- viikonloppuluettavaa -
Minähän olen (nykyisin) niin henkevä, että en lue hömppää.
Että luen vain hyvää/laadukasta/ylevää/korkeatasoista kirjallisuutta, jolla on
viihdearvon sijaan taiteellinen arvo. Asian varmistamiseksi ja
lukijaidentiteettini selventämiseksi olen muun muassa moittinut kamarissani
erästä historiallista viihderomaania ja rutissut esimerkiksi sen liian
ilmeisistä historiallisista kehyksistä. Mutta nytpä onkin niin, että olen itseni kanssa myös vähän eri mieltä, ja ihan jo tuosta viihdearvon ja taiteellisen arvon vastakkainasettelusta. (Ja missä se sitä paitsi
olikaan se viihteen ja sen toisen raja? No, ei mennä nyt siihen, koska muuten tämä kirjoitus ei ikinä pääse siihen asiaan mitä tällä mielestään on. Vaikka kyllähän tuokin kysymys tähän tietysti liittyy. Itse asiassa se on myös tämän asian ytimessä. Niin että voisihan sitä, tässä, vähän – Ääh, pää kiinni. Minäkö? Sinä. Mutta onhan se – Nyt kyllä!)
No niin. Totta toki on, että en minä mitä tahansa hömpänpömppää oikein jaksa lukea enkä noin niin kuin yleisesti ottaen tunne mitään erityistä vetoakaan kyseistä "lajia" kohtaan. Kaavamaiset tarinat ja tietty syvyyden puute alkavat aika nopeasti kyllästyttää, eivätkä ne oikein tunnu antavan mitään. Totta on sekin, että esim. historiallisella viihderomaanilla saattaa aika tietoiset kehykset olla ja että niihin saattaa lukijarassu myös ärsyyntyä. Mutta mitenkäs on, tekevätkö ne kehykset koko kirjasta sitten jotenkin huonon? Tai se ennustettava kaavamaisuus, tietty helppous? Eivät tietenkään. Huono ei ole erilaisen lajikategorian synonyymi, ja sopii muistaa sekin, että keskeinen osa esim. juuri historiallisen viihderomaanin viehätystä taitavat ollakin juuri ne selkeästi annetut ankkurit, joilla lukijakin voi tarinan tiettyyn historian hetkeen sijoittaa. Tämä rutisija on sitä paitsi itsekin elämänsä varrella suuresti nauttinut juuri niistä kehyksistä, jotka ovat kertoneet yksityiskohtia historiasta ja tarinoiden historiallisista miljöistä ja ehkäpä myös hyvällä tavalla kuvittaneet tarinaa. Eikä sovi unohtaa sitäkään, millainen arvo helposti ja vaivattomasti soljuva tarina usein on, vaikka sitten ennalta-arvattavakin – historiallisessa viihderomaanissa tai viihderomaanissa ylipäänsä. Miksi vain "vaikea" olisi hyvää ja arvokasta ja "taiteellista"? Ihan potaskainen ajatus. (Haa! Pääsinpäs sanomaan! Eikä sitä rajaa ole kuule aina kovinkaan helppoa vetää, onko se edes tarpeen, häh? No voi se olla, joskus, ja onhan se nyt jo ihan sellainen ilmiökysymyskin. Mikä ilmiö? No siis, tiedäthän sinä, on erilaisia kirjallisuuksia ja kyllä niistä pitää voida jonkinlaisin käsittein keskustella. No joo, okei, kunhan ei arvoteta! Niin, sehän se...)
No niin. Totta toki on, että en minä mitä tahansa hömpänpömppää oikein jaksa lukea enkä noin niin kuin yleisesti ottaen tunne mitään erityistä vetoakaan kyseistä "lajia" kohtaan. Kaavamaiset tarinat ja tietty syvyyden puute alkavat aika nopeasti kyllästyttää, eivätkä ne oikein tunnu antavan mitään. Totta on sekin, että esim. historiallisella viihderomaanilla saattaa aika tietoiset kehykset olla ja että niihin saattaa lukijarassu myös ärsyyntyä. Mutta mitenkäs on, tekevätkö ne kehykset koko kirjasta sitten jotenkin huonon? Tai se ennustettava kaavamaisuus, tietty helppous? Eivät tietenkään. Huono ei ole erilaisen lajikategorian synonyymi, ja sopii muistaa sekin, että keskeinen osa esim. juuri historiallisen viihderomaanin viehätystä taitavat ollakin juuri ne selkeästi annetut ankkurit, joilla lukijakin voi tarinan tiettyyn historian hetkeen sijoittaa. Tämä rutisija on sitä paitsi itsekin elämänsä varrella suuresti nauttinut juuri niistä kehyksistä, jotka ovat kertoneet yksityiskohtia historiasta ja tarinoiden historiallisista miljöistä ja ehkäpä myös hyvällä tavalla kuvittaneet tarinaa. Eikä sovi unohtaa sitäkään, millainen arvo helposti ja vaivattomasti soljuva tarina usein on, vaikka sitten ennalta-arvattavakin – historiallisessa viihderomaanissa tai viihderomaanissa ylipäänsä. Miksi vain "vaikea" olisi hyvää ja arvokasta ja "taiteellista"? Ihan potaskainen ajatus. (Haa! Pääsinpäs sanomaan! Eikä sitä rajaa ole kuule aina kovinkaan helppoa vetää, onko se edes tarpeen, häh? No voi se olla, joskus, ja onhan se nyt jo ihan sellainen ilmiökysymyskin. Mikä ilmiö? No siis, tiedäthän sinä, on erilaisia kirjallisuuksia ja kyllä niistä pitää voida jonkinlaisin käsittein keskustella. No joo, okei, kunhan ei arvoteta! Niin, sehän se...)
Muistellaanpa. (Juu, olen muistellut samaa ennenkin, mutta
menköön, tämä muistelu on niin mukavaa.) Yläasteikäisenä minua sytytti
huomattavasti enemmän Angelika-sarja
kuin Seitsemän veljestä (ja ymmärrän
tämän kyllä täysin). Opiskeluaikoina (niinä taannoisina) ahmin ähkyyn asti Kaari Utrion
keskiaikaisiin miljöisiin rakentelemaa romantiikkaa (juu, ihan jo
opiskelujenkin vuoksi luin kyllä silloinkin esim. myös niitä klassikoita, mutta
monet niistä olivat kovin raskaita, eivätkä kaikki suinkaan aiheuttaneet
sellaisia hurmiotiloja kuin Kallas ja Onerva – Utrio taas tarjoili vähän niin kuin satuja, joiden lisäbonuksena oli keskiaikajanoisen virvoittaminen). Myöhemmin, pienten palleroiden
univelkaisena ja ehkä hieman tahma-aivoisena äitinä nautin suuresti myös Enni
Mustosen romaaneista ja esim. Anneli Kivelän Katajamäki-sarjasta
(ei kiitos mitään venäläisiä (eikä oikein suomalaisiakaan) klassikoita tässä
kohtaa ja huom: oma tahma-aivoisuuteni ei tässä merkitse minkäänlaista
arvotusnäkökulmaa mainittujen kirjojen suhteen vaan viittaa ennen kaikkea
lukutarpeitteni laatuun).
Ja nytkin, kun olen tällaiseksi superhenkeväksi
kulturelliksi jo erinomaisuuttani kehittynyt, minulla on ihan ikioma
hömppäkirjailijasuosikkini. On nimittäin ilmennyt, että Pauliina Vanhatalon
viihteellinen alter ego Veera Vaahtera kirjoittaa täydellistä täsmähömppää
juuri minulle. Vaahteran kirjoissa kirjoitetaan suomen kielen gradua ja omataan
äärettömän huono suuntavaisto, muutetaan maalle mummon taloon ja saadaan vauva,
ollaan introverttejä ja töissä kirjastossa. Kaikki asetelmia, joihin jollakin
tasolla voin samaistua, joten rentouttava elämys on siltäkin osin taattu. Ja
romantiikka ja kosijakuviot kukoistavat tietenkin somasti siinä sivussa. Yksi
Vaahteran romaaneista minulla onkin vielä lukematta ja aah, löysin sen juuri sopivasti kirjastosta viikonloppuani sulostuttamaan. (Tattadaa, tärkeilijä rakastaa kuin rakastaakin ehtaa hömppää! Tärkeilijä? Niin! Enhän minä – Kyllä sinä! Mutta haa, sinä sanoit että hömppää!! Kukas se nyt kategorisoi? No joo... ne käsitteet, tietysti... keskustelua varten.)
On oikeastaan aika hauskaakin olla asioista itsensä kanssa
eri mieltä. Vaikka nyt sitten tästä hömpän "arvosta". Ja toisinaan sitä kyllä
saattaa ihan huomaamattaankin päästä itsensä kanssa myös sopuun. Sekä minä että
minä ymmärrämme ainakin sen, että erilaisilla kirjallisuuksilla on erilaiset tehtävät (tästäkin ne tosin kohta varmaan riitelevät, siis "tehtävästä").
Se toinen minä puhisee kyllä aina jotakin kaupallisten arvojen kirouksista ja
on siinä toki toisenkin minäni mielestä jossain määrin oikeassa. Luulen silti, että se on vähän sellainen ärsyttävä elitisti, joka oikeastaan joutaisi jorpakkoon. Toinen taas
näkee kulttuurin ja sitä myöten myös kirjallisuuden ehkä laajemmin (vaikka se
toinen varmaan onkin olevinaan se henkevämpi ja ylevämpi ja myös kykenevämpi) ja
muistuttaa, että ei esim. viihdekirjallisuudessa suinkaan ole kysymys vain
kaupallisuudesta vaan myös elämyksellisyydestä ja ihmisyyttä ja maailmaa
koskevien tarinoiden kertomisesta. Ja sitä paitsi: jos viihderomaanit myyvät
(myyvätkö? ei minulla ole tilastoja tähän hätään.), niin sehän on kirjailijalle vain kelpo
tapa saada (lisä)ropoja. Ja koska se toinenkaan minä ei pönöttelystään
huolimatta ole ihan aasi, se kykenee kyllä lähestymään myös näitä tämän toisen avarakatseisempia
ajatuksia. Mutta noh, ehkäpä nämä kaksi voivat nyt jo vetäytyä teelle (toiselle
vahvaa earl greytä, toiselle keveää vihreää, kummin päin sitten lieneekään) ja
jatkaa keskusteluaan keskenään.
Heitänpä kuitenkin vielä ilmaan erään heidän ajatustenvaihdostaan
syntyneen synteesin: olen saanut päähäni, että mitä jos koettaisin itsekin
kirjoittaa myös sitä hömppää. Minulla olisi pari (itseäni) kutkuttelevaa
ideaakin jo, alkutekijöissään kyllä mutta silti. Siinäpähän sitten voisin myös
empiirisesti testata esim. sitä, miten ”helppoa” hyvän hömppäromaanin
kirjoittaminen on. Noh, usein olen parempi ideoimaan kuin toteuttamaan, joten
nähtäväksi jää miten tämäkin idea käytännön tasolla etenee. Mutta noin niin
kuin ajatuksena tämä on ainakin aika viekoitteleva. Ajatus liittyy myös
laajempaan kysymykseen kirjoittajan erilaisista kirjoittajuuksista, josta
siitäkin ehkä jotakin vielä joskus. Emmehän me juuri minkään suhteen ole vain
yksi vaan monta! (On sinun kanssasi kyllä joskus vähän raskasta. Kiitos samoin kuule. Mutta, no, onko sulla vielä sitä teetä siinä? Otatko lisää? Joo, kiitos. Niin, kuule, sitä piti vielä sanoa että...)
Niin että mikä se oli se asia? Ehkä se, että toisinaan tämä kompleksinen kokonaisuuteni, jota kutsun myös minäksi, taitaa kyllä ihan oikeasti viihtyä sen hömpänkin äärellä. Avainsanoja ovat vaan ehkä juuri se täsmähömppä ja sen ohella myös sopiva annostelu.
Toivotan hyvää viikonloppua ja kulloiseenkin lukutuuleen täydellisen täsmäsopivaa luettavaa!
(PS. Veera hei, kirjoitathan lisää?)
Erittäin mainio näkökulma. Minusta ihmiset saisivat laajemminkin tiedostaa lukevansa kirjoja erilaisiin tarpeisiin - se ehkä vähentäisi myös turhaa vatvomista siitä, mikä on jotenkin absoluuttisesti hyvää tai huonoa kirjallisuutta.
VastaaPoistaMinun ei käytännössä koskaan tee mieli lukea viihdekirjallisuutta. Kaipaan kirjallisuudelta älyllistä haastetta ja uusia kokemuksia. Sen sijaan halutessani ainoastaan viihtyä pelaan pelejä. Yleensä pelaan sellaisia pelejä, joita enemmän pelejä harrastavat pitävät liian helppoina tai yleisesti huonompina ja popularisoidumpina kuin jokin peliklassikko x. Minua vaikeat klassikot eivät kiinnosta, koska en kaipaa haasteita, vaan helposti lähestyttävää viihdykettä. Joten ympäri käydään, yhteen tullaan. Kukin nauttii viihteestä omalla tavallaan.
Tsemppiä viihteellisen kirjan kirjoittamisen kanssa!
Niinpä - lukemisella täytetään erilaisia tarpeita, ja erilaisilla kirjallisuuksilla on siksi erilaisia tehtäviä. On oikeastaan aika typerää pyrkiä jakamaan kirjallisuutta jollakin perusteella absoluuttisesti hyvään tai huonoon tai olettaa, että esim. vain sen ns. korkeakirjallisuuden (tai miksi sitä sitten kutsutaankaan) lukeminen korreloisi jollakin tavalla suoraan vaikka ihmisen henkevyyden kanssa. Minua vähän pilke silmäkulmassa kiinnostaa sekin, miten itseämme lukijoina esitämme ja millaisina lukijoina näyttäydymme.
PoistaJa kyllä vain ihminen tarvitsee myös ihan vain sitä viihtymistä (vaikka tuostakin sanasta saadaan kyllä varmasti monella tavalla konstikas jos niin halutaan :)). Ja kuten aivan oikein sanot, kukin nauttii viihteestä omalla tavallaan. Minulle tuo pelimaailma on henk.koht. aika vieras, mutta lähipiirissäni on kyllä useita pelien ääressä viihtyviä :)
Kiitos paljon kommentistasi Lukijatar ja tsempeistä myös! Tuo viihteellisen kirjan kirjoittaminen on toistaiseksi tosiaan vain ajatus ja saattaa sellaiseksi jäädäkin, mutta ainakin ajatuksella leikittely on aika hauskaa :)
Mukavaa viikonloppua sinulle!
Tutustun yleensä kirjailijoihin netissä, eli haen heistä tietoja, kun luen heidän kirjansa ja postaan niistä. Tuo on aika yleistä, että kirjailijoilla on alter egoja. Jokke postasi Mauri Sariolasta ja löysin tietoa, että hän on kirjoittanut useamman kirjan Esko Laukon nimissä. Pirkko Saisio on kirjoittanut sekä miehen että naisen nimisenä oman nimensä lisäksi. Harry Pottereiden kirjoittaja kirjoittaa nyt miehen nimisenä dekkareita. J.K.Tremayne kirjoittaa kolmen eri nimisen kirjailijan nimissä kirjoja. Ja mainitsemasi Enni Mustonen on Kirsti Manninen.
PoistaKirjoita vain viihdettä ihan vapaasti. Viihdekirjallisuudella on paljon enemmän lukijoita kuin klassikoilla tai laatukirjallisuudella. Viihdekin voi olla laadukasta ja lukijoiden makutottumukset vaihtelevat. Pitää vain päästää oman ajattelun yli, eli kenelle kirjoitat, itselle vai lukijoille.
Iloista viikonloppua :)
Juu, varmaan aika monellakin kirjailijalla on jonkinlainen sivupersoona :) Pirkko Saision tiesinkin kirjoittaneen useammalla nimellä, samoin sen että Enni on Kirsti. Tämä on kaiken kaikkiaan aika kiehtova juttu, ja ihan jo sekin miten eri nimellä merkitään erilainen kirjailijaidentiteetti - tai ehkä paremminkin laajennetaan sitä moninaista identiteettiä. Taitaa olla vähän niinkin, että tietyn kirjailijan odotetaan kirjoittavan tietyllä tavalla ja ne alter egot avaavat sitten lisää tilaa.
PoistaMinua kiinnostaa se, miten monta kirjoittamisen tapaa ja mahdollisuutta ihmisessä on. En tiedä, mitä kaikkea päädyn vielä itse kokeilemaan ja työstämään. Tuo viihde on nyt ollut yhtenä hauskana ajatuksena mielessä, mutta katsotaan nyt :) Luulen, että aina pitää kirjoittaa sillä tavalla itselle, että kirjoittamisestaan saa itse jotakin ja että tekstistä tulee tietyllä tavalla aitoa, omantuntuista.
Kyllä hyvää viihdettä on. Vaahteran kirjat ovat tästä loistoesimerkki! Sitä vaan en tiedä, kuka muu kirjoittaisi samanlaista ihanaa täsmähömppää juuri minulle :)
Kiitos paljon kommentistasi Mai ja leppoisaa syysviikonloppua <3
Oi Katja, tämä on NIIN hieno kirjoitus! Miten vetää rajaa viihteen ja muun kirjallisuuden välille, onko viihde aina hömppäpömppää vai voisiko siitäkin saada irti muutakin kuin sitää viihtymistä - minun mielipiteeni tästä on, että kyllä voi! Jotkin viihdekirjat tosin koen niin raskaiksi (ihan totta, käytän tässä sanaa raskas) etten kykene niitä lukemaan. Syy 'raskauttavaan' tunteeseeni on ehkä se, että monista viihdekirjoista puuttuu se tärkeä 'kielen lento', jota minä rakastan...
VastaaPoistaMutta tuohan olisi ihana ajatus jos kokeilisit siipiäsi tällä alueella. Viihteen kirjoittaminen on taiitolaji; minä uskon, että sinä saisit lauseet lentoon!
Lempeitä tuulia syysviikonloppuusi! <3
Kaisa Reetta, kiitos! Se sellainen yksiviivainen rajanveto on juu aika typerää, kyllä viihteelläkin voi tosiaan olla muitakin tehtäviä kuin vain se "viihdyttäminen". Mahdollinen arvottaminen pitäisi varmaan tehdä lähinnä lajikategorioiden sisällä - vaikka sitten tietysti taas kategorisoidaan :)
PoistaMutta todellakin, viihdekirjoista tekee toisinaan raskaita - ja rasittavia! - juuri niiden kielellinen köyhyys. Kerran koetin lukea erästä kepeilykirjaa, jossa parilla ensimmäisellä sivulla toistui suunnilleen triljardi kertaa sana seksi. Kesken jäi, tuntui että kirjailijan sanavarasto on aika suppea ja tarinan taso samalla aika yksipuolinen :) Nuo Veera Vaahteran kirjat ovatkin niin ihania myös juuri siksi, että niissä myös kerronta on sellaista kaunista.
Ja voi sentään, kiitos kannustuksesta! En tosiaan usko, että hyvää viihdettä kirjoitetaan tuosta vain, se vaatii varmasti omanlaistaan taituruutta. Ja tämä oma kokeiluni tällä saralla on tosiaan vasta ajatus, vaikkakin minusta aika hauska :) Mutta kaikenlaista kokeiltavaahan tässä riittää, eipä vielä ole juuri tullut valmista :)
Sydän sinulle <3