Minä rakastun häneen heti kohta. Aikamiehen, kaikellaista kokeneen sitkeällä tunteella kiinnyn minä häneen. Hänessä näyttää olevan kaikki se, mitä ennen olen turhaan hakenut. ----- Hän on mennyt veriini ensi siemauksella, niinkuin voimakas viini, läpi joka solun ja suonen, nuorentaen ja antaen voimaa.
Aah. Sydän
hengittää sanoja. Olen rakastunut, taas. Olen tunteellinen ja humaltuva, olen
Anna ja olen se mies joka hänestä kertoo, olen pariisitar ja olen koko se
kaupunki, olen kotimaa joka kyyristyy mereen, olen kaikki
nämä sanat ja se joka ne saa.
SKS 2003.
Minä tunnen hänet pienuudesta pitäen. Ensi
kerran sattuu hän silmääni, kun veljensä tuo minut perheeseen ja esittelee
minut parhaana ystävänään. Äiti on hiljainen miellyttävä leski, hellän ja hyvän
näköinen ihminen, hiukset jo harmaantuneet. Hän näyttää elävän vaan lapsiansa
varten.
Olen se joka
tahtoo aina sanoa että ei, ei saa lukea fiktiota liiaksi totena ja se joka nyt
tekee juuri niin, jolle Annasta tulee Aino ja miehestä Jussi, jonka silmiin
piirtyy Ainon profiili ja joka näkee Juhanin, miehen joka tuntee itsensä
vanhaksi mutta ei ole, eihän, ja jolle äidillä on Elisabethin kasvot ja veli,
niin, onko se Kasper? Vai Arvid? Mutta ei, eihän, eivät nämä henkilöt ole
totta, nämä ovat luomuksia, sepitettä, taidetta. Älä eksy, älä. Eksy sittenkin,
mene.
-
C’est fini, monsieur?
-
Oui, madame.
-
Pas de café, pas de cognac?
-
S’il vous plaît, madame.
-
Vous avez l’air bien triste,
monsieur! Vous avez des chagrins?
-
Non, madame, au
contraire.
Oi kyllä: impressioita,
mielialoja, niiden taidokasta vuoropuhelua. Sydänvärinää, sekä minussa että
hänessä. Pariisin häivähdyksiä, kahviloita ja peilejä ja annos keltasen
viheriäistä absinttia, tramvain törähtävä torvi. Kapsäkillinen tuomisia tai
kertomuksellinen.
Kuinka minä sinua äärettömästi rakastan!
Minä kun tulen sieltä, niin laitan minä sinulle pienen hauskan kodin. Kuinka
sinä tulet olemaan tyytyväinen ja onnellinen! Et sinäkään voi olla minua
rakastamatta. Sinä et voi saada sen parempaa keneltäkään ja et missään. Minä
lumoan sinut ympäristön lämpimyydellä, hyvän luontoni hellyydellä, mukavuudella
ja hyvinvoinnilla.
Ajatuksia
jotka vyöryvät, palaavat ja etenevät. Rakastuneen mieletön mieli, kaikki se
toivo ja mielikuvituksen lento, kaikki ne unelmat ja harhat ja oikeinpäin
asetellut ajatukset. Ja vielä: modernia kohti kurkotteleva proosa, joka ei
vieläkään lakkaa olemasta tuoretta. Episodeja, jotka piirtävät silmiin
kuvajaisia ajasta, ihmisestä, kaipaamisesta.
Minä rakastuin häneen, niinkuin olisi hän
ollut ensimmäinen rakkauteni.
ja
Kaikki aika, mikä on näiden kahden hetken
välillä, tuntuu kadonneen.
Olen sama nyt kuin silloin.
Ja sitten: jouluaatto,
kaupunki joka ehkä onkin hellä kaunotar.
Satunnainen tuttava, sanomalehti ja äkkiä kiire liikahtaa. Moulin Rouge, punaisempana
kuin koskaan. Halu hypätä elämään ja nauttia, kerrankin. Veriin menevä ilta,
tuoksut ja hekkuma ja etsivät, valitsevat silmät. Sade ja lika.
Noin olin minä kuvaillut hänetkin
vierelleni, noin tahtonut harhailla sormineni hänen hiuksissaan, noin kohonnut
kyynäspäilleni ja katsellut noin likeltä hänen kasvojaan, hänen pienimpiäkin
piirteitään, otsaa, kulmakarvoja, nenän vartta, suuta ja kaulaa. Ja noin olisi
lampun valo kimallellut hänen mustassa kosteassa silmäterässään.
Katse joka
hetkittäin näkee maailman niin kuin tahtoo, antaa naiselle toisen kasvot. Hetken
verran yhteisiä satuja, joihin leikisti uskotaan. Uni joka ei tule ja
lopulta painajainen. Valo, joka aamulla paljastaa kaiken kalpeuden.
Minä rakastan häntä taas, Annaa, rakastan
yhä hullummin, yhä epätoivoisemmin kuin koskaan ennen. Koko olentoni pohjasta
huudan häntä juuri nyt, juuri tällä hetkellä, tähän vierelleni, huudan häntä
tulemaan tuolta ovesta, heittäytymään rintaani vasten, puhdistamaan minua suudelmillaan,
uudistamaan minua hyväilyillään. Minä kertoisin hänelle kaikesta tästä niinkuin
pahasta, ilkeästä unesta. Hän antaisi minulle anteeksi ja minä alkaisin elämäni
uudelleen.
Ja
vielä se: haparointi vierelle, jossa häntä ei ole.
**********
Sibelius, joka istuu
jouluillan 1890 Wienissä ja hautoo hetken aikaa ajatusta kaksintaistelusta.
Kirjoittaa Ainolleen: Olen lukenut
”Yksin”. Tiedätkö, että minä melkein ahmin kirjan alun; tunnistin sinut aivan
kaikessa. Hän on tavoittanut sinut hyvin herkästi. – Mies parka! Aino, joka
sanoo, ettei hän ollut Ahon todellinen kaipauksenkohde vaan hänen äitinsä.*
Minä, joka näen hänet, jolla on niin
hieno, puhdas profiili ja kihara korvan juuressa.
Aikalaisarvostelijat,
jotka sanovat, että teos on siveetön. Tietenkin. Olisi hyvä että jo nimiölehdellä ilmoitettaisiin että sisällys on
pornografillista laatua. Minä, joka en sano. En tietenkään. Minä olen
täällä, sadan vuoden takana. Tai edessä. Ajassa. Jossakin. Eikä missään ole raakuutta eikä rivoutta, on vain
pohjaton, surullinen yksinäisyys.
Ja niin,
kuitenkin – taide ja totuus. Ajatus siitä, että taiteen totuudet ovat yksilön
totuuksia laajemmat. Että vaikka minä näen hänet, hänen profiilinsa ja
helmojensa liikahduksen, hän on sittenkin joku muu: kuva, luomus, jokin joka
kasvaa itseään suuremmaksi ja tekee niin suuren myös siitä toisesta joka hänet kertoo.
Ja lopulta: kirjoitus
jonka päästän käsistäni. Impressioita, mielialoja. Kiitos Juhani. Tämä, juuri tämä, on parasta mitä
sinä olet minulle kirjoittanut. Viiniä, josta minä juovun, niin kuin sinun
henkilösi Annasta.
**********
*Sibeliuksen
kirjekatkelma ja Ainon näkemys on lainattu Jenni Kirveen teoksesta Aino Sibelius – Ihmeellinen olento.
Kirves puolestaan on lainannut kirjeen SuviSirkku Talaksen teoksesta Sydämen aamu: Aino Järnefeltin ja Jean
Sibeliuksen kihlausajan kirjeitä (SKS 2001) ja Ainon näkemyksen Panu
Rajalan teoksesta Naisten mies ja aatteiden:
Juhani Ahon elämäntaide (WSOY 2011). (Ja minä, niin – minä olen onnellinen, sillä minulla riittää lukemista.)
Ihana postaus :)
VastaaPoistaTämä pitää lukea. Mielessäni on vieläkin tietokirja Aino Sibeliuksesta.
Kiitos Mai :) Tämä on ihana kirja, kannattaa kyllä lukea! Erityisen sykähdyttävää oli lukea tätä pian tuon Aino Sibelius -kirjan jälkeen... Tosi ja taru sekoittuvat ehkä väkisinkin...
PoistaUpeasti kirjoitit tästä, ja ihanaa että pidit. Olen lukenut Aholta vasta kolme romaania, ja tämä oli ensimmäiseni. Tavoitit juuri sen tunnelman, kaiken sen herkkyyden ja surumielisyyden sekä Pariisin lumon, joihin aikanaan ihastuin. Yleensä pidän enemmästä kuvailusta, mutta Aho lumoaa vähäeleisyydellään.
VastaaPoistaKiitos kommentistasi Suvi! Tämä oli lumoava lukukokemus, Ahon kieli ja kerronta ovat tässä jotenkin niin ihanimmillaan <3 Olen pitänyt paljon muustakin Aholta tähän asti lukemastani - poikkeuksena se ala-asteen aikainen Rautatie, josta silloin en osannut hurmaantua ;) - mutta tämä aivan juovutti...
PoistaYksin on pieni helmi ja kirjoitat siitä niin kauniisti! Aho on mestarillinen sanankäyttäjä ja hänen tekstinsä tenho ei ole laantunut, vaikka aikaa on kulunut jo melkoinen tovi.
VastaaPoistaAh, tuo Aino, eipäs kuin Anna! Mikä lumoajatar!
Kiitos Elina! Yksin on ihana helmi ja kyllä, Ahon sanat niin ihanasti soljuvia - tätä lukiessa tuntui kuin olisi lukenut laulua. On aina niin sykähdyttävää kohdata myös tekstin ajattomuus.
PoistaJa niin, Aino, ei kun Anna... Lumoajatar hän on, hänen profiilinsa ja korvaan juureen asettunut kihara.
Hieno kirjoitus! Luin juuri hiljan Jean Sibeliuksen elämäkerran parinkymmenen vuoden takaa ja siinä kerrottiin Yksin-romaanista ja sen vaikutuksesta säveltäjään. Ehkä juuri noiden kirjeiden perusteella. Tämä on luettava, varsinkin, kun viimein olen löytänyt Juhani Ahon vaikuttavan sanankäytön.
VastaaPoistaKiitos Paula! Luinkin tuon Sibelius-kirjoituksesi. Tuo toden ja tarun sekoittuminen on niin kiehtovaa, vaikka aina vähän kiusaannunkin uteliaisuudestani etsiä "totuuksia"... Ehkäpä minäkin voisin tarttua myös tuohon Sibelius-elämäkertaan, lueskella mitä siinä tästäkin kerrotaan... Tämä helmi kannattaa kyllä lukea, sekä Ahon sanojen että tämän kiehtovan kerrostuneisuuden vuoksi.
PoistaTämä on ihana, tunnelmallinen pienoisromaani. Aho hallitsee sanat, lauseet, Pariisinkin. Haluaisin palata Yksin-pienoisromaanin pariin ja tuolla hyllyssäni se odottelisikin.
VastaaPoistaKaimani, kiitos kommentistasi. Tämä todellakin on ihana ja niin tunnelmallinen pieni teos, Ahon sanoista rakentuu surullisuudessaan kaunis laulu. Ja kyllä, tämä on ehdottomasti niitä palaamisen arvoisia <3
PoistaOlen jälleen niin sanaton, vaikka tahtoisin sanoa niin paljon tämän sinun postauksesi luettuani. Kuinka hienosti sukellat kirjan tunnelmiin <3 Aho oli yksi sydämen mestareistamme!
VastaaPoistaKiitos, Katja! <3
Kiitos kommentistasi Kaisa Reetta <3 Tämä on niin ihana pieni kirja, Ahon kieli ja tarinan kiehtova kerroksisuus lumoavat. Ja oi, kyllä - sydämeni mestari, juuri sitä Aho oli <3
Poista