä on saapunut huoneeseen. Katse osuu valon ja
pimeän kohtaamiseen ja ajattelen, että en olisi voinut lukea kirjaa loppuun sopivammalla
hetkellä. Että en olisi voinut lukea sitä loppuun esimerkiksi aamulla. Tai
päivällä. Että sen piti loppua juuri illalla ja juuri silloin, kun pimeä on
juuri, ihan hetki sitten, saapunut.
Lasken katseeni
takaisin kirjaan ja luen uudelleen katkelman toiseksi viimeiseltä sivulta. Päätän,
että jos kirjoitan tästä, siteeraan kirjoitukseni alkuun juuri sen. Ajattelen,
että en ole kirjoittanut mistään kirjasta pitkään aikaan ja että en oikeastaan
lähtökohtaisesti ajatellut kirjoittaa tästäkään (sillä niin, olen huomannut
että on ehkä parempi, etten lähtökohtaisesti ajattele niin yhdestäkään
kirjasta, vaan että kirjoitukset saavat syntyä jos ovat syntyäkseen). Mietin,
työntääkö tämä minua kirjoittamaan, mutta ennen kuin olen ehtinyt miettiä
enempää, huomaan jo muodostavani mielessäni lauseita, joilla aion kirjoitustani
siteerauksen jälkeen jatkaa: ajattelen, että kirjoitan siitä, miten luen kirjan
loppuun juuri sillä hetkellä, kun on tullut pimeä, ja että oikeastaan tulen
siinä sanoneeksi kaiken, mitä minun tarvitsee sanoa.
Suljen kirjan,
käännän kansipuolen ylös, katselen miestä kuunsirpin alla. Kannen mies ei
muistuta Anthony Hopkinsia. Ei tietenkään, hän on René Magritten maalaama ”Opettaja”. Minä olen koko ajan tarinaa
lukiessani nähnyt kuitenkin mielessäni Anthony Hopkinsin – ja Emma Thompsonin –
kasvot ja samalla niiden kuvittamia yksittäisiä välähdyksiä, joista en
oikeastaan tiedä, ovatko ne totta vaiko vain muistin sekoitelmia. Siitä, kun
olen nähnyt elokuvan, on kamalan kauan, puoli elämää. Ja ajattelen, äkkiä, että
olen onnekas, kun vierelläni yhä on se sama ihminen, jonka kanssa elokuvan
silloin katsoin. Ehkä muistankin elokuvasta oikeastaan parhaiten juuri sen: me olimme nuoria, elämä avoin. Ja kyllä, tietenkin, avoin se on yhä, mutta väistämättä rajallisempi kuin silloin. (Kun myöhemmin, aamulla, viimeistelen kirjoitustani, mietin, jätänkö tämän ajatukseni meistä kahdesta paikalleen. Eihän se oikeastaan kerro mitään kirjasta, jonka olen lukenut, se on vain henkilökohtainen, omaan elämääni liittyvä tunne. Toisaalta se kertoo paljon. Miten se oikeastaan määritellään, mikä liittyy kirjaan? Tai lukukokemukseen?)
Suljen silmät,
avaan taas. Tunnustelen haikeutta, jonka teos minuun tietyn henkilökohtaisen onnentunteen ohella jättää ja jonka hahmosta
en ole ihan varma. En tiedä, olenko surumielinen siksi, että olen kerännyt itseeni
lukemani tarinan haikeuden, vai siksi, että sen haikeus on muuttunut omakseni
tai ei, ei ehkä omakseni vaan jotenkin yleiseksi, että se on tavoittanut asioita,
joilla ei ole mitään tekemistä hovimestari Stevensin ja neiti Kentonin kanssa ja
kuitenkin on, asioita, jotka ovat tässä, kaiken aikaa, hetkissä joita ihmiset
elävät, ilmassa tiheänä huntuna leijuvina toteutumattomina toiveina,
hieman omanlaisina itse kunkin kohdalla, ehkä luovuttuina ihanteina ja pyrkimyksinä, sanomatta jätettyinä sanoina
ja silti – elämänä. On minullakin asioita, joita olisin ehkä halunnut tavoitella enemmän kuin olen rohjennut. Toisaalta ajattelen, että niiden aika ei ole ollut vielä. Uskon siis edelleen aikaan, siihen että sitä on?
Mutta niin, ehkä sillä ei
ole väliä. Eikä eroa. Sillä, onko haikeus tarinan, minun vai yleensä ihmisyyden haikeutta. Ehkä on vain niin, että olen lukenut teoksen, jonka
hienovireisyys on tavoittanut mielessäni jotakin hyvin yleisinhimillistä.
Kuinka moni meistä on onnistunut elämään niin, ettei koskaan ole kokenut
tarpeelliseksi pohtia elämänsä risteyskohtia ja tekemisiään ja tekemättä
jättämisiään? Kuinka moni meistä ylipäätään kykenee elämään taakseen
katsomatta? Entä pitäisikö edes kyetä, eikö menneisyytemme kuitenkin myös kerro
meille meistä itsestämme? (Tarkennan, että taakseen katsominen ja katumus ovat
eri asioita. Sen, että pohtii elämäänsä ja risteyksiään, ei tarvitse tarkoittaa
tyytymättömyyttä. Se voi tarkoittaa
myös sitä, mutta sen ei tarvitse. Ja tämä nyt taas ihan tällaisena yleisenä huomiona
tai ajatuksena, jollaisiin luetut kertomukset toisinaan johtavat riippumatta
siitä, mitä ne itsessään ovat oikeastaan sanoneet. Katuiko Stevens ja jos, niin
mitä, se on – ehkä – toinen kysymys.)
Avaan koneen,
siirryn kirjoittamaan. Ilta ympärillä syvenee, kääntyy yöksi. Se, mitä olen
kirjan suljettuani ajatellut, alkaa saada kirjoituksen hahmon. En tiedä, olenko
kertonut mitään itse kirjasta; joskus (tai usein) raja ”itse kirjan” ja sen
itselle tarjoaman kokemuksen välillä on ohut tai melkein olematon. Olisiko
ollut enemmän oikein kertoa, että Pitkän
päivän ilta on kertomus vanhenevasta hovimestarista, herra Stevensistä, ja
hänen matkastaan Länsi-Englannissa? Että se on tiellä ja mielessä tapahtuva
matka muistoihin, elettyyn elämään ja elämänvalintoihin? Ehkä, en tiedä.
Sen tiedän, että
Pitkän päivän ilta on taidokas,
hienovireinen romaani, joka sanoo samalla kun jättää sanomatta. Ishiguron
kerronta on eheää, syvää, taiten rakennettua, ja se tutkii myös ihmisen kykyä
kertoa todenmukaisesti omaa kertomustaan ja leikitteleekin sillä, näyttää miten
ohuiden säikeiden varassa kertomukseen rakennetut merkitykset joskus ovat. Ja
niin, ehkä se kertoo siitäkin, että ihmisellä on oikeus kertoa tarinansa
itselleen oikein. Siitä, että kun ilta lopulta saapuu, on hyvä osata iloita
syttyvistä valoista ja eletystä päivästä, tulevastakin, kaikesta huolimatta.
Ja ne ihanteet,
niin. Maailman tai ihmiselämän murroskohdat, rajahetket. Minkälaisille asioille
me annamme arvoa tänään? Minkälaisia asioita me palvelemme? Mikä on meidän
velvollisuutemme, paikkamme ja – niin, oikeutemme? Ovatko ne asiat oikeita ja
arvokkaita?
Sormenpäät
pysähtyvät hieman hitaasta, etsiskelevästä liikkeestään. Olen tainnut sanoa
kaiken mitä minulla juuri nyt on sanottavana. Tiedän, että kokemukseni kirjasta ei ole valmis, mutta arvelen, että tämä riittää, nyt. Päätän, että menen nukkumaan
(on jo aivan liian myöhä, minulle) ja viimeistelen kirjoituksen huomenna, sitten kun ei enää ole yö ja pimeä vaan aamu ja valo. Nyt, kirjoitukseni lähestyessä viimeistä pistettään, syystaivas on hieman pilveilevä, mutta pilvien takaa kuultaa pakkasaamun
valo. Tuntuu
jotenkin hyvältä, oikealta, julkaista kirjoitus valon hetkellä, vaikka luulen,
että kirjan osalta tulen aina muistamaan juuri sen, miten oikealta tuntui, että
luin sen loppuun juuri illalla, vastasaapuneen pimeän sylissä.
Katja, kiitos jälleen tästä hienosta ja viipyilevästä hetkestä hyvän kirjallisuuden ja mietteittesi parissa!
VastaaPoistaPitkän päivän ilta kuuluu niihin lukukokemuksiin, jotka jättävät melkein sanattomaksi ja samalla aikaansaavat hirmuista halua sanoa niin paljon. Toivon, että joskus maltan kääntyä tämän kirjan puoleen vielä uudelleenkin.
Ishiguro muistuttaa minua siitä, kuinka hienoa lukeminen parhaimmillaan voi olla... <3
Kaisa Reetta, kiitos sinulle ja anteeksi vastauksen viipyminen ♥
PoistaPitkän päivän ilta on tosiaan hieno teos ja kestää varmasti uudenkin lukukerran. Minulle tämä oli ensimmäinen Ishigurolta lukemani kirja, mutta ei varmaankaan viimeinen :)
Olet julkaissut tämän tekstin jo kaksi vuotta sitten, mutta itse törmäsin tähän vasta nyt. Todella kaunis ja taidokas kirjoitus, tässä kiteytyvät hienosti kaikki kirjan tärkeimmät ja kiehtovimmat asiat!
VastaaPoista