Ajan rajallisuus ja kirjoitusten (välttämätön)
priorisointi toistensa yli saattaa toisinaan aiheuttaa sen
surullisen murheen, että moni esille pääsemisen ansaitseva kirja palautuu
kirjastoon, siirtyy takaisin hyllyyn tai vähintään hautautuu muiden kirjojen alle ennen kuin niistä ehtii ryhtyä kirjoittamaan. Kirjoituksen tekemiseen ei
aina riitä aikaa eikä energiaa vaikka niin toivoisikin, eikä aina kai kerta kaikkiaan voi kirjoittaa.
Päätin, että viivähtelen hetken muutamissa viime
kuukausina lukemissani teoksissa, joista kyllä olisi kirjoitettavaa kokonaisenkin
kirjoituksen verran mutta joista en nyt kaiken muun keskellä ole ehtinyt kirjoittaa
niin keskittyneesti kuin ne toki ansaitsisivat. Haluan kuitenkin jättää näistäkin
teoksista kamarini seinälle edes pienen muistijäljen. Siispä: pieniä
viivähdyksiä talven ja kevättalven lukukokemuksiini.
Kuvasta puuttuvat Hertta ja Akvarelleja Engelin kaupungista,
joita joku onnellinen kirjaston asiakas lukee kenties juuri nyt.
Kuvasta puuttuvat Hertta ja Akvarelleja Engelin kaupungista,
joita joku onnellinen kirjaston asiakas lukee kenties juuri nyt.
Heidi Köngäs: Hertta (2015)
Hertta ja Hertan aate. Politiikkaa ja intohimoa ja jotakin tärkeää, josta täytyy luopua. Muistan, miten Hertta
oli ensin kiinnostanut minua, sitten ei kuitenkaan, sitten taas kyllä. Olin
lukenut siitä muutamia arvioita, jotka kehystivät hieman ristiriitaisia
odotuksiani. Kuinka kävisi? Veisikö Hertta
minulta jalat alta vai jäisinkö tylsästi pystyyn? Ainekset hurmaantumiselle
periaatteessa olivat: historia, aate, naisen palo. Mutta ei, vaikka tarina
puhutteli, kerronta ei yltänyt koskettamaan niin paljon kuin olisin toivonut.
Olisin tahtonut, että Hertta olisi palanut, liekehtinyt, hehkunut, ollut
jotenkin elävämpi. Ehkä tahdoin epäreilusti liikaa? En tiedä. Niin tai näin, Hertta ei saanut minua liekkeihin
vaikka niin ehkä toivoin, mutta se ansaitsee kuitenkin kiitoksen siitä, että se
sai minut ajattelemaan historian lehtiä ja aatteiden arvoa ja sitä, kuinka
ihmisen keskeneräisyys tahtoo näkyä kaikessa mitä hän tekee ja kuinka vaikeaa on tehdä kaikin puolin oikein, edes itselleen. Eipä ihan vähän sekään. Minun kohdallani sisältö
toimi siis paremmin kuin muoto ja teki kyllä kirjasta ehdottomasti lukemisen
arvoisen. Niin ja tietysti: mikä on totta ja mikä ei? No tuota, historiallinen romaani
ei ole historiankirjoitusta, se on tulkintaa ja mahdollisuuksia, tutkiskelevaa
leikittelyä sillä miten olisi voinut olla. ”Tosi” saa antaa periksi romaanin
omalle maailmalle, jos kirjailija niin tahtoo. Ja miten lienee, tietääköhän sitä "totta" kaikistellen kukaan?
Helena Sinervo: Runoilijan talossa (2004)
Eeva-Liisa Manner, vuosi 1971. Talo, jonka katto on
romahtanut. Lyhyitä lukuja, joiden alussa kerrotaan mitä niissä tapahtuu.
Elämä, rakkaus, taide. Minäkertoja joka venyttelee elämäkerran olemusta tai ehkä paremminkin
kirjailija joka leikkii omaelämäkerrallista kerrontaa jota se ei tietenkään ole. Aikoinaan tästä
taisi nousta jonkinlainen kohukin, mietittiin miten kirjailija saa todellisesta
henkilöstä kirjoittaa. Niin, eihän kukaan tietenkään oikeasti toisen ihmisen mieleen
pääse. Kukaan ei voi olla mikään muu minä kuin se joka on. Olemme siis jälleen
toden ja sepitteen rajoilla ja riitamailla, jos niin halutaan. Mutta toisaalta,
kysyn taas että eikös kirjallisuuden ydin ole juuri se tutkiskeleva leikki. Todellisten
henkilöiden kohdalla on tietysti myös niitä eettisiä ongelmia, ja nehän ne taisivat sen kohunkin keskiössä olla. Hankalaa, kyllä.
Minulle tämä teos oli joka tapauksessa hieno. Eeva-Liisan ja Helenan ajatukset
ja sanat sekoittuvat minussa varmasti toisiinsa, mutta Eeva-Liisa joka Helenan
kirjoittamana minulle puhuu, sanoo paljon sellaista mistä pidän. Hänellä on
kaunis ääni ja viisaita, syviä ajatuksia. Kirja on omani, selailen sitä juuri
nyt ja koetan valita sitaattia. Mutta kas, päätän etten valitse mitään. Siksi,
että ne olisivat vähän liiankin hyviä.
Jukka Viikilä: Akvarelleja Engelin kaupungista (2016)
Akvarelleja. Vuosi 1816. Nyt vasta huomaan, että siitä on
tasan kaksisataa vuotta! Niin, Johan Carl Ludvig Engel Helsinkiä piirtämässä.
Suunnitellut kuusi vuotta, jotka hiljalleen kasvavat elämänmittaiseksi
viipymiseksi niin että lopulta on jo vuosi 1840. Elämäntehtävä ja elämä. Runolliset fragmentit. Niin: päiväkirja. Ei kun yöpäiväkirja. Historia,
tässäkin, mutta myös se sepite. Voi niin. Ja koska pidän erityisen paljon juuri katkelmista, siitä
miten elämäntarina kulkee hetkissä joiden välille usein jää paljonkin tyhjää,
tämä teos ihastuttaa minua suuresti. Niinpä tämä on myös teos, johon
varmasti palaan. Ja voi, tähän tahtoisin kyllä sitaatin, ehdottomasti, mutta
sitä ei nyt ole, koska kirja on jo aikaa sitten palautunut kirjastoon. Niin ja
se tosi, taas? Riemastuttavaa! Todellisuutta, varmastikin. Ja kirjailijan
kekseliäisyyttä, tietenkin niin. Tahtoisin, että minulla olisi tämä myös nyt.
Mia Kankimäki: Asioita jotka saavat sydämen lyömään
nopeammin (2013)
Toimittaja, joka eräänä päivänä jättää päivätyönsä ja lähtee Japaniin tuhat vuotta sitten eläneen hovinaisen jäljille. Teos, joka syntyy tutkimusretkistä hovinaisen elämään ja maailmaan ja samalla niihin omiinkin. Tulkintoja ja ajatusten kyseleväisiä liikeratoja, tietenkin. Ja kirsikankukkia, teetä, ajattomuutta. Ennen kaikkea ihana osoitus siitä, että myös näin voi kirjoittaa,
lajeja sujuvasti sekoitellen, ja tehdä sen niin että se toimii. Ihanaa on
sekin, että tällaiselle teokselle löytyy varmasti monenlaisia oikeita
lukijoita: niitä, jotka innostuvat Japanista, historiasta,
kirjallisuudentutkimuksesta, ylipäätään tutkimuksesta, tarinoista,
omakohtaisuudesta ja/tai uskalluksesta tehdä toisin ja itselle oikein. Minua hymyilyttää ja hykerryttää ja ajattelenpa sitäkin, että toisinaan kirjat todellakin odottavat juuri sitä oikeaa lukuhetkeä. Siispä,
asioita jotka saavat sydämen lyömään nopeammin: Kirjat, jotka vievät mukanaan.
Se, että voi tehdä toisin. Se, että voi tehdä niin kuin hyvältä tuntuu (niin,
kyllä voi, vaikka vähän hävettäisikin ja arveluttaisi). Se, että juuri se saattaa
myös olla se oikea vaihtoehto. (Ja Mia, arvaa mitä? Taidan liimailla vähän niitä post it
-lappuja sinne tänne, eihän sitä koskaan tiedä millainen voima niissä on ;))
Johanna Venho: Kaukana jossain onnenmaa (2015)
Kaipuu. Ihmisen kurkottelu kohti jotakin, jossa kaikki on
paremmin. Pyrkimys ymmärtää onnea ja yritys tavoitella sitä. Johanna Venhon
kerronta on kaunista, viisasta ja vaivatonta, ja aion ehdottomasti lukea myös Syntysanat (2011), joka on minulla
edelleen lukematta. Ihana kirja, joka jää mieleeni hetkinä, joina istuin
kynttilähämärissä sinä viikonloppuna kun meillä riehui vatsatauti, työpöytäni
oli kaaosta täynnä ja nukuimme katkonaisesti viritellyillä petipaikoilla. Siis:
viikonloppu oli hieman raskas, kirja ei, se oli osa levollisempia hämäränhetkiä ja tarjosi lukuelämyksen, joka sai ajattelemaan myös kirjoittamista.
Luulisin, että muistan ainakin jonkin aikaa myös Kaarinan ja Oton, äidin ja
pojan, ja vuosikymmenen jona sekä Venho että minä että Otto olemme syntyneet ja
joka siksi kulkee meissä mukana aivan erityisellä tavalla. Entä se onni, niin. Kaukana jossain onnenmaa. Siellä se onni
on, jossakin, odottaa. Tai ehkä sen ymmärtää, jos siitä kirjoittaa.
Mukava lukea tällainen kirjakooste, ihan houkuttaisi tehdä itsekin hieman tämänkaltainen! Ja miten monipuolisia kirjoja olet lukenut. <3
VastaaPoistaHertan kanssa minulle kävi samoin. Hieno romaani ja kiinnostavakin, mutta kovin tasapaksu. Hertta ei erottunut kertojamiehistä, jäin kaipaamaan hänen omaa ääntään. Viikilän romaani sen sijaan on upea: niin kaunista kieltä, niin hienoin fragmentein rakennettu kokonaisuus.
Eniten minua hymyilyttää Kankimäen kirja. Sinä liimaisit sen väliin paljon post it -lappuja. Minä olen taittanut omastani sivut koirankorville. En tee sitä usein, mutta Asioita jotka... on koirankorvakirjani.
Hymyjä sinulle, kaimani! <3
Kiitos kaimani <3 Tuntui, että tämmöinen olisi nyt sopiva muoto näiden kertyneiden lukukokemusten tallentamiseen. Ehkäpä tällaista voisi harrastaa enemmänkin :)
PoistaJuuri se Hertan oma, roihuava ääni Hertasta minustakin puuttui. Lukeminen oli vähän kummantuntuista, kun samaan aikaan halusi roihuta hänen mukanaan mutta ei vaan voinut.
Tuo Viikilän Akvarellit on todella hieno. Sellainen, että siihen tietää haluavansa palata. Niin kauniisti sanoitettuja elämän palasia.
Ja hih, tuo Asiat :) Nuo post it -laput viittaavat vähän hämärästi siihen, kuinka Kankimäki kirjoitti unelmiaan sellaisille ja sitten alkoi tapahtua :) Mutta kyllä kirjan välitkin voisi hyvin tunkea lappusia täyteen :)
Kiitos kommentistasi ja hymyjä sinullekin <3
Voi sentään sinua, miten onnistuitkin väistämään Hertan palon? Sinun tulesi lienee eri sukua kuin hänen. Minua se poltti kovin. Itse asiassa juuri Hertan tuli sai aikaan sen, että kirjoitin teoksesta melko hurmioituneen postauksen.
VastaaPoistaRunoilijan talossa luin pian sen ilmestymisen jälkeen. Tykkään kovasti myös Sinervon runoista. Muista mainitsemiasi teoksia en ole lukenut, joten oli mukava saada niistä maistiaisia.
Niin... se mikä tässä esti roihuamiseni oli oikeastaan se, miten Hertta oli kerrottu, ei Hertta ja Hertan palo itsessään. Koko ajan lukiessani olisin kovasti halunnut liekehtiä hänen tarinansa mukana mutta en vaan voinut. Muistankin sinun kirjoituksesi tästä, se oli ihanaa paloa täynnä ja sai minutkin liekehtimään enemmän kuin itse kirja. Minulle Hertta ei tässä teoksessa harmi kyllä hehkunut niin paljon kuin olisin toivonut.
PoistaRunoilijan talossa oli hieno kokemus. Sinervon runoja en ole tainnut vielä lukea, joskus vielä...
Kiitos kommentistasi <3
Katja, kirjakoosteesi on suurenmoinen!
VastaaPoistaHertan ja Engelin olen näistä lukenut, Sinervoa tahtoisin koettaa.
Kankimäen kirjaa sen sijaan vähän arastellutkin, varmasti aivan turhaan...
<3
Kaisa Reetta, kiitos <3 Runoilijan taloon kannattaa kyllä astua, elämys saattaa olla hyvin hieno... Myös Kankimäen kirjaa taidan uskaltaa Japani- ja kirjaihmiselle suositella :)
Poista