Minna Canth 19.3.1844 - 12.5.1897.
Kuva Wikimedia Commons,
alkuperäisotos todennäköisesti Victor Barsokevitschin ateljee.
*****
Aloitan päivänsankaritarkirjoitukseni siteeraamalla hieman
Helle Kannilaa:
*****
Minna Canth kuuluu
Suomen kulttuurihistorian merkittävimpiin, monipuolisimmin ja voimakkaimmin
vaikuttaneisiin persoonallisuuksiin. Monia on jälkeenpäin häneen verrattu,
mutta aina vain joltakin puolelta. Ei ole toista, joka hänen laillaan yhtaikaa
olisi ollut uusia uria uria aukova kaunokirjailija, ulkomaisten
kulttuurivirtausten välittäjä ja huomattava yhteiskunnallinen reformaattori,
hoitipa hän sen ohella suurta kauppaliikettä ja seitsemän lapsen perhettä. Aika
ajoin tämä monipuolisuus on ollut Minna Canthin jälkimaineelle suorastaan
haitaksi, varsinkin on kirjailija ja taiteilija pyrkinyt jäämään sosiaalisen
uudistajan varjoon. Mutta mitä pitemmästä perspektiivistä hänen elämäntyötään
kokonaisuutena tarkastelee, sitä selvemmäksi käy, että hän kuitenkin ennen
muuta oli kirjailija ja että hänen merkitystään Suomen kansalliskirjallisuuden
eräässä kehitysvaiheessa tuskin voi yliarvioida. Minna Canthin parhailla
teoksilla on myös muu kuin historiallinen arvo, niillä on edelleen jokaiselle
lukijalle paljon annettavaa ja näyttämöllä esitettyinä hänen draamansa
tenhoavat jatkuvasti.
Siteeraus on peräisin Minna Canthin vuonna 1957
ilmestyneiden Valittujen teosten esipuheesta. Ja enpä voi näiden Kannilan sanojen äärellä muuta kuin nyökytellä: Minna Canth
on kirjailijatar, jonka muisto ja luomisvoima kantaa aina tähän päivään asti,
ehkäpä myös pitkälle tulevaan. Ja kyllä, lämmittää ihanasti ajatella, että kirjastohengetär Kannila
ajatteli näin jo tuolloin taannoin!
Kuten myös Minna Maijalan pari vuotta sitten ilmestyneestä uudesta elämäkerrasta Herkkä, hellä, hehkuvainen (2014) muistamme, Canthia on perinteisesti haluttu ahtaa vain naisasianaisen ja yhteiskunnallisen kannanottajan muottiin, vaikka hän oli todellisuudessa myös paljon muuta: muun muassa ihmismielen tarkkanäköinen havainnoija ja – kyllä vain – ihan oikea herkkäsieluinen taiteilijatar. Hän oli nainen, jossa taide, tarkkanäköisyys ja rohkeus kohtasivat.
Kuten myös Minna Maijalan pari vuotta sitten ilmestyneestä uudesta elämäkerrasta Herkkä, hellä, hehkuvainen (2014) muistamme, Canthia on perinteisesti haluttu ahtaa vain naisasianaisen ja yhteiskunnallisen kannanottajan muottiin, vaikka hän oli todellisuudessa myös paljon muuta: muun muassa ihmismielen tarkkanäköinen havainnoija ja – kyllä vain – ihan oikea herkkäsieluinen taiteilijatar. Hän oli nainen, jossa taide, tarkkanäköisyys ja rohkeus kohtasivat.
*****
Tänä vuonna päätin juhlistaa Canthin lähestyvää merkkipäivää
avaamalla Valitut teokset sivulta
309, josta alkaa kertomus nimeltä Agnes
(1892). Niin annoin itseni matkata aikaan, jossa Canth istui salonkinsa
nurkkauksessa ja kirjoitti 1800-luvun naistaiteilijan palolla (oi, kyllä vain,
minä olin siellä, näin hetkittäin miettiväisiksi kurtistuvat kulmat ja taas
lentävän kynän, senkin miten joku sitten tuli ja kirjoittaminen taas hetkeksi
taukosi). Ja jo ensimmäisiä rivejä lukiessani ajattelin, taas, mikä
sanataiteilija Canth olikaan – sekä omana aikanaan että yhä vielä. Agnesin kerronta on hyvin kaunista ja
sisältö ihmismielen kokoista.
*****
Minä sanon sinulle, mitä meillä on yhteistä.
Näes, – me kävelemme molemmat yön vanhalla jäällä, ja molemmat tulemme ennen
pitkää vajoomaan alas syvyyteen. Eroitus on vain siinä, että minä sen tiedän,
sinä et.
Mitä Agnesissa siis tapahtuu? Kerronko?
Hieman vain? Vaikka vain sen, että on nuoruudenaikaiset koulutoverit, kaksi
tyttöä, ja myöhempi aikuisuus. Sen, että on kovin
erilaiset elämät: toinen maailmaa nähnyt kaunotar, toinen kotoinen
pumpulimekkoinen äiti. Ja tiedättehän:
Ei kukaan voi olla salonki-nainen ja lasten
hoitaja samalla.
Joko toinen, taikka toinen.
Sen, että toisella
on maailmannaisen viileys, toisella (lapsekas?) kyky tuntea.
Senkin, että kohtaaminen
tuo mukanaan ehkä väistämättömiä
mielialoja ja juonenkäänteitä.
mielialoja ja juonenkäänteitä.
Usko minua: ei järki, eikä tahto, eikä
periaatteet merkitse mitään, niin pian kuin intohimot heräävät. Intohimo – kas,
se on herrana, ja nämä muut ovat kauniisti sen palvelijoita vaan, jos se niille
ylipäätään suo mitään sijaa.
Entä kerronta?
Niin, sanojen soljuvuutta ja ajatonta ihmisenä olemista.
Taidokkaasti aseteltu minäkertoja, jonka läpi kaikki välittyy, myös kaikki se minkä toinen sanoi. Taiteilijattaren sanoja ja niin tarkkoja havaintoja
ihmismielen kuohuista.
Taidokkaasti aseteltu minäkertoja, jonka läpi kaikki välittyy, myös kaikki se minkä toinen sanoi. Taiteilijattaren sanoja ja niin tarkkoja havaintoja
ihmismielen kuohuista.
Agnes ja Liisi.
Liisi ja Agnes. Kaksi naista: niin erilaista, niin ajatonta.
(Ja niin, ehkä myös hieman ennalta-arvattavuutta. Mutta vain siksi, että uuden vuosituhannen lukija on lukenut jo
liian monta kertomusta ollakseen helppo yllätettävä. Ja sitä paitsi, ehkä
hänkin yllättyy silti...)
*****
Rakas Minna!
Tervehdys sinulle sinne pilvien päälle. Toivottavasti sinulla on siellä kupillinen hyvää kahvia ja reilu palanen makeaa kakkua. Näet kai, että täällä alhaalla liehuu sinun kunniaksesi lippu. Ajattele miten kiehtovaa on, että maailma muistaa sinut yhä. On ihmisiä, joiden henki elää läpi vaihtuvan ajan, ja sinä olet yksi niistä.
Tervehdys sinulle sinne pilvien päälle. Toivottavasti sinulla on siellä kupillinen hyvää kahvia ja reilu palanen makeaa kakkua. Näet kai, että täällä alhaalla liehuu sinun kunniaksesi lippu. Ajattele miten kiehtovaa on, että maailma muistaa sinut yhä. On ihmisiä, joiden henki elää läpi vaihtuvan ajan, ja sinä olet yksi niistä.
Ja tiedätkö, minä luulen että sinä olet – edelleen – aika monelle
myös tärkeä esikuva: olit kirjoittava nainen jo silloin, kun sellaisia ei vielä
juuri ollut (tai kun heistä ei ainakaan vielä juuri tiedetty, ehkä
pöytälaatikoita sentään silloinkin oli,
ainakin toisilla...).
Ja kuule, minä täällä en taidakaan laittaa Valittuja teoksiasi vielä takaisin hyllyyn,
vaan viipyilen vielä niiden sivuilla. Saattaa olla, että päivän mittaan minäkin vielä myös kirjoitan. Siksi, että tahdon, ja siksi, että on sinun päiväsi.
ainakin toisilla...).
Ja kuule, minä täällä en taidakaan laittaa Valittuja teoksiasi vielä takaisin hyllyyn,
vaan viipyilen vielä niiden sivuilla. Saattaa olla, että päivän mittaan minäkin vielä myös kirjoitan. Siksi, että tahdon, ja siksi, että on sinun päiväsi.
Kiitos sinulle, tienraivaajatar
♥
Voi miten inspiroiva kirjoitus. Kiitos Katja. Minna Canthista otetut valokuvat on muuten loistavia. Niissä on paljon tahtoa. Sellaista, että tästä minä menen, enkä kysy saanko mennä.
VastaaPoistaEn ole vieläkään lukenut tuota Maijalan kirjaa, kun minua hieman häiritsee se ajatus, jonka olen sen suhteen päähäni muodostanut. Nimittäin, että hän haluaa kumota aiemmat elämäkerrat ja esittää isomman/oikeamman totuuden Canthista. No, katsotaan, ehkä sen vielä joskus luen.
Omppu, kiitos. Sinun Minnan päivän kirjoituksesi oli todella hieno, ajattelen sitä suurella lämmöllä. Ja todellakin, Minnan kuvat ovat tahtoa täynnä. Hän oli upea, esimerkillinen nainen, monella tavalla.
PoistaKyllä tuo Maijalan kirja kannattaa varmasti lukea. Omasta lukemisestani on nyt pari vuotta aikaa, mutta muistelen, että Maijala tuo aikaisempaan Canth-tutkimukseen ennen kaikkea lisää. Tietysti siinä ne vanhat näkemykset sitten samalla vähän tuulettuvatkin, ja kukin lukija omalla kohdallaan päättänee että liikaako vai sopivasti.
Itse ajattelen, että Canthista puhuttaessa on ehdottomasti muistettava yhteiskunnallisuus ja epäkohtien esiintuomisen rohkeus, mutta myös taiteilijuus, psykologinen tarkkanäköisyys ja esim. ilmaisun herkkyys. Minna ei ollut yksi vaan monta. Ihana, ihana Minna <3