”Minä olen todella kaunis. Mikä
vahinko, ettei kukaan mies saa nähdä sitä, ihailla sitä, sanoa minulle, miten
kaunis olen...”
Näin ajattelee
Mirdja Ast, kaunis ja kiihkeä nuori nainen, maatessaan alastomana punaisella
peitteellään ja katsellessaan vartalonsa piirteitä. Mirdja tietää olevansa
kaunis, mutta oma katse ei riitä. Tarvitaan toiset silmät, miehen.
Oma painokseni kirjasta on Otavan painos vuodelta 1982.
L. Onervan (1882-1972) esikoisromaani Mirdja ilmestyi hieman yli 100 vuotta sitten, vuonna 1908. Mirdja oli aikansa sensaatio: se sai paljon kiitosta, jopa valtion kirjallisuuspalkinnon, mutta myös paljon kuohahtelevaa moitetta. Mirdja toi kirjallisuuteemme uutta ja ennennäkemätöntä, mutta nimihenkilön halu pysyä vapaana ja hakeutuminen useisiin eroottisiin suhteisiin vailla sitoutumisen tavoitetta oli monelle aikalaiselle liikaa. Mirdja palkittiin kuitenkin luultavasti paitsi rohkeasta ilmaisustaan, myös juuri rohkeasta sisällöstään: teos nosti naisidentiteetin ongelmallisuuden esiin tavalla, joka oli maamme kirjallisuudessa aivan uusi.
Onerva oli Mirdjan ilmestyessä vain 26-vuotias,
rohkea nuori nainen. Mirdja oli
monella tavalla aikaansa edellä: modernilla tavalla kerrottu moderni nainen,
jolle oman ajan rajat olivat liian ahtaat. Maailma oli 1900-luvun alussa
murroksessa, astumassa kohti monin tavoin toisenlaista aikaa, mutta vanhat
käsitykset olivat vielä lujassa. Naisen hyväksytyin paikka oli yhä se
perinteinen, eikä naiseuteen katsottu kuuluvan sellaista intohimoisuutta ja
itseriittoisuutta, jota Mirdjassa oli.
Mirdja on kiihkeä
ja elämänjanoinen. Hän sanoo: ”Ja elämän
tahdon minä tuntea ja itseni.” Mirdja tahtoo olla vapaa, taiteilija. Riippumaton
minuus on Mirdjan ihanne, sillä itsensä antaminen toiselle on yhtä kuin itsensä
murha. Mirdja ei anna itsensä rakastaa aidosti, ei anna itseään toiselle, vaan
tahtoo pitää itsensä itsellään: ”antautumisessa minä kadottaisin itseni”.
Rakkaus on Mirdjalle hetkellistä, totta vain hetkenä joka on:
”Mitä suurempi rakkaus on, sitä
lyhempi sen ikä. Parhaimmat hetket elämässä ovat vain silmänräpäys, ja syvimmät
rakkaudet ovat kuolleet jo syntyessään...”
Mutta myös Mirdja on kuitenkin kiinni
ihmisen ikiaikaisessa tarpeessa kuulua toiselle. Minuus määrittyy lopulta vain
toisen kautta, ilman toisen katsetta ihminen ei tunne itseään eläväksi,
hehkuvaksi. Toisaalta Mirdja ajatteleekin: ”rakkauden täytyi sittenkin olla elämän sisältö, ja suurin.” Mirdja pyrkii
toimimaan kuin kannattaisi vapaata rakkautta, mutta ei tähänkään kuitenkaan
kykene.
Mirdjan tragedia
on hänen kyvyttömyydessään yhdistää itsessään naiseus ja luova
taiteilijuus. Naiseus edellyttää rakkautta ja taiteilijuus vapautta, ja toinen
tuntuu aina kärsivän: Mirdja tavoittelee eheyttä, mutta ei onnistu tavoittamaan
minuutensa kokonaisuutta, vaan pirstaloituu ja ajautuu kohti tuhoa.
Mirdja kuvaa naisidentiteetin rakentamisen ongelmallisuutta maailmassa, jossa uudenlainen toimintatapa on jo periaatteessa mahdollinen, mutta käytännössä kuitenkin vieroksuttu. Identiteetin rakentamisen ristiriita on sekä sisäinen että ulkoinen: se on minuuden sisäistä kipuilua, mutta myös kouristavaa kohtaamista maailman kanssa.
Mirdja kuvaa naisidentiteetin rakentamisen ongelmallisuutta maailmassa, jossa uudenlainen toimintatapa on jo periaatteessa mahdollinen, mutta käytännössä kuitenkin vieroksuttu. Identiteetin rakentamisen ristiriita on sekä sisäinen että ulkoinen: se on minuuden sisäistä kipuilua, mutta myös kouristavaa kohtaamista maailman kanssa.
Ehkä
aikalaisnaisissa oli muutamia lukijoita, jotka tohtivat tunnistaa saman
ristiriidan itsessään. Useimmat tuskin tohtivat: naisen paikka oli 1900-luvun
alussa vielä se mikä oli, ja harva sitä vastoin näkyvästi uskalsi, osasi tai
tahtoi kapinoida. Nykylukijan rohkeus samaistua Mirdjaan on ehkä suurempi: Toisaalta itsensä toteuttamisen ja toisaalta rakkauden tarve ovat loputtoman ajankohtaisia, vaikka nyky-yhteiskunnan nainen voi
ja saa toki jo olla myös itseään toteuttava subjekti siinä missä mieskin, eivätkä rakkaus ja minuus ehkä enää sentään sulje toisiaan pois.
Kirjallisuushistoriallisesti
Mirdja kytkeytyy symbolismiin ja dekadenssiin. Pirjo Lyytikäinen kirjoittaa:
”Mirdjassa kulminoituvat monella tavalla vuosisadanvaihteen symbolismin
rakennepiirteet ja dekadenssin tematiikka. Se on symbolistis-dekadenttisen
virtauksen tuottaman proosan huippu ja osaksi myös päätepiste.”* Mirdja on osoitus siitä, että Onerva oli
hyvin tietoinen aikansa kirjallisista virtauksista meillä ja Euroopassa, ja
lahjakkaana kirjoittajana hän kykeni luomaan tuntemansa pohjalta oman,
ainutlaatuisen taideteoksen, joka osaltaan loi kirjallisuuteemme uutta.
Teosta on luettu
myös ns. avainromaanina, ts romaanina, jonka henkilöille ja tapahtumille on
osoitettavissa todellisia vastineita. Ehkä onkin. Mutta romaanin tenho perustuu
aina ennen kaikkea sen omaan sisäiseen maailmaan. Nuoren Onervan kirjaa on yhä
mielenkiintoista lukea myös hänen oman todellisuutensa – ja aikansa –
kehyksissä, mutta tärkeintä lukukokemuksessa on sittenkin Mirdjan, ei L.
Onervan, Eino Leinon, tai kenenkään muun todellisen ihmisen, tarina.
Kirjailijan todellisuus ei heijastu kirjaan sellaisena se kuin on, vaikka usein
kirja kantaakin kirjoittajastaan ja tämän kokemasta todellisuudesta yksityiskohtia, häivähdyksiä. Näin siitä
huolimatta, että kirjoittaessaan kirjailija antaa teokselle ikään kuin koko
itsensä.
Minulle Mirdja on yksi lukuhistoriani
tärkeimmistä kirjoista. Luin kirjan ensi kerran noin kaksikymmenvuotiaana
kirjallisuuden sivuaineopiskelijana ja kohtasin Onervassa kirjoittajan, joka
Edith Södergranin tavoin sai minut huikaistumaan sanojen voimakkuuden edessä. Pidän Mirdjan kauniista, kiihkeästä
kerronnasta: teoksen kieli on tunteellista, rönsyilevää, musiikin kaltaista.
Kerronta etenee pääosin sisäisenä puheena ja dialogeina, mikä sekin oli teoksen
ilmestyessä uutta. Tietty luonnosmaisuus vain lisää kerronnan ilmettä
nimenomaan puheena. Palasin kirjaan pitkän tauon jälkeen taas viime kesänä ja kyllä,
olin yhä hurmaantunut. Lukukokemus oli varmasti toisenlainen kuin liki puoli
elämää sitten, mutta varmasti vähintään yhtä vaikuttava.
Onervan
ilmaisuvoimainen kieli yhdistettynä tarinan iäti kiehtoviin aiheisiin –
raastavaan tarpeeseen saada rakkautta ja ihmisen ikuisesti kipuilevaan
minuuteen – tekee Mirdjasta
ehdottomasti yhden kirjallisuushistoriamme ajattomista klassikoista. Klassikko
kantaa aina mukanaan omaa aikaansa, mutta samalla se onnistuu ajattomuudessaan
koskettamaan yhä uusia lukijasukupolvia. Siksi se elää yhä.
*Teoksessa Varpio, Yrjö & Rojola, Lea (toim.) 1999: Suomen kirjallisuushistoria 2. Järkiuskosta vaistojen kapinaan.
Hieno kirjoitus upeasta romaanista! Minulla on samankaltainen ensikosketus Onervan romaaniin: minäkin oli parikymppinen ja kirja kuului kotimaisen kirjallisuuden tutkintovaatimuksiin, ja sitten ihastuin kirjaan syvästi ja halusin sen omaan hyllyyni (SKS:n klassikkopokkarina). Saman aikakauden / tyylisuunnan kotimaiset klassikot kolahtivat muutenkin, Kilven Bathseba ja Antinous jne.
VastaaPoistaKiitos kommentistasi Maria! Kyllä vain näissä satavuotiaissa kirjoissa (ja vanhemmissakin!) on monen monta helmeä. Minua aina jaksaa hämmästyttää, kuinka sentään jo tässä iässä ja kirjallisuutta kuitenkin opiskelleena lukukokemusteni helminauhassa voi silti yhä olla niin valtavasti aukkoja kuin siinä on! Esimerkiksi noita mainitsemiasi kirjoja en ole koskaan lukenut - Bathseba on kuitenkin ollut jo hyvän aikaa hyllyssäni vuoroaan odottamassa ja siirtyy toivottavasti pian osaksi sitä kimmeltävää nauhaa ja samalla mieleni varantoja :)
Poista