Muutamia vuosia sitten luin Enni Mustosen ihastuttavan
sarjan Järjeen ja tunteen tarinoita.
Sarja oli minusta todella kiehtova ja antoisa, ja muistelen sitä erittäin
lempeällä lämmöllä. Järjen ja tunteen
tarinoiden jälkeen koetin lukea Mustoselta myös muuta, mutta ei – en
pystynyt. Totesin, että Mustoseni saavat jäädä tähän yhteen ihanaan sarjaan,
joka oli antanut minulle monta hyvää hetkeä, ja jonka lumoa en tahtonutkaan
enää ikävänmakuisella yliannostuksella rikkoa.
Nyt kuitenkin innostuin tarttumaan Paimentyttöön (2013), joka on ensimmäinen osa Mustosen uutta sarjaa
Syrjästäkatsojan tarinoita. Sarja kertoo
1800–1900 -lukujen taitteesta pienen piikatytön, Ida Erikssonin, silmin: Ida
hääräilee kulttuurikotien keittiöissä tarkkaillen tahollaan myös aikansa
tapahtumia. Luvassa olisi siis ihanaa vuosisadanvaihdetta parhaimmillaan: arkea ja kulttuuria! Täytyyhän tämä sentään lukea!
Vaan voi. Paimentyttö olikin minulle vaikein ja ristiriitaisin lukukokemus pitkään aikaan. Kyse ei ole siitä, että kyseessä olisi huono teos – ei ole, Paimentyttö on lajityypissään oikein hyvä! – vaan siitä, kuinka lukija ja teksti eivät aina oikein kohtaa. ”Vika” ei ole ehkä kummassakaan, ei tekstissä eikä lukijassakaan (eihän?), vaan kenties vain tekstin ja lukijan erilaisissa tarpeissa tai yksinkertaisesti vain hetkessä ja muussa äskettäin luetussa.
Vaan voi. Paimentyttö olikin minulle vaikein ja ristiriitaisin lukukokemus pitkään aikaan. Kyse ei ole siitä, että kyseessä olisi huono teos – ei ole, Paimentyttö on lajityypissään oikein hyvä! – vaan siitä, kuinka lukija ja teksti eivät aina oikein kohtaa. ”Vika” ei ole ehkä kummassakaan, ei tekstissä eikä lukijassakaan (eihän?), vaan kenties vain tekstin ja lukijan erilaisissa tarpeissa tai yksinkertaisesti vain hetkessä ja muussa äskettäin luetussa.
Olin jo useaan kertaan jättämässä kirjaa kesken, mutta
jotenkin en sittenkään voinut: arvelen, että kuitenkin tarvitsin tämän
ristiriitaisen lukukokemuksen ja sen herättelemät ajatukset.
Kiitos kirjastolle!
Paimentyttö
kattaa vuodet 1893–1898, joina Ida on 12–17 -vuotias. Tarinan alussa Ida jää
kokonaan orvoksi menetettyään isän jälkeen myös äidin. Yksinäinen köyhä tyttö
jää osattomana kulkemaan vieraiden ihmisten keskelle, mutta aina hänelle
sentään jokin piikapaikka löytyy. Muutaman mutkan ja murheen kautta Ida päätyy lopulta valtioneuvos ja satusetä Zachris Topeliuksen palvelukseen. Saavuttaapa orpo Ida-rukka eri palveluspaikoissaan runsaasti tunnustustakin
olemalla ”reippain ja tottelevaisin
kaikista”. Ida onkin ”hyvä” tyttö, kiltti, näppärä ja nopea oppimaan –
oikeastaan jopa liiankin puhtoinen ollakseen syvällisemmin samaistuttava. Ida on toki
suloinen ja herättää orpoudessaan myötätuntoa, mutta hänestä puuttuu suloisuuden
tarpeellista vastavoimaa, inhimillistä säröä ja rosoa.
Ajan yhteiskunta, kulttuuri ja arki luovat Idan tarinalle
tarkoin rakennetut kehykset. Mustonen on erinomainen historiantuntija ja
rakentaa ajankuvaa hyvin taitavasti ja tarkasti. Tarina onkin täynnä
historiallisten kehystensä yksityiskohtia, ehkäpä liikaakin. Tuntuu, että tieto
tulee paikoin tarinan tielle ja kääntyy lopulta itseään vastaan: liian monet
yksityiskohdat rikkovat todenkaltaisuuden harhaa sen sijaan että vahvistaisivat
sitä.
Tarinan kehykset ovat toki sinänsä hyvin houkuttelevat.
Rakastan tätä entistä aikaa, ja siksi olisin hyvin voinut ihastua tähän kirjaan
kuten aikoinaan Järjen ja tunteen
tarinoihin. Nyt nämä kiehtovat kehykset jättivät kuitenkin jotenkin
tyhjäksi: aitoja vanhoja tarinoita taas luettuani tällainen historiallisuuden tietoinen
rakentaminen tuntui lähinnä päälleliimatulta ja keinotekoiselta – siltä, että
kerronnalla halutaan nimenomaan dokumentoida historiallista tietämystä, vaikka
kyseessä on kuitenkin ennen kaikkea fiktio. Myös Idan tarina jäi minulle melko
etäiseksi, kehyksiinsä tarkoituksellisen rakennelluksi – en saanut Idaan
ollenkaan sellaista syvempää otetta, jota lukiessani kaipaan.
Arvelen, että lukukokemukseni hankaluus johtuu pitkälti
siitä, että olen taas viime aikoina viipyillyt niin tiiviisti aidossa
entisajassa (lukenut vanhoja klassikoita), että menneen rekonstruktio tämän
lajityypin muodossa herätteli lähinnä hämmennystä ja tietoisen rakentamisen
kavahtamista. Varmasti moni lukija nauttii juuri tästä historian tarkasta
kuvittamisesta – ja minäkin olen siitä toisina hetkinä nauttinut, esim. tuon aiemmin
lukemani sarjan kohdalla. Aikoinaan luinkin historiallisia viihderomaaneja
pitkälti myös siksi, että saisin ammentaa niistä historiallista tietämystä, ja
nautin juuri runsaista yksityiskohdista, jotka saattoi ottaa totena. Ehkäpä
luin tätä kirjaa nyt jotenkin eri tavalla.
Ristiriitaisista tunnelmistani huolimatta olen
tyytyväinen, että luin kirjan loppuun. Paimentyttö
sai minut jälleen pohtimaan historiallisen romaanin kirjoittamista – sitä,
kuinka se todella on tasapainoilua toisaalta toden ja toisaalta toden
kulisseihin rakennetun kuvitelman välillä. Kirjoittajan on tunnettava faktat
voidakseen kirjoittaa uskottavan tarinan, mutta faktojen limittäminen fiktioon
on hyvin haastava laji.
Minusta ei ehkä tällä hetkellä ole lukemaan
aivan tällaista historiallista viihdettä – en saa siitä sitä lumoa, jota toisina hetkinä olen saanut. Janoan vanhaa aikaa, mutta tahdon saada sen autenttisena, aikalaistensa kuvaamana. On erilaista lukea aitoa, entisinä
aikoina kirjoitettua ajankuvaa kuin jälkikäteen rakenneltua. Myös historiallinen fiktio kiehtoo minua kyllä, ja monet rekonstruktiot
ovatkin äärettömän antoisia. Mutta ehkäpä kaipaan hieman toisin aseteltuja rakennelmia. Paimentytön kohdalla kompastuskivikseni kohosivat varmastikin paitsi liian tietoiset kehykset myös tietty viihteellinen kepeys. Kiehtovista lähtökohdistaan huolimatta tämä lukukokemus jäi minun
kohdallani siis hyvin ohueksi. Tai ehkäpä ei sittenkään – herättelihän se sentään
monenlaisia avartavia ajatuksia! Kannatti siis lukea!
Tähdennän, että tämä harhaileva kirjoitelma ei suinkaan ole
moite Paimentyttöä kohtaan, vaan täysin
subjektiivista pyörittelyä kohtaamattomuuden kokemuksesta. Monelle lukijalle
tämä on varmasti hieno elämys ja erinomaisen mukavaa, kepeälukuista historian
havinaa. Mutta minä kaipaan jo takaisin aitoon entisaikaan.
PS. Jäi Idan tarina sentään vähän kaihertelemaan: sarjan seuraavassa
osassa Ida siirtyisi Topeliuksen talosta Sibeliuksen palvelukseen. Kyllä nämä
kehykset aika houkuttelevat silti ovat! Ehkäpä jonakin hetkenä vielä luenkin
myös sarjan seuraavan osan, Lapsenpiian (2014). Aika näyttää, ja
nämä vaihtelevat tuulet.
********************
Enni Mustonen: Paimentyttö. Syrjästäkatsojan tarinoita 1. Romaani, 363 s. Otava 2013.
Tykkäsin kovasti Paimentytöstä ja luin jo jatkokirjan Lapsenpiian. Ajankuvaukset ja pienimmätkin yksityiskohdat saivat kyllä kuvittelemaan, että kirjassa elettiin yli sata vuotta sitten.
VastaaPoistaJos haluat vanhempia kirjoja niin olen Kirjasähkökäyrässä postannut Sillanpään Hildun ja Ragnarin, Fidgeraldin Kultahatun, Victor Hugon Kurjat, Zolan Naisten paratiisin ym. vanhoja kirjoja, klassikkoja.
Kiitos kommentistasi Mai! Varmasti monet tästä kirjasta pitävätkin, sehän on lajityypissään oikein hyvä. Minun kirjani tämä ei kuitenkaan nyt ollut, vaan historiallisuuden rakentaminen tuntui liian tietoiselta ja häiritsi siksi elämystä. Lukukokemus oli kuitenkin antoisa, koska herätti paljon ajatuksia ja opetti minulle taas jotakin itsestäni lukijana. Klassikot ovat ominta kirjallisuuttani - ne kantavat sekä aikaa että ajattomuutta.
PoistaMielestäni nämä kirjat ovat Mustosen parhaimmistoa. Itse luen kirjoja aika laajalla haarukalla. Bloggaajien lukuhaasteet ovat mukavia siinä mielessä, että niiden avulla voi hieman ohjata sitä omaakin lukemista. Nyt olen mukana Jokken Nobelisti-haasteessa, Opuscolon Janssonin kirjakiusaushaasteessa ja omassa Lukuiloa Perhoslaaksossa haasteessa. Kesän ajan luen dekkareita Marikan haasteeseen ja Opuscolon Keltaisen kesän Keltaisen kirjaston kirjoja. Unohdin P.S. Rakastan kirjoja runohaasteen.
PoistaKiva, kun löysit Kirjasähkökäyrään :)
Mai, kiitos tästäkin kommentistasi! Eikö ole ihanaa, että jokaiselle lukijalle löytyy oma, sopiva haarukka - kirjoja on paljon, ja jokaiselle kirjalle onneksi myös lukija :) Nuo haasteet ovat hauskoja seurailla ja on tosiaan hienoa, että ne johdattelevat lukijoita sellaistenkin kirjojen luo, joihin ei ehkä muuten tulisi koskaan tartuttua. Minusta kuitenkin tuntuu, että haluan lukea juuri sitä mitä milloinkin tahdon, omien lukutuulteni tuivertamana. Minulla riittää innostavaa luettavaa – jo ennestään luettua sekä lukemattomasti lukematonta, ja eräänlaisia omia luku”projekteja” on näissä hurmaavissa klassikoissa ja houkuttelevissa uutuuksissa siksi riittämiin. On hyvä, että on monenlaisia ja monella tavalla suunnistavia lukijoita, tosiaan myös sellaisia jotka innostavat itseään ja toisiaan erilaisin haastein. Mutta minulle sopii parhaiten tämä omatahtinen, hiljainen taivaltamiseni. Näin ainakin nyt.
PoistaJa juu, kiva että löysin vuorostani Kirjasähkökäyrään :)
Minä luon Paimentytön äskettäin ja koin sen aika "tyttökirjamaisena" enemmän kuin aikuisten viihdekirjana. Tykkäsin toisaalta, toisaalta se jätti mietittävää Topelius-miljöön osalta. Nyt minulla on lainassa jatko-osa, jota en ole vielä ehtinyt lukea.
VastaaPoistaVoi tätä tosiaan varmaan tyttökirjanakin lukea. Minä luin tätä aivan väärällä hetkellä, mutta samalla tämä kyllä valaisi omaa suhdettani historialliseen (viihde)romaaniin. En sano, ettenkö joskus voisi minäkin myös tuota jatko-osaa lukea, mutta toistaiseksi en ole sen äärelle kaivannut. Toivottavasti sinulla on kuitenkin kirjan parissa antoisaa, luen sitten mitä siitä tuumailet :)
PoistaKiitos kommentistasi!