Tulen morsiamesta kirjoitti myös Aamulehti 9.9.
*****
Nuoren, kauniin tytön pehmeitä poskia pyyhkii lempeä
tuuli. Paljaat jalat astuvat kallioon. Muistan miten olen juuri ajatellut
nuoruutta, ja juuri sitä miten sileitä posket silloin ovat. Miten koskematon
silloin vielä on, elämältä ja ajalta.
Pian tyttö menee lampaiden perässä veteen, vaatteet
kastuvat, minä ajattelen myös Aaloa jota Priidik katseli. Mietin, onko
kohtaukseen rakennettu viittaus vai syntyykö yhteys vain minussa, koska olen
ajatellut Kallaksen kertomuksia niin paljon. En tiedä, ehkä yhteys on,
morsiamesta morsiameen, onhan jo aika, 1600-luku, yhteinen, vaikka uusi tarina
on tietenkin eri ja erilainen. Mutta niin: nainen, päivä ja yö. Noitavainot.
On niin kaunista. Nuoruus, heräävä keho, halu rakastaa ja
saada rakkautta. Kuka meistä ei olisi se tyttö ollut, rakkaudenkaipuinen. Odottanut
miestä, prinssiä, ritaria, jonka kohtaamisen jälkeen kaikki olisi toisin.
Uskonut uneen, hymyyn, kosketukseen. Ja kuka meistä ei ikinä, koskaan, milloinkaan, olisi ollut
mustasukkainen.
Ihminen on hyvä. Ihminen on paha.
Ihmiset tulevat lähelle, kasvot, silmät. Minä olen Anna,
Rakel, Valpuri, Gertrud, ehkä tuokin kerjäläisakka. Minä olen kaikki nämä tarinat, sillä niin me olemme, ja minä olen minä, nyt, ja tämä kaikki tulee minuun valona ja
pimeänä ja painona ja kysymyksinä ja vastauksina ja suruna. Tämä on hienoa,
huikeaa, suurta ja valtavaa ja musertavaa, eikä mikään näistä sanoista ole
tarpeeksi.
Mikä saa ihmisen näkemään toisessa pahan? Mikä uskomaan
paholaiseen ja helvettiin? Mikä tahtomaan toisen ihmisen kärsimystä ja
kuolemaa? Ja miksi, miksi, nämä kysymykset eivät vanhene.
Pimenee. Taivas lakkaa olemasta kirkas. Pyöveli kätkee
kasvonsa maskiin.
On hetkiä joina en halua olla täällä, tämä pimeä ei riitä,
haluan olla kotona, omalla sohvalla, katsomassa tätä kaikkea yksin ja rauhassa,
ilman vieraita ihmisiä ympärillä, antaa itkun tulla niin painavana ja märkänä
ja valuvana kuin se tahtoo. Mutta ei, en pääse pakoon, hapuilen kassinpohjaa ja
etsin nenäliinoja, löydän, pyyhin kyyneleitä ja koetan olla hiljaa, ehkä
onnistun mutta minussa puristaa, puristaa, puristaa.
Ja kysymyksistä ehkä se vaikein: onko rakkaus virhe? Tai
onko niin että aina ihminen ei tiedä mikä on rakkautta, mikä intohimoa, niin
että tämäkin kysymys näiden kahden rajoista on aina vain yhtä ikuinen.
Ihmisyys, kokemattomuus, itsekkyys.
Mitä se on, oikea ja väärä?
Joskus raja on niin selkeä ja kirkas, joskus taas ei, niin
se on elämässäkin eikö niin, ja on virheitä joita ihminen ei ehkä uskalla edes
itselleen myöntää, ja jos uskaltaa, on rohkeista rohkein, sillä ihminen joka
näkee itsensä niin paljaana, joka uskaltaa näyttää itsensä niin paljaana, on
harvinainen tässä maailmassa, jossa on niin kovin tärkeää olla virheetön.
Vain virheensä myöntämällä ihminen kasvaa.
Ja minä, minä olen täällä, pimeässä, olen kuohu ja olen paino.
Selkä painautuu vasten selkänojaa, joka ei riitä kilveksi maailmaa vastaan.
Mutta mieli, niin, kaiken tämän pimeän keskellä mieli rakentaa myös siltoja
toisiin kertomuksiin. Samalla kun sydän repeää, mieli harsii repeämiä aiemmin
koettujen kertomusten ompeleilla. Ja niin minä ajattelen kertomusten ja
ihmisyyden iättömyyttä, rakkauden ja intohimon ikuisuutta, ja historiaa joka
kirjoituksissa kulkee, historiaa joka painaa ja vaatii ja antaa. Ja ehkä minä
saan ohutta lohtua tämän kaiken mielettömyydelle, jota ei oikeasti voi ehjäksi
selittää.
Miksi ihminen ei halua nähdä sitä mikä on totta? Tunnustaa
sitä mikä on totta? Minkä ihminen tietää
olevan totta?
Ja kyllä, tietenkin, myös tämä tarina kertoo sen minkä me
aikakirjamme lukeneet jo tiedämme: että naisilla on ollut tietoa mutta miehillä
valta, hengellinen ja maallinen, ja naisen tieto on ollut niin helppoa määrätä
vääräksi niin kuin naisen halukin. Ja naisen keho, niin, naisen keho on aina
ollut niin haavoille ja haavoittumiselle altis, on, vaikka se olisi niin rakkautta
ja aikanaan myös viisautta täysi.
Ja pappi, niin, pappi edustaa – tietenkin – vallanhimoisen
ihmisen väärintulkitsemia Jumalan oppeja. Tuomari maallista valtaa, jota
sitäkin siloitellaan puheella oikeasta ja väärästä. Tuomarin takana lautamiehet
päättävät naisten kohtaloista, henki on halpa kun pelko on suuri, kun pahuus
pitää nähdä toisessa, siirtää itsestä pois. Ja taas minä ajattelen myös
Kallasta, tietenkin, kertomuksia joissa juuri papit kertovat naisista jotka
tekevät oman tahtonsa mukaan ja siksi väärin, kertomuksia joissa naiset aina
tuomitaan kuolemaan.
Miten paljon ihmisessä painaa sellainen teko? Miten
ihminen, joka on vienyt toisen kuolemaan, jaksaa elää?
Niin. Minä ajattelen. Minä itken. Minä ajattelen. Minä
itken. Ajattelen sitäkin, että en tiedä kuka heistä olin. Ketä heistä itsessäni
eniten kannan. Sitä, että ehkä minä olen he kaikki. Ehkä me kaikki olemme. Olemme kaikki täynnä ihmiskunnan suurta erehtyväisyyttä ja silti myös pyrkimystä hyvään, oikeaan.
Ja entä –
entä jos kaikki olisi mennyt toisin?
Jos silmänräpäys ei olisikaan näyttänyt sitä mikä oli
totta, vaan se toinen kertomus olisi. Jos lapset olisivat saaneet, saisivat,
toisenlaisen historian, toisenlaisen tulevan. Jos ihmiset antaisivat uuden ajan
antaa itselleen uuden mahdollisuuden.
Jos ihmiset olisivat niin suuria, että kykenisivät
antamaan anteeksi. Joskus, jos niin on parempi, myös kertomaan toisin.
Kun valot syttyvät, on vaikeaa hengittää, koettaa kätkeä
itku ja kerätä itsensä ylös, mennä ohi seuraavaa elokuvaa odottavien
äänekkäiden ihmisten. Kadulla paistaa aurinko, syysilta on kesäisen lämmin, kaikki
tämä valo liian suuri vastakohta sille mikä juuri on läpäissyt sydämen. On
mahdotontonta puhua, sanoa mitään, on vain yksi ajatus: on päästävä äkkiä
kotiin, pakoon valoa ja maailmaa, hengittämään syvään ja hitaasti, vapauttamaan
rintaan kertynyt paino, ehkä myös ajattelemaan tarinoita jotka ovat ja
odottavat. Sillä niin: kertomuksista hienoimmat antavat, avaavat, avartavat, ja
se pitää sanoa silloin kun on sen sanomisen aika.
*****
Myöhemmin, kun tunteet tasaantuvat, ajattelen miten hienoa
on, että meillä osataan näin. Miten valtavan paljon on taitoa, joka ansaitsee
näkyä. Ja sitä, että vaikka kirjoista en halua tähtiä antaa, tämä elokuva saa
minulta kymmenen tähteä viidestä. En ole kriitikko enkä sellaista leiki, nämä
tähdet tulevat tunteella, suoraan sydämestä. Siksi, että Saara Cantellin visuaalisesti
upea ohjaus, herkkä, hienovireinen näyttelijäntyö ja tarina, joka sekä koskettaa
että antaa ajatuksille tuulta, ravistelevat ja näyttävät mitä ihmisen taidoilla
voi tehdä ja antaa. Kiitos, siihen sanaan mahtuu tämä kaikki.
(Ikärajaa nostaisin kuitenkin korkeammalle.
Kaksitoistavuotiaan ei minusta tarvitse tätä vielä katsoa. Myöhemminkin ehtii
ottamaan vastaan tämän tarinan valtavan, vyöryvän painon.)
Tämä elokuva kiinnostaa kovasti, ehkäpä saan miehestä katseluseuraa. Sain hänet katsomaan Kuningatar Kristiinankin ;)
VastaaPoistaMai, melkeinpä rohkenisin sanoa, että tämä onkin ihan sinulle :) Armaan mieheni kanssa minäkin olin tätä katsomassa ja itse asiassa mies tämän ensin bongasikin. Oli ihanaa ja tarpeen, että kokemuksen saattoi jakaa kunhan vaan ensin tasaantui puhekykyiseksi :)
PoistaKiitos paljon kommentistasi <3
Katsoin trailerin - kuulostaa hyvältä vaikka vähän liian järkyttävältä minulle, valitettavasti... Oikeaa ja väärää, hyvyyttä ja pahuutta on tullut ajateltua viime aikoina ja tekstisi antoi lisää pohdinnan aihetta, kiitos siitä. <3
VastaaPoistaPearl Clover, tämä on tosiaan hieno elokuva mutta järkyttävä myös ja saattaa kyllä aiheuttaa melkoista puristusta ja tunnekuohua. On tässä silti sitä hyvyyttäkin. Mutta ehkäpä voit ainakin toistaiseksi jättää väliin <3
PoistaOikean ja väärän ja hyvän ja pahan pohtiminen taitaa olla aina ajankohtaista. Minutkin tämä elokuva sai sitä taas kovastikin pohtimaan.
Kiitos paljon kommentistasi <3
Päätinkin katsoa elokuvan, juuri koska se sattui menemään lentokoneen filmivaihtoehdoissa ja koska muistin tekstisi. Elokuva vaikutti minuun lopullaan, ihmiskohtaloillaan ja juuri näillä ajatuksillaan pahuudesta ja ihmisten virheistä. Osan kohtauksista kyllä hyppäsin yli, ja niin, minunkin täytyi itkeä siinä ihmisten keskellä. Kiitos suosituksestasi <3
PoistaKävinkin juuri lukemassa hienon kirjoituksesi tästä. Minunkin oli vaikea joitakin kohtauksia katsoa, ja ylipäätään tämä oli niitä elokuvia, jotka todella vyöryvät sydämen päälle. Joskus on ehkä silti hyvä katsoa myös vähän liiankin koskettavaa. Kiitos kun kävit ja sydän sinulle <3
Poista