Toisinaan, kun luen oikein hyvää kirjaa, tulen
ajatelleeksi kuinka merkillisiä sanat ovat. Kuinka kiehtovaa on, että ne
matkaavat kirjoittajalta lukijalle – kiteytyvät ensin kirjoittajansa mielensisäisten
matkojen tiivistyminä ja tavoittavat aikanaan myös lukijan, joka nojatuolissaan
istuen kerää ne itseensä, hengittää niitä teensä höyryssä, astelee askeleissa
joita kirjoittaja on aiemmin ottanut. Ja niin: kuinka on mahdollista, että sanat
ovat niin kauniita, niin pehmeitä ja niin suuria, sellaisia että ne sanovat
Rakkaus ei voi koskaan olla erehdys.
Ei, ei voi. Miten
mikään niin kaunis voisikaan olla väärin?
Ja kyllä, merkillistä on sekin, kuinka kirjailijat joskus
joutuvat odottamaan hetkeään, sitä että heidät löytää, niin kuin minä Haahtelan.
Olen löytänyt hänen teoksensa vasta verraten myöhään: luin Naiset katsovat vastavaloon (2000) ehkä noin vuosi tai kaksi sitten ja Tähtikirkkaan, lumivalkean
(2013) viime syksynä. Tämä, Perhoskerääjä
(2006), on nyt kolmas teos jonka häneltä luin. Halusin tarkoituksella odottaa,
antaa ajan kulua tuon ihanan tähtikirkkauden jälkeen, sillä minusta nämä
teokset ansaitsevat ympärilleen tilaa ja avaruutta. Mutta nyt oli jälleen Haahtelan aika, ja niin minä luin tämän
seuraavan teoksen, tarinan perhoskerääjästä ja paljosta muusta, ja sain kerätä siitä nämäkin
sanat:
Yksinäisyys on tila rakkauden ja tyhjyyden
välissä.
Hetkittäin mietin sitäkin, miksi olen löytänyt Haahtelan sanojen luo vasta nyt, vaikka häneltä on ilmestynyt kirjoja jo vuodesta 1999
– yli viisitoista vuotta. Missä minä olen ollut, kun en hänen kirjojensa
äärellä? Ehkä se ei kuitenkaan ole tärkeää. Minä olen hidas ja viiveinen, mutta
tärkeää on ehkä sittenkin vain tämä hetki, nyt. Se, että myöhemminkin ehtii. Ja
niin, sekin että
Ihminen ei katoa. Hänen jälkensä on ikuinen.
Sillä vaikka se ei – eikö? – ehkä liitykään juuri tähän
lukemisen ja kirjoittamisen hetkeen, se liittyy kuitenkin tähän kirjaan ja
kaikkeen siihen mitä se antaa. Näihin väristyksiin ja mielessä leijaileviin
ajatuksiin, kirjoittaviin sormenpäihin jotka niitä koettavat sanoiksi purkaa.
Sormenpäät, niin. Ja tämä hetki, kyllä. Jälki, joka joskus jää. Joskus, nyt,
hetki hetkeltä. Ehkä ihmisen elämä on tiivistyvää hengitystä ja ehkä jäljet
jäävät juuri siitä. Voi, harhailen... Mutta sehän johtuu vain tästä, kirjasta
jonka olen lukenut. Kyllä, hienoin kirja on juuri sellainen, joka puhaltaa
ajatuksille tuulta.
Perhoskerääjän
sivuilla havisevat Henri, Anna, Eeva ja kertoja, mies jolla ei ole nimeä. Tai
on, mutta sitä ei kerrota. Siksikö, että hänen elämänsä lepattaa tuulessa niin
kuin meidän kaikkien? En tiedä, mutta miehen nimettömyys on kiehtovaa ja
jotenkin ehkä myös välttämätöntä. Ehkä mietin hänelle nimeä mielessäni tai
sitten en. Ehkä hänen tehtävänsä onkin olla ennen kaikkea se joka kertoo
toisista, ihminen joka kerää ja kerii toisten tarinoita mutta samalla myös
omaansa.
Teoksen tarina alkaa, kun kertoja saa kuulla saaneensa
perinnön mieheltä nimeltä Henri Ruzicka. Hän ei muista miestä koskaan tavanneensa
ja epäilee, että kyseessä on virhe, erehdys. Niin ei kuitenkaan ole, vaan mies
on todella halunnut jättää omaisuutensa juuri hänelle: Henri Ruzickan talo,
tontti ja pankkitilillä oleva rahasumma kuuluvat nyt hänelle. Ja niin,
perhoset.
Kun tämä kaikki tapahtuu, on kevät vuonna 1991 – vuosikymmenten
taitteessa jossa jotakin oli juuri muuttunut, kirjoittunut jälleen palanen
eurooppalaista historiaa. Ja tuon kevään takana on kauan, vuosikymmeniä: Henri Ruzicka on kuollessaan ollut jo vanha mies ja hauras, melkein läpikuultava on myös Anna. Mies itse – kertoja – on vähän yli kolmenkymmenen ja ehkä suunnilleen samanikäinen on myös Eeva. Eeva, joka on mutta josta ei paljoa kerrota. Ehkä se johtuu siitä, että hän sai hienon työtilaisuuden ja lähti. Tai ehkä kysymys oli yksinkertaisesti vain ajasta, en tiennyt.
Niin. Tuo kevät ja sen mukanaan tuoma perintö aloittavat kertojan elämässä matkan, joka vie hänet paitsi Eurooppaan – Saksaan, Garda-järvelle ja Kreetalle – myös menneisyyteen ja ihmisen ja olemassaolon syvyyksiin. Kysymyksiin siitä, mistä ihmisen elämäntarina rakentuu ja onko näillä
Niin. Tuo kevät ja sen mukanaan tuoma perintö aloittavat kertojan elämässä matkan, joka vie hänet paitsi Eurooppaan – Saksaan, Garda-järvelle ja Kreetalle – myös menneisyyteen ja ihmisen ja olemassaolon syvyyksiin. Kysymyksiin siitä, mistä ihmisen elämäntarina rakentuu ja onko näillä
tarinoilla lainkaan loppuja,
vaiko ainoastaan lukemattomia uusia
aloituksia?
Sitä ihmisen elämä on: tarinaa. Tarinaa, joka jää ehkä
aina avoimeksi, selittämättä. Ja onko niinkin kuin meillä kaikilla olisi kaksi mahdollista elämää. Niin, että
jäämme silti ikuisesti tietämättömiksi siitä toisesta. Itsestämme ja
toisistamme.
Ja mitä merkitystä ihmisillä on toisilleen, sillä että
he kohtaavat? Voiko ihminen tuntea sen, jonka kanssa hän elää? Entä sen, jonka kanssa oma
aika on kulkenut rinta rinnan vain hetken? Sen, jota hän ei ole ehkä koskaan
tavannut? Voiko toisen tarinasta saada kiinni? Vai onko niin, että meillä
kaikilla on aina myös toinen elämä, josta toiset eivät tiedä mitään? Niin, että ihmiset pysyvät toisilleen aina vieraina, tavoittamattomina?
Niinkin,
että emme tiedä kokonaan ehkä edes omaakaan tarinaamme?
Ja mikä merkitys onkaan sattumalla, sillä että
toinen osuu kohdalle, juuri tietyllä hetkellä? Perustuuko ihmisten kohtaaminen sattumaan vai kohtalon
tarkoituksiin? Niin, tämä on loputtoman kiehtova kysymys, johon ei kai koskaan voi
antaa kuin mahdollisia vastauksia. Ehkä ihmiset
kuitenkin toisinaan saattavat olla toistensa suojelusenkeleitä, puhaltaa perhosen siipiin
elämää ja myötätuulta. Mutta onko Anna oikeassa:
Mutta kummallisiin
sattumiin hän ei uskonut, pikemminkin sattumiin, jotka kirjoittivat itse
itsensä, tai siihen, että asiat tulivat tietyllä hetkellä todennäköisiksi. Ja
jos uskoi niin, Anna sanoi, sattumien tapahtumista oli mahdollista edesauttaa
lisäämällä tapahtumien todennäköisyyttä, ja siihen oli tunnetusti monia keinoja.
En tiedä. Ajattelen sitä kauan, sattumaa ja
todennäköisyyksiä ja kohtaloakin. Sitä, ovatko ne kaikki lopulta yksi ja sama. Mieleni
kerää kysymyksiä, hapuilee niiden kautta vastauksia kohti. Kyllä: rakastan
kirjoja, jotka antavat kysymyksiä. Ne ovat ehkä tärkeämpiä kuin vastaukset,
koska vastauksetkin ovat lopulta aina keskeneräisiä ja niiden totuus
korkeintaan mahdollista. Kysymykset tunnustavat tietämättömyytensä, sen että ne
voi esittää kerta toisensa jälkeen yhtä tärkeinä ja olennaisina. Juuri siksi ne
ovat niin elinvoimaisia, ikuisia ja loputtomia ja pitävät vireänä myös ihmisen
joka niitä kysyy. Niin, ehkä ihminen on kysyjäksi luotu, etsijäksi. Kysymään
sitäkin
--- mikä oikeastaan oli
todellista? Oliko todellisuus sillä hetkellä kun se tapahtui, vai nyt
seitsemänkymmentä vuotta myöhemmin kun Anna Prinz yritti muistella unohtunutta
päivää, joka oli kerrottu hänelle yhtenä tuulisena yönä, oliko todellisuus
syntynyt Henrille hänen vangitessaan perhosen, vai myöhemmin kun asiat olivat
alkaneet hakea muotoa ja selitystä hänen mielessään ja unissaan, oliko
todellisuus vasta nyt kun kirjoitin näitä sanoja, vai oliko todellisuus
jonkinlainen yhteenlausuma kaikesta nähdystä ja kuullusta, alati muuntuva,
ikuisesti virtaava, jokaisena päivänä uuden muotonsa hakeva ---
**********
Yksi hienoimpia elementtejä Haahtelan teoksissa on niiden
tunnelma, jota hienovireiset yksityiskohdat kantavat. Se, kuinka pöydällä oli epämääräinen kasa avattuja
kirjoja, joiden sivut olivat alkaneet hitaasti peittyä pölyyn ja kun tuulenpuuska oli mennyt ohitse, tuolin
karmille jääneen villatakin hiha heilui hiljaa. Kuinka iltapäivän valossa kaikki näytti hauraalta. Kuinka teelehdet tuoksuivat ja kupin reunassa oli särö.
Toinen on se, kuinka hän saa pieniin kirjoihinsa mahtumaan
niin suuria. Tämäkin kevyt kirjanen kantaa itsessään niin paljon, perhosenkeveän ihmiselämän valtavaa painoa. Ja niin, taustalla on aika, se josta tulee historiaa ja jonka töytäisyissä ihminen aina elää.
Pidän suuresti myös siitä, kuinka Haahtela kerii
tarinaansa, annostelee sitä lukijalleen pikkuhiljaa. Ja siitä, että tarinan
säikeet saavat osin jäädä kiertymättä – että lukija saa seurata niitä omassa
mielessään, kasvattaa tarinan sellaiseksi kuin hänen mielensä sen hahmottaa.
Ehkä meidän tarinamme ovatkin aina juuri sellaisia: aukkoisia ja tulkintojen
varaisia. Se, mitä kykenemme tavoittamaan toisesta ihmisestä (tai edes
itsestämme), on ehkä aina vain hento raapaisu, ja kokonainen eletty elämä
kutistuukin lopulta ehkä vain muutamaan
yksityiskohtaan. Ja kuitenkin, kuitenkin, se on niin suuri.
Niin. Haahtelan sanoissa on ihanaa, ilmavaa tiheyttä. Arkiset
liikahdukset ja yksityiskohdat kannattelevat suuria ajatuksia, ja tämä kiehtova
yhtälö näyttää elämän juuri sellaisena kuin se on: samaan aikaan niin tavanomaisena
ja niin ihmeellisenä. Juuri arki kätkee itseensä syvyyksiä, ne pienet teot ja
sattumukset joista elämä koostuu.
Kyllä, Haahtela on niitä nykykirjailijoita, joiden kertojanääni puhuttelee minua erityisen paljon. Se on ääni, johon voi kietoutua kuin pehmeään peittoon – peittoon, joka kätkee sisäänsä suuria ihmisyyden syvyyksiä. Rohkenen sanoa näin, vaikka matkani hänenkin tuotantoonsa onkin vasta niin aluillaan.
**********
Kyllä, Haahtela on niitä nykykirjailijoita, joiden kertojanääni puhuttelee minua erityisen paljon. Se on ääni, johon voi kietoutua kuin pehmeään peittoon – peittoon, joka kätkee sisäänsä suuria ihmisyyden syvyyksiä. Rohkenen sanoa näin, vaikka matkani hänenkin tuotantoonsa onkin vasta niin aluillaan.
Ja niin, me
ihmiset olemme hauraudessamme ehkä merkillisiäkin:
Minä ajattelin, että joskus vähäpätöinenkin
asia voi riittää,
mutta tuskin perhonen voi kannatella
kokonaista elämää.
Mutta mitä jos se
onkin juuri niin: että meillä kaikilla on omat hentosiipiset perhosemme, joiden
varassa annamme elämämme lentää. Tai ehkä perhosen siipien herkkä
kauneus ei sittenkään niin vähäpätöistä olekaan. Ehkäpä se on sittenkin kaikkein
suurinta.
Joskus tuntuu, että on mahdotonta kirjoittaa kaikkea sitä
mitä kirja antaa ilman että kirjoittaa kokonaisen toisen kirjan. Niin nytkin. Tämä jatkaa leijailuaan mielessäni, perhosten
siipien värähtelynä. Mieleeni jää kysymyksiä, keveitä ja painavia. Miksi siitä
ei voinut puhua aiemmin? Siitä, tai monesta muusta? Siksikö, että tuntuu
turvallisemmalta unohtaa? Ja niin, miksi ihminen pitää itsensä itseltään ja toiselta
kiinni? Entä mitä tapahtuu, kun vuodet kuluvat? Miten pitkä onkaan matka niiden välillä? Ja mitä kaikkea ihminen itseensä kerää?
Minä luin tämän teoksen jo kahdesti, enkä ole vielä
valmis. Ja kaipaan niin myös Tähtikirkasta,
lumivalkeaa. Olen lainannut Haahtelan teoksia toistaiseksi kirjastosta, mutta tämäkin on teos, joka pitäisi saada avata juuri silloin kun
tuuli tulee ja kuunnella, kuinka se tarttuu perhosen hauraisiin siipiin.
Huomata, kuinka tarina, kirjan ja elämän, värähdys värähdykseltä kutoo lentonsa
reittejä ja kuinka, niin –
--- kun yrittää
löytää yksinkertaisen vastauksen, kaikki muuttuu monimutkaisemmaksi, yksi
kysymys muuttuu kahdeksi, kaksi kysymystä jakaantuu neljäksi, eikä pian enää
muista mistä oikeastaan oli alunperin lähtenyt.
Jonakin päivänä, ehkä jo pian mutta ei liian kiireesti,
on vuorossa seuraava Haahtelan teos. Mikä ihana, ihana ajatus. Ehkä saan lisää
sanoja, jotka piirtävät näitä pehmeärajaisia vaikutelmia, päästävät valonsäteet läpi.
***************
Joel Haahtela:
Perhoskerääjä. 189 s. Otava 2006.
(PS. On hyvä muistaa, että ihminen tarvitsee hetkiä joina
päivänaikaiset velvoitteet ja paino ovat poissa,
ja niiden tilalla on kummallinen keveys.)
päivänaikaiset velvoitteet ja paino ovat poissa,
ja niiden tilalla on kummallinen keveys.)
Katja, kirjoitat niin houkuttavasti, että olen tunturipöllö ellen lue tätä Perhoskerääjää viimiestään suvella, mutta ehkä jo ennenkin. Olen lukenut Haahtelalta vain Lumipäiväkirjan, josta pidn paljon, mutta sitten yritin jotain muuta häneltä, en mikään mainitsemistasi, enkä syttynyt yhtään. Täytyy varmaan antaa Haahtelalle uusi mahdollisuus. Kiitos tästä <3
VastaaPoistaKiitos kommentistasi Leena! Suosittelen kyllä uuden mahdollisuuden antamista Haahtelalle! Olen pitänyt suuresti näistä kolmesta kirjasta, jotka olen häneltä lukenut, ja erityisesti tämä ja Tähtikirkas, lumivalkea ovat minulle nykykirjallisuuttamme ihanimmillaan <3
PoistaHieno perinpohjainen postaus :)
VastaaPoistaItse ostin eilen Haahtelan Traumbachin. Häntä on verrattu Modianoon, ja sinun bloggauksen perusteella sävy on sama. Traumbachia selailtuani näin samanlaisuutta, mutta erilaisuutta, ja omaperäisyyttä.
Näistä lainauksista päätellen tämä vaikuttaa varsin hyvältä kirjalta :)
Jokke, kiitos :) Traumbachin vuoro tulee minullakin aikanaan, olisikohan se vaikka seuraava... Ja oi, pitäisikin varmaan tutustua myös Modianoon! Näitä lukemattomia kirjailijoita riittää...
PoistaTämä on hieno kirja, vahvisti entisestään viehtymystäni Haahtelan kerrontaan.
Pikaiset terveiset töistä, en malta olla kommentoimatta, vaikka pitäisi keskittyä toisenlaisiin teksteihin. Kirjoitit ihan kirjan mukaan: eläydyit teoksen tunnelmaan, sen painoon, kepeyteen ja valoon.
VastaaPoistaMinulle Perhoskerääjä oli ensimmäinen lukemani Haahtelan kirja ja se on edelleen tärkein ja rakkain. Olen samaa mieltä, ettei Haahtelan kanssa kannata kiirehtiä, vaan antaa uuden kirjan tulla, kun sen aika on.
<3
Terveisin kaimasi Lumiompusta toisella Google-tilillään
Kiitos kommentistasi kaimani! (Ja voi katalaa kirjoitustani, joka häiritsi työpäivääsi...:))
PoistaTämä oli todella hieno lukukokemus, joka viimeistään vahvisti sen että haluan lukea kaikki Haahtelan teokset... Hiljakseen, mutta varmasti. Tässä on ihana tunnelma, sellaista kaihoisaa valoa... Tähtikirkas, lumivalkea lumosi minut täysin ja niin teki tämäkin <3
Ei ollut minun kirjani sanoopi pikku-Mai. Kirjakaapista löytyisi lisääkin Haahtelaa, mutta ehkä joskus annan hänelle uuden tilaisuuden ;)
VastaaPoistaKiitos kommentistasi pikku-Mai :) Soma soraäänesi soi oikein mukavasti - miten tylsää olisikin jos aina olisimme yksimielisesti hymisevä kuoro. Uskoisin, että kirjailijoillekin on mukavampaa, että lukijat ovat erilaisia :) Ihanaa silti, jos Haahtela pääsee vielä joskus hypähtämään kaapistasi!
PoistaHaahtelassa on ajattomuutta! Luin Perhoskeräjän viime huhtikuussa ja olen vähän suunnitellut, että lukisin pääsiäisen tietämillä hänen Lumipäiväkirjansa.
VastaaPoistaIhanasti tavoitit tässä kirjan tunnelman, joka on kuin haurasta, valoa kauniisti taittavaa lasia! <3
Kiitos kommentistasi Kaisa Reetta! Ja oi, tulenkin pian lukemaan tuon kirjoituksesi <3 Ihania hetkiä Lumipäiväkirjan parissa, jos tuulet vielä pääsiäisen tietämissä tuulevat sitä kohti! Minulla on seuraava teos vielä valitsematta, ehkä se saa valita itse itsensä...
PoistaJa niin, ajattomuutta! Haurasta, valoa taittavaa lasia! Kyllä <3
Kyllä on hienoa Haahtela-tulkintaa! Itse kuulun niihin, joiden suhde Haahtelan teoksiin vaihtelee. Välillä vaaka menee pohjaan ja välillä ei oikein liikahdakaan. Omasta näkökulmastani vaikuttaa, että Haahtela on juuri sinun kirjailijoitasi ja tämä vahvistuu, kun lukee kauniin ja puhuttelevan tekstisi.
VastaaPoistaMikä sattuma, että juuri eilen tuli tunnelma, että olisin halunnut lukea Haahtelaa. Hylly tarjosi vain ei-oo:ta. Tänään sain kirjaston pikahyllystä Modianon. Hiihdän sitten sillä tässä lähiaikoina.
Omppu, kiitos! Tällaista hurmioitumis-tulkintaa tämä... Mutta niin, Haahtelan kerronta on kaunista, syvää - ja kyllä - minulle puhuttelevaa. En voi kuin ihailla ja lumoutua. Hieman toki jännittää, miten seuraavaksi valikoituvan teoksen koen, mutta hieman vain...
PoistaJa ihana sattuma! Vaan miksi hyllyt, tursuilevatkin, ovat aina liian vajaita? Minun ryöppyilevästä hyllystäni puuttuvat kaikki Haahtelat. Ei kai merkitse kyvyttömyyttä iloita myös olemassaolevasta jos vähän vain tahtoo lisää?
Ja oi, tuo Modiano alkaa nyt hänkin kuiskutella vaativahkosti... Hyviä hiihtelyjä sinulle, ehkä joskus vielä hiihdän perässä - tai ainakin käveleskelen:)